آموزش سئو و بهینه سازی سایت
سئو سایت و بهینه سازی سایت یکی از کارهای مهمی است که باید برای تمامی کسب و کارهای آنلاینی که قصد پیشرفت و رشد دارند، انجام شود. اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید که به بحث SEO علاقه مند است و یا فردی هستید که به دنبال یک مهارت پولساز است، لازم است که در این زمینه یک دوره آموزش سئو از صفر تا صد را بگذرانید! اگر در این زمینه می خواهید که اطلاعات کامل و جامعی داشته باشید، نیاز به یک محتوای کامل دارید.
امروز در این مقاله سعی کرده ام به صورت کامل با شما در این زمینه صحبت کنم. تمامی مطالبی که امروز آن ها را مطالعه می کنید، حاصل سال ها تجربه ای است که در زمینه پروژه های بهینه سازی خودم بدست آورده ام. اگر دوست دارید که مقدمات لازم در این زمینه را بدانید، کافی است که تا انتهای این مقاله همراه من باشید.
سئو و بهینه سازی سایت چیست؟
اگر دوست دارید که یک آموزش کاربردی سئو ببنید و یا اصلا دانلود کتاب آموزش سئو کنید تا اطلاعات خود در این زمینه را بالا ببرید، لازم است که اصلا ابتدا با مفهوم بهینه سازی سایت یا همان SEO آشنا شوید و بدانید که اصلا چیست؟ SEO مخفف Search Engine Optimize یا همان بهینه سازی برای موتور جستجو است!
در واقع به مجموعه اقداماتی که یک متخصص سئو در رابطه با بهبود رتبه یک سایت در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل انجام می دهد، بهینه سازی سایت گفته می شود. در این زمینه داشتن مهارت، تخصص و تجربه ی کافی عامل موفقیت است که افراد می توانند حتی با یک آموزش رایگان سئو سایت، کار خود را در این زمینه شروع کنند.
در ادامه اگر شما هم آماده هستید که یک آموزش سئو مبتدی را بگذرانید، باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید:
- SEO مجموعه ای از هزاران نکته است و تنها به چند نکته خلاصه نمی شود!
- هرچقدر که دانش شما در رابطه با نکات سئو بیشتر باشد، می توانید تاثیر بیشتری را مشاهده کنید.
- هر چقدر که گوگل پیشرفته تر شود، نکات بهینه سازی سایت هم بیشتر می شود.
یک نکته خیلی مهم که باید بدانید!
در زمینه سئو و بهینه سازی سایت، باید بدانید که همه چیز زیر سر الگوریتم های گوگل است. در واقع این الگوریتم ها و محاسبات کامپیوتری هستند که به شما بر اساس معیارهای خود در نتایج جستجو رتبه می دهند. این الگوریتم ها با یک هدف خاص بوجود آمده اند و آن نشان دادن مرتبط ترین و بهترین محتوا به مخاطبی است که به دنبال موضوعی خاص یک جستجو انجام داده است.
در این زمینه باید بدانید که گوگل به واسطه این که تنها نکات استفاده نشوند و سایت ها بتوانند خودشان با تولید محتوای با کیفیت رتبه بهتری کسب کنند، بسیاری از الگوریتم های خود را فاش نکرده است، اما معروف ترین الگوریتم های گوگل در این زمینه که کاربردی هستند را در انتهای این مقاله به صورت خلاصه به شما معرفی می کنیم تا یک آموزش رایگان سئو سازی سایت را به صورت حرفه ای بعد از این مقاله گذرانده باشید.
برای این که منظور من را از این که می گویم، بسیاری از الگوریتم های گوگل کشف و یا فاش نشده است را متوجه شوید، به این مثال ساده توجه کنید:
یکی از مسائلی که ثابت نشده است، اما تاثیر خوبی در سئوی یک محتوا می گذارد، گذاشتن جدول در درون محتواست. اگر می خواهید که تاثیر این موضوع را ببینید، آن را در محتواهای خود استفاده کنید.
شاید فکر می کنید که گوگل چرا الگوریتم های گوگل را خود را به صورت آشکار معرفی نمی کند! دلیل این موضوع ساده است چرا که همیشه افراد سودجویی هستند که می خواهند با استفاده از ترفندها و سواستفاده کردن از نکات، گوگل را دور بزنند و محتوای خود را به کاربران نمایش دهند. این موضوع اصلا خوب نیست چرا که یک محتوای بی کیفیت و یا حتی اسپم می تواند در صفحه اول گوگل و یک جایگاه بالا نمایش داده شود.
اگر می خواهید در سئو موفق باشید، بهتر است از همین الان این نکته را بدانید که رضایت کاربر بسیار مهم است و در اولویت قرار دارد. هرچقدر که رضایت کاربر از محتوا و صفحه ی سایت شما بیشتر باشد، می توانید در این زمینه موفقیت های بزرگ تری را بدست آورید. در واقع هرچقدر که نحوه نمایش و ارائه محتوا، سرعت بارگذاری سایت، ریسپانسیو بودن و واکنش گرا و … سایت بهتر باشد، احتمالا کاربر شما خوشحال تر خواهد بود که نتیجه ی آن بهبود رتبه ی شما در گوگل است.
چرا باید آموزش سئو را ببینید و این برای شما اجبار است؟
در میان فرهنگ های مختلفی که در سراسر دنیا وجود دارد، فرهنگ جستجو کردن و برطرف کردن آنلاین نیازها بسیار رواج پیدا کرده است. در واقع برای همه ی افراد جامعه این موضوع بدیهی شده است که اگر به دنبال چیزی می خواهند بگردند، استفاده از گوگل و یا دیگر موتورهای جستجو همان چیزی است که به آن نیاز دارند. