محتوای کپی یا Duplicate Content چیست؟ (+رایج ترین اشتباهات)
به صورت خیلی ساده هنگامی که شما تصمیم میگیرد در رابطه با محتوایی با کلیدواژه “محتوای کپی” یا همان “Duplicate Content” تولید کنید، اگر بجای خلق یک محتوای کاربرپسند و سئو شده از سایت من، همین محتوا را کپی کنید و داخل سایت خودتان منتشر کنید، شما با موفقیت قادر به استفاده از محتوای کپی شده شدید، اما این کار شما چه اثراتی در پی خواهد داشت؟ چه باورهای رایجی در مورد این نوع محتوا وجود دارد که اشتباه است؟ نظر متخصصین و خود گوگل در رابطه با این نوع محتوا چیست؟ این نوع محتوا چگونه تولید میشود؟ و … مباحثی است که امروز به آن میپردازم!
اگر صاحب کسب و کار، وبسمتر و یا حتی تولید کننده محتوا هستید و در این رابطه اطلاعات خوبی ندارید، توصیه میکنم که امروز با استفاده از این مقاله اطلاعات کامل و جامعی در مورد این نوع از محتوا بدست آورید! در ادامه با من همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات خوب و کاربردی به شما بدهم.
محتوای کپی چیست؟
به زبان ساده اگر یک محتوا با URL های مختلف در گوگل Index شده باشد، شاهد این هستیم که Duplicate Content صورت گرفته است! یعنی در واقع یک محتوا به سه آدرس مختلف در گوگل ثبت شده اند، اما حقیقتها و اتفاقات دردناک و وحشتناکی که در این زمینه اتفاق میافتد، چیست؟
اتفاقاتی که باعث میشوند، هیچ گاه به سراغ این نوع از محتوا نروید!
این حقیقتهای دردناک که توسط خود گوگل هم تایید شده اند در واقع کمک میکنند که هیچ وقت به سراغ چنین کاری نروید:
- محتوای تکراری یا همان کپی شده هیچ ارزشی ندارد!
- کپی یک متن تنها باعث این اتفاق نمیشود!
- صفحات تکراری همگی در گوگل ایندکس میشوند، اما فقط یک مورد دیده میشود!
- جریمهای برای این کار از نظر گوگل وجود ندارد!
- بیشتر مواقع مشکلات فنی سایت باعث ایجاد چنین محتواهایی بر روی سایت میشود!
- حدود 30 درصد از محتوای درون اینترنت، تکراری است!
متخصصان در رابطه با Duplicate Content چه میگویند؟
بهتر است قبل از هر چیزی نظر یک مشاور سئو یا کارشناس در این رابطه را بشنوید تا این که در مجلات زرد و سایتهای اشتباه به دنبال جواب این سوال باشید که واقعا این نوع محتوا چکار میکند و نحوه برخورد گوگل با آن چیست؟ در اینجا من به عنوان متخصص سئو نظرات خود را که با استفاده از تحقیقات مختلف بدست آورده ام با شما به اشتراک میگذارم:
- محتوای کپی فقط مربوط به متن و نوشتار نیست و شیوههای مختلفی دارد که باید به همهی آنها توجه داشته باشید.
- هنگامی که از یک نوع محتوا 3 یا 4 صفحه در گوگل دارید در واقع نیروها و منابع خود را با یکدیگر برای کسب رتبههای بالا درگیر کرده اید. در واقع شما وارد جنگ با خودتان بر سر رتبه شدید! به نظرتان این کار عاقلانه است؟
- اگر در گوگل صفحاتی از سایت شما وجود دارد که محتوای آن را از دیگران گرفتهاید، مشکل شما خیلی جدی نیست، اما اگر متوجه شدید که در کنار این موضوع سایت شما به دلیل مشکلات فنی هزاران صفحه کپی شده تولید کرده است، وارد چالش اصلی میشوید!
- اگر محتوای کپی شده زیادی ندارید، خیلی نگران نباشید!
اگر در این زمینه احساس میکنید که دارای مشکل هستید و یا به خدمات سئو نیاز دارید، اصلا نگران نباشید! میتوانید از طریق صفحه تماس با من راههای ارتباطی من را پیدا کنید و با من تماس بگیرید.
