سئو منفی (Negative SEO) چیست؟
شاید تا الان شما هم تصور می کردید که تکنیک های کلاه سیاه سئو تنها برای سایت خودتان است و به شما کمک می کند که به صفحه اول گوگل برسید، اما آیا می دانستید که می توانید رقبای خود را با استفاده از این تکنیک ها از بین ببرید؟ سئو منفی در واقع به مجموعه ای از کارها گفته می شود که برای از بین رقیب یا رقبا و رتبه های آن ها در نتایج موتور جستجو انجام می شود.
معمولا کسب و کارهایی که مشاور سئو ندارند و نمی توانند که رتبه ی قابل قبولی در گوگل بدست آورند، دست به این تکنیک کثیف می زنند که نتیجه ی آن از بین رفتن رتبه های خوب و باکیفیت رقباست! این افراد با این هدف که با کاهش رتبه های رقیب خود بالاتر می روند از این شیوه استفاده می کنند، اما آیا واقعا این کارهای مناسب است؟ امروز در این مقاله به صورت کامل در این زمینه توضیح خواهم دادم.
سئو منفی چیست؟ آیا می توانید از این روش برای بهبود رتبه ی سایت خود استفاده کنید؟
در این زمینه ابتدا باید اشاره کنم که اگر نیاز به خدمات سئو دارید، می توانید با من از طریق این صفحه ارتباط برقرار کنید. همانطور که بالاتر اشاره کردم، سئوی منفی به مجموعه فعالیت ها و کارهایی گفته می شود که فرد یا گروهی برای افت رتبه ی سایت رقیب یا هدف خود برای کلیدواژه های خاصی انجام می دهند! این کار روشی غیراخلاقی برای بدست آوردن رتبه ی برتر در گوگل است.
اگر صاحب یک سایت هستید و می ترسید که رقبای شما این کار را بکنند، باید روش های سئو منفی را به خوبی بشناسید چرا که تنها با این کار می توانید جلوی حمله ی رقبای خود را بگیرید. در این زمینه دقت داشته باشید که به چند شکل و از چند وجه می توان به سئوی منفی نگاه کرد. ممکن است که یک متخصص سئو کلاه سیاه که توسط رقیب شما استخدام شده است، با استفاده از این تکنیک ها برای برخی از کلیدواژه های اصلی شما این کار را انجام داده است، اما اگر تا بحال چنین اتفاقی افتاده است، اما می دانید که از سمت یک سئوکار کلاه سیاه نیست، می توانید در بین علت های زیر، دلیل این کار را جستجو کنید:
- تغییر الگوریتم های گوگل
- بهبود رتبه ی سایت رقبا با استفاده از شیوه های صحیح و کلاه سفید سئو
- وجود صفحات مخرب رتبه در سایت شما
- وجود رقبای جدید و تازه کار با محتوای خوب
- و …
صفحات مخرب یا زامبی درواقع صفحاتی هستند که زحمات شما را برای بهبود رتبه سایت از بین می برند و نتیجه ی آن ها کاهش رتبه ی سایت شما است. این صفحات با محتوای کم ارزش خود باعث افت رتبه کلی سایت شما می شوند، پس این موضوع را در نظر بگیرید. در این زمینه قصد دارم این منظور را به شما برسانم که زیاد نگران سئوی منفی نباشید، بلکه ابتدا خودتان را مواخذه کنید، سپس انگشت اشاره را به سمت رقیب بگیرید!
اگر قصد استفاده از این روش را دارید، باید به شما بگویم که این کار از نظر اخلاقی درست نیست و در حال حاضر هم با استفاده از جدیدترین الگوریتم های گوگل قابل شناسایی و تشخیص است و تاثیر زیادی بر روی رقیب شما نمی گذارد، اما اگر در این زمینه گوگل متوجه فعالیت های منفی شما شود، تاثیرات بسیار شدیدی بر روی سایت خودتان خواهد گذاشت!
