نرخ-کلیک

نرخ کلیک (CTR) و سئو

اگر دوست دارید که همراه با الگوریتم‌ های گوگل کسب و کار شما هم پیشرفت کند و به صفحه اول گوگل برسد، توصیه می‌کنیم که حتما بر روی سئو سایت خود سرمایه گذاری کنید. به عبارتی با بهینه سازی سایت خود می‌توانید، جایگاه بهتری پیدا کنید، اما یکی از راه‌های بهبود سئو سایت که باید به آن توجه داشته باشید، نرخ کلیک یا CTR است که در این زمینه بسیار مهم محسوب می‌شود.

اگر دوست دارید که بهترین نتیجه‌ها را بگیرید، توصیه می‌کنم که حتما در رابطه با سئو سایت خود با یک مشاور سئو حرفه ای که دارای تخصص‌های لازم در این زمینه است، گفتگو کنید و از او کمک بگیرید. در رابطه با موضوع افزایش نرخ کلیک باید بگوییم که ابتدا اصلا این عدد یا درصد به چه معناست؟ چرا باید آن را افزایش داد و تکنیک‌ها و ترفندهایی که برای افزایش آن می‌توان به کار برد، چیست؟

نرخ کلیک

CTR به زبان ساده

اگر بخواهیم به زبان ساده به شما بگوییم که نرخ کلیک چیست، باید  ابتدا بگوییم که CTR  در واقع مخفف Click Through Rate که معادل فارسی آن برابر است با نرخ کلیک! هنگامی که کاربران در موتور جستجو به دنبال خواسته خود هستند، با مشاهده یک لیست از نتایجی که در برابرشان ظاهر می‌شود، انتخاب می‌کنند که کدام نتیجه برای آن‌ها کاربردی تر است!

کاربر با مشاهده بر روی هر کدام از آن‌ها که کلیک کند، در واقع درصد بازدید به کلیک آن نتیجه را افزایش می‌دهد. هر چقدر که نرخ کلیک یک سایت بیشتر باشد به آن معناست که تعداد کاربران بیشتری وارد سایت شده‌اند و در واقع نرخ کلیک افزایش پیدا کرده است. در واقع فرمول محاسبه این نرخ کلیک برابر است با:

تعداد کلیک کاربران بر روی سایت تقسیم بر تعدد بارهای نمایش داده شده سایت شما

اگر در سرچ کنسول خود کمی با دقت بیشتری نگاه کنید، متوجه می‌شوید که نرخ کلیک شما برای هر صفحه متفاوت است! نرخ کلیک شما می‌تواند برای یک صفحه ۳۰ درصد باشد، اما برای صفحه‌ی دیگری ۲ درصد هم نباشد. اگر می‌خواهید به صورت جزئی خودتان اطلاعات مربوط به این موارد را ببینید، می‌توانید در سرچ کنسول خود بخش Performance به دنبال این موضوع باشید.

میانگین تمامی CTR های شما در بالای صفحه به صورت کلی نمایش داده شده است که معمولا برای سایت‌هایی که از خدمات سئو استفاده کرده باشند، معمولا بین ۸ تا ۱۲ درصد است! در این زمینه اگر می‌خواهید بدانید که چطور باید این نرخ را افزایش دهید در ادامه بیشتر صحبت می‌کنیم.

Impression یا تعداد بازدید چیست؟

نرخ کلیک

هنگامی که از موضوع بازدید یا Impression صحبت می‌شود، منظور این است که سایت شما در نتایج وجود دارد و می‌توانید آن‌ها را ببینید. هر زمان که کاربر یک عبارت را جستجو می‌کند، برای تمام نتایجی که در آن صفحه وجود دارد، یک Impression ثبت می‌شود. در واقع به تعداد بازدیدهای آن سایت‌ها افزوده می‌شود.

در نظر داشته باشید که اگر شما به عنوان مثال در کلیددواژه “سئو” در صفحه دوم گوگل باشید، اگر کاربر وارد آن صفحه نشود، هیچ بازدیدی برای شما ثبت نمی‌شود، اما اگر کاربر وارد آن صفحه شود و حتی شما پایین ترین صفحه باشید و کاربر حتی اسکرول نکند تا سایت شما را ببیند، برای شما یک Impression ثبت می‌شود.

من به شخصه به عنوان یک کارشناس سئو که با برندها و سایت‌های مختلفی تا بحال همکاری داشته ام، تمام دغدغه ام این بوده است که بر اساس جستجو کلیدواژه‌ها و میزان کاربرد آن‌ها برای کارفرمایان خودم کلیدواژه هایی را انتنخاب کنیم که بیشترین بازدید را داشته باشند. پس از این موضوع باید تا می‌توانستم نرخ کلیک آن‌ها را افزایش می‌دادم تا در نهایت موفق شوند که رتبه‌های خوبی در صفحه اول گوگل بدست آورند و افزایش فروش خود را تجربه کنند.