Duplicate Content به زبان ساده و نحوه پیددایش آن
اگر بخواهیم دلایل به وجود آمدن محتوای کپی را بررسی کنیم، به دو نوع دلیل انسانی و غیر انسانی برخورد میکنیم که هر کدام دارای تفاوتهایی هستند:
دلایل انسانی بوجود آمدن محتوای تکراری
دلایل انسانی در واقع همان دلایلی هستند که به عمد باعث شدهاند به عمد یک نوع از محتوا به صورت تکراری بوجود بیاید! این دلایل میتواند شامل موارد زیر باشد:
- کپی کردن محتواهای سایت دیگر
- کپی کردن محتوای سایت شما توسط دیگران
- لندینگ پیج هایی که در واقع گوگل ادز (Google ADS) هستند!
علتهای غیر انسانی به وجود آمدن محتوای تکراری
دلایل غیر انسانی عمدتا مشکلات فنی یک سایت است که باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد! به صورت کلی عوامل زیر جزو مهم ترین عوامل بوجود آمدن این نوع از محتوا هستند:
- وجود دو نسخه HTTP و HTTPS از سایت در صفحات ایندکس شده
- وجود دو نسخه با URL های یکسان و تفاوت در کوچک و یا بزرگ بودن حروف
- فیلترهای محصولات سایتهای فروشگاهی
- محتواهایی که در چند دسته بندی قرار گرفته اند!
- صفحات مخصوص برای تصاویر
- صفحات مخصوص کامنت ها
- نتایج جستجو در داخل سایت
- و …
اگر این دلایل غیر انسانی باعث اذیت و آزار شما و ساییتان شده است، میتوانید در بخش نظرات کامنت بگذارید تا شما را در این زمینه راهنمایی بکنم.
بهترین روشهای حل مشکلات محتوای کپی
اگر بخواهیم به زبان ساده به شما راه حلی بدهیم که مشکلات محتوای کپی را حل میکند، میتوانیم بگوییم که اگر چند نوع محتوا دارید که در واقع از هم کپی شدهاند، بهتر است به گوگل گزارش دهید که کدام محتوا، محتوای اصلی است! به همین سادگی…
3 روشی که در ادامه به شما آنها را معرفی میکنم، در واقع روشهایی هستند که با استفاده از آن میتوانید به گوگل بفهمانید که محتوای اصلی کدام محتوا است:
ریدایرکت 301
یکی از روشهایی که در این زمینه بسیار کاربردی است، همین ریدایرکت 301 است که در واقع کمک میکند به گوگل بفهمانید، صحفاتی که دارای محتوای تکراری هستند و در سایت شما وجود دارند، با یکدیگر رقابت نمیکنند! شما با این کار شانس بهبود رتبه و رسیدن به صفحه اول گوگل سایت خود را به شدت افزایش میدهید.
استفاده کردن از Tag: Rel=”Canonical”
اگر در محتوای خود از این تگ استفاده کنید، در واقع به گوگل نشان میدهید که کدام محتوای شما اصلی است! با این کار از نظر گوگل دیگر محتواهای تکراری این موضوع اهمیتی نخواهند داشت! برای استفاده از این تگ لازم است که حتما در بخش HTML Head محتوای اصلی تان این تگ را قرار دهید!
No Index کردن صفحات
شما میتوانید به رباتهای گوگل بگویید که کدام صحفات را برای شما ایندکس کنند و کدام ها را نکنند! با ایندکس نکردن محتواهای تکراری میتوانید جلوی از بین رفتن منابع خود را بگیرید و با قدرت بیشتری برای تصاحب رتبههای بالا بجنگید. پس همین الان به تنظیمات خود مراجعه کنید و این کار را انجام دهید، اما اگر بلد نیستید و یا نیاز به راهنمایی دارید، با من تماس بگیرید.
سخن آخر در مورد محتوای کپی
اگر بخواهم به صورت خلاصه به این مسئله بپردازم که محتوای کپی چه اثراتی برای شما ایجاد میکند، از بین رفتن بودجه خزندههای گوگل شاید مهم ترین آن باشد! بهتر است که قبل از هرکاری با یک کارشناس در این زمینه مشورت کنید تا در کنار راهنمایی شما، یک استراتژی هدفند و حرفه ای برای شما طراحی کند که باعث شود، رتبههای بالا را بدست بیاورید.
همچنین اگر تا بحال تجربه ای در رابطه با استفاده Duplicate Content و یا محتوای تکراری داشته اید، میتوانید آن را در بخش نظرات با من و دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین میتوانید اگر سوالی دارید، آن را از من بپرسید تا شما را در آن زمینه راهنمایی کنم.