انواع روش های سئو منفی چیست؟
برای این که برای دفاع آماده شوید، ابتدا باید بدانید که دشمن از کدام سمت حمله می کند! در ادامه معروف ترین روش های سئو منفی را برای شما آماده کرده ام:
- لینک های غیرطبیعی: مجموعه از بک لینک های ضعیف یا بی کیفیت که سایت شما را ممکن است از نظر سئو نابود کند!
- صفحات زامبی: ایجاد صفحات تکراری و کم محتوا در سایت شما توسط رقبایتان در صورت دادن دسترسی به آن ها، سایت شما را خراب می کند.
- تخریب برند و کپی محتوا: کپی محتوا و نسبت دادن این کار به شما در سایت های معتبر بر روی بهینه سازی سایت شما تاثیر خواهد گذاشت!
- هک شدن سایت: هک سایت شما با هدف ایجاد لینک های مخرب و ایجاد محتوای بی کیفیت از دیگر روش های سئو منفی است.
چگونه سئو منفی را تشخیص دهیم و با آن مقابله کنیم!
اگر می خواهید که بدانید، آیا مورد حمله قرار گرفته اید یا نه باید ابتدا لینک های سایت خود را در گوگل بررسی کنید. در واقع با بررسی نتایج در گوگل و بررسی لینک های ورودی شما می توانید متوجه شوید که آیا با کاهش رتبه شدید روبرو بوده اید یا خیر؟ در این زمینه کمک گرفتن از ابزارهای معتبری که به شما کمک می کنند، بر اساس کلیدواژه های خاص جایگاه خود را پیدا کنید، می تواند مفید باشد.
بعد از این موضوع می توانید از طریق ابزارهایی مانند گوگل وبسمتر این موضوع را بررسی کنید که آیا ورودی های سایت شما با کاهش روبرو بوده است یا خیر؟ اگر در این زمینه نمی دانید که چکار کنید و یا اصلا اطلاعی ندارید که وضعیت شما چگونه است، توصیه می کنم که دوره آموزش سئو را بگذرانید.
بررسی لینک های بی کیفیت و اسپم در سرچ کنسول گوگل
اگر در رابطه با اسپم اطلاعات زیادی ندارید، توصیه می کنم که مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید. سرچ کنسول گوگل یکی از بهترین ابزارهایی است که خود گوگل به صورت رایگان در اختیار وبسمتران قرار می دهد تا در مورد وضعیت سایت خود اطلاعات کاملی بدست آورند. شما می توانید با استفاده از این موضوع متوجه شوید که چه میزان لینک بی کیفیت و یا اسپم به سایت شما نسبت داده شده است.
همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، یکی از روش های سئو منفی بک لینک های بی کیفیت است. برای این کار اگر دوست دارید که متوجه شوید، وضعیت سایت شما به چه صورت است، توصیه می کنم که مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
- وارد سرچ کنسول گوگل شوید
- از منوی موجود بر روی گزینه Links کلیک کنید
- از بخش لینک های خارجی یا External Links بر روی Top Linked Pages کلیک کنید
- در صفحه باز شده می توانید، لینک های خارجی سایت خود را مشاهده کنید
در این زمینه اگر دوست دارید که اطلاعات کاملی داشته باشید و از تاثیر آن مطلع شوید، توصیه می کنم که حتما سری به مقاله همه چیز در مورد الگوریتم پنگوئن گوگل بزنید.
بررسی صفحات 404 و خطاهای سایت
در نظر بگیرید که یکی دیگر از روش های ایجاد سئو منفی برای سایت شما که توسط رقبایتان احتمالا انجام می شود، ایجاد صفحات 404 یا مشکل دار برای سایت شما از طریق های مختلف است. اگر کمی دانش فنی در این زمینه داشته باشید، می دانید که می توانید از طریق ریدایرکت 301 و روش های دیگر جلوی این مشکل را بگیرید و از تاثیر منفی این موضوع جلوگیری کنید.
در این زمینه البته گوگل چندی پیش اعلام کرد که صفحات 404 تاثیر منفی بر روی سایت شما نمی گذرانند، اما اگر تعداد صفحات 404 روز به روز بیشتر شوند، این موضوع برای شما مشکل ساز خواهد شد و جلوی رسیدن محتواهای دیگر شما به صفحه اول گوگل را خواهد گرفت. پس برای خودتان هم که شده در این رابطه یک بررسی کامل انجام دهید.