CTR یا نرخ کلیک متوسط برای هر جایگاه در گوگل

هر رتبه در گوگل می‌تواند درصد مختلفی از نرخ کلیک را به خود اختصاص دهد. بیشترین CTR به طور قطع مربوط به رتبه شماره یک گوگل است! طبق آمارهای رسمی که خود گوگل در این زمینه منتشر کرده است، در نسخه دسکتاپ آمار CTR، ۳۲ درصد و در نسخه موبایل ۲۴ درصد به صورت میانگین است!

این عدد یک متوسط جهانی است برای تمامی کلیدواژه‌هاو عبارت‌های جستجو برای برخی از موارد ممکن است، این عدد به ۸۰ تا ۹۰ درصد و  یا حتی زیر ۲۰ درصد برسد. در چند سال اخیر که الگوریتم‌ های گوگل پیشرفت چشم گیری داشته اند، گوگل موارد مختلفی مانند نقشه گوگل، نمایش اخبار، Rich Snippets و … را معرفی کرده است که هر کدام بخشی از فضای جستجو را می‌گیرند! جدا از این موارد گوگل تبلیغات کلیدواژه‌ای خود یا همان Google ADS هم گسترش داده که باید آن‌ها را در صدر نتایج نشان بدهد.

در واقع اگر از روی این آمار‌ها بخواهیم صحبت کنیم، باید بگوییم که CTR متوسط جهانی حدود ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است در این چند سال اخیر اما بازهم از ارزش آن چیزی کم نمی‌کند، اما سوال اصلی اینجاست که چطور باید این نرخ کلیک را افزایش داد؟ روش‌هایی که در ادامه می‌خواهم آن ها را به شما معرفی کنم، برگرفته از تجربه‌های عملی است که در پروژه‌های خود داشته ام که مطمئنم به شما هم کمک خواهد کرد.

چطور افزایش نرخ کلیک داشته باشیم و یا CTR خود را افزایش دهیم؟

این بسیار مهم است که شما از ترفندها و تکنیک‌هایی استفاده کنید که بتواند نرخ کلیک سایت شما را افزایش دهد. در واقع بعد از این که کاربر عبارت مورد نظر را جستجو کرد و سایت شما را در نتایج دید، عنوان و یا ظاهر سایت شما در نمایش به صورتی باشد که کاربر به صورت ناخودآگاه جذب شود و روی آن کلیک کند، اما چطور این کار را باید بکنید؟ چطور مخاطب را در عرض چند ثانیه باید جذب کنید؟ در ادامه به صورت کامل روش‌ها و ترفندهایی که در این زمینه وجود دارند را می‌توانید مشاهده کنید:

عنوان صفحه در نتایج جستجو بسیار مهم است!

تگ title در HTML یا همان عنوان صفحه شما در این زمینه بسیار مهم و حیاتی است که باید در این زمینه دقت کافی داشته باشید! عنوان شما باید به صورتی جذاب باشد که کاربر را در عرض چند ثانیه کنجکاو کند و باعث شود که بر روی سایت شما کلیک کند. در فضایی که برای عنوان صفحه در نظر گرفته شده است، به صورت متوسط شما می‌توانید از ۷۰ کاراکتر استفاده کنید.

بعضی عبارات باعث می‌شوند که کابران به صورت ناخودآگاه بر روی سایت شما کلیک کنند چرا که شما ذهن مخاطب را درگیر می‌کنید از جمله:

  • امروز
  • همین حالا
  • سریع
  • قدم به قدم
  • رایگان
  • ساده
  • ارزان
  • و …

بسته به هر نوع محتوایی که تولید می‌کنید، این موارد می‌توانند در عنوان استفاده شوند تا خیلی راحت تر مخاطب را به سمت سایت خود و کلیک بر روی آن بکشانید. به نظر شما چه کلمات جذاب دیگری وجود دارند که می توانید از آن ها در عنوان استفاده کنید تا مخاطب جذب شود؟

بهینه سازی توضیحات متا را در اولویت قرار دهید

نرخ کلیک

توضیحات متا درست زیر عبارت در این رابطه زیر عنوان قرار می گیرند که با فونت کوچک تر نمایش داده می شوند. این توضیحات را اگر جذاب بنویسید، شما می توانید محتوای خود را برای کلیک مخاطبان جذاب تر کنید. بهتر است که در این متن جوری مخاطب را هیجان زده کنید که سریعا بر روی محتوای شما کلیک کند. این کار می تواند با استفاده از ایجاد سوال در مخاطب انجام شود.

در این زمینه بهتر است از توضیحات محتوای خود در این متن استفاده کنید تا مخاطب بداند که قرار است چه چیزی را بخواند. به این تکنیک بیلبورد محتوایی هم گفته می شود که استفاده از آن بسیار واجب است!

از نشانه گذاری های اسکیما استفاده کنید

اگر در نتایج جستجوی گوگل کمی ریز شوید، متوجه می شوید که برخی از متن ها دارای توضیحاتی هستند که استفاده از آن ها می تواند در جذب مخاطب تاثیر زیادی داشته باشد. این نشانه گذاری اسکیما می تواند شامل مواردی مانند امتیازات مطلب، تاریخ انتشار، قیمت محصول و … باشد. اگر در این زمینه می خواهید به شما کمک کنم که با استفاده از این ترفند ها قادر باشید که مخاطب را سریع به سایت خود بکشانید، از بخش تماس با من اقدام کنید.

تاثیر افزایش نرخ کلیک بر روی سئو چه قدر می تواند باشد؟

یکی از سوالاتی که پرسیده می شود، این است که چه مقدار این موضوع بر روی سئو سایت تاثیر خواهد گذاشت؟ باید به شما بگویم که در این زمینه نظرات مختلفی وجود دارد و تنها این فاکتور برای سئو مهم نیست! شما با استفاده از این روش باید مخاطب را به درون سایت خود بکشانید، سپس سعی کنید که با استفاده از دیگر تکنیک های سئو مخاطب را درون سایت خود نگهدارید.

در حقیقت اگر بخواهم به صورت ساده تر توضیح بدهم، این مفهوم کاملا با الگوریتم گوگل رنک برین در یک راستا قرار دارد! این الگوریتم تشخیص می دهد که سایت‌هایی که نرخ کلیک بیشتری دارند، در واقع بیشتر توانسته اند که در جذب مخاطب و تولید محتوای خوب کاربرد داشته باشند، بنابراین باید جایگاه بهتری در گوگل بدست بیاورند.

به عنوان مثال فرض کنید که شما با استفاده از ترفندها و تکنیک های کلاه سفید توانسته اید که به صفحه اول گوگل برسید. در این زمینه دقت داشته باشید که شما نیاز دارید، حتما کاربران را به سایت خود بکشید و آن ها را برای مدت زمان لازم در سایت نگهدراید تا به مشتری شما تبدیل بشوند! اگر در این زمینه نتوانید موفق عمل کنید، گوگل متوجه می‌شود که کسب و کار شما محتوای خوبی تولید نکرده است و نباید در این جایگاه باشد!

نرخ-کلیک

افزایش نرخ کلیک سایت با استفاده از ربات های افزایش دهنده CTR

اگر شما هم کمی با تکنولوژی ها آشنا باشید، می دانید که یکی از روش‌های افزایش نرخ کلیک برای بهبود سئو و بهینه سازی سایت، این است که با استفاده از ربات‌ها این کار را انجام دهید! ایجاد کلیک های غیرواقعی بر روی سایت با استفاده از ربات‌ها روشی است که شاید فکر می‌کنید، می تواند تاثیر زیادی بر روی سئوی سایت شما بگذارد، اما این همه ی ماجرا نیست!

در نظر داشته باشید که این روزها روش‌های آسانی وجود دارد که شما ربات‌هایی طراحی کنید که با آی پی های مختف بتوانند، بر روی لینک‌های شما کلیک کنند تا نرخ کلیک شما افزایش پیدا کند. خوشبختانه این روش هیچ تاثیری نمی‌تواند بر روی سئوی سایت شما در حال حاضر بگذارد! شاید می پرسد که چرا؟

اگر این روش مرسوم بود و همه می‌توانستند از آن استفاده کنند، دنیای اینترنت بسیار بدتر از آن می‌شد که می‌توانستید، تصورش را بکنید. جالب است بدانید که این کار نه تنها تاثیر ندارد، بلکه توسط گوگل هم احتمالا جریمه خواهید شد! گوگل بسیار پیشرفته شده است و از ابزارهای بسیار پیچیده ای که در اختیار دارد برای تشخیص این موضوع استفاده می کند که آیا شما از ربات برای افزایش نرخ کلیک خود استفاده می کنید یا خیر؟

گوگل با استفاده از اطلاعات مختلفی که از هر فرد در اختیار دارد، مانند محل جغرافیایی، سوابق اکانت گوگل، جستجوهای پیشین و …می تواند به راحتی تشخیص دهد که آیا یک ربات در هر حال کیک بر روی سایت است و یا یک انسان که به دنبال این مطلب بوده است! پس این مطلب را فراموش کنید و به دنبال آن نروید!

البته روش بسیار سختی هم وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید و آن این است که شما از دوستان، کارمندان و یا افراد دیگر بخواهید این کار را برای شما انجام دهند! این کار اگر به صورت اصولی انجام شود، در واقع یک شبیه سازی خوب از این کار است که می توانید آن را انجام دهد. در این زمینه می توانید با من از اینجا تماس بگیرید تا روش های بهتری در این زمینه به شما ارائه بدهم.

جمع بندی

کسب و کارها می توانند رشد خوبی داشته باشند، اگر بر روی سئو و بهینه سازی سایت خود سرمایه گذاری کرده باشند. در این زمینه می توانید از من کمک بگرید تا به شما کمک کنم!

 

اسماعیل سحاب
فالووم کنید
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنیدWant to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.