در این زمینه گوگل سرچ کنسول می تواند دوباره به عنوان یک ناجی برای شما محسوب شود چرا که با مراجعه به آن قادر هستید که گزارش Coverage را بگیرید. این گزارش به صورت دوره ای در رابطه با صفحات 404 و مشکلات صفحات سایت به شما داده های مفیدی می دهد. در این زمینه اگر خودتان دانشی ندارید، بهتر است که از یک کارشناس سئو کمک بگیرید تا در صورت وجود مشکلی به شما کمک کند.
کپی کردن محتوای سایت شما توسط رقبای قدرتمندتان
یکی از روش های سئو منفی که احتمالا سایت شما را تخریب می کند و به نفع رقبای شماست، کپی محتواست! اگر شما صفحات سایت خود را به سرعت به صورت دستی ایندکس نکنید، احتمال کپی محتوا توسط رقبای قدرتمندتان است! در این زمینه سایت شما توسط گوگل یک سایت ضعیف شناخته می شود که محتوای دیگران را کپی کرده است و احتمالا می دانید که محتوای کپی چه تاثیری در نهایت بر روی کار شما می گذارد!
البته برای جلوگیری از این کار و شکایت از سایت خطاکار شیوه هایی دارد که باید در مورد آن دانش فنی لازم را داشته باشید، اما به صورت خلاصه اگر می خواهید بدانید که محتوای شما توسط چه سایت های تا الان کپی شده است، کافی است که بخشی از محتوای خود را در گوگل جستجو کنید تا متوجه شوید در این زمینه کدام سایت ها اقدام کرده اند.
تخریب برند، شیوه ای ناجوانمردانه، اما موثر در زمینه سئو منفی
یکی از کارهایی که باعث می شود، رتبه ی سایت شما در گوگل افت پیدا کند و این موضوع به رقبای شما بر می گردد، تخریب برند است. برای این کار معمولا فرد یا گروهی که قصد استفاده از آن را دارند با استفاده از اکانت یا حساب های جعلی و فیک در شبکه های اجتماعی اقدام به تولید محتوای بی کیفیت و یا موضوعاتی غیراخلاقی می شوند که باعث آسیب به سایت شما می شود.
در واقع اگر نام برند شما در شبکه های اجتماعی خدشه دار شود، گوگل سوشیال سیگنال دریافت می کند که برند شما، معتبر نیست و نباید در صدر نتایج نمایش داده شوید. در این زمینه باید سعی کنید که خودتان اعتماد گوگل را بدست آورید! این کار با تولید محتوای باکیفیت و معتبر در سایت امکان پذیر است. اگر راهکاری برای این کار می خواهید، پیگیری از مراجع قضایی بهترین کار است چرا که در دنیای اینترنت برای این موضوع راه حل خوبی وجود ندارد.
جمع بندی
سئوی منفی راه خوبی برای بدست آوردن رتبه نیست! اگر در زمینه سئو متخصص هستید و یا می خواهید که برای سایت خود رتبه های خوبی در کلیدواژه های خاصی پیدا کنید، نیاز دارید که حتما در این زمینه با افراد حرفه ای و باتجربه کار کنید. افرادی که دارای تجربه های واقعی در پروژه های سئو هستند و می دانند که چگونه سایت شما را در سریع ترین زمان ممکن با شیوه های صحیح به رتبه های بالا برسانند!
اگر فکر می کنید که روش های غیر صحیح می تواند در بلند مدت موثر باشد، سخت در اشتباهید. شما نیاز دارید که به سرعت هرچه تمام از شیوه های کلاه سیاه دوری کنید و نگذارید که با استفاده از آن ها رتبه کسب کنید. اگر شما هم از سئوی منفی آسیب دیده اید و یا در صدد استفاده از آن برای از بین بردن رتبه های رقیب قدرتمند خود هستید، توصیه می کنم که قبل از آن با من تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنم. همچنین می توانید در بخش نظرات با من، تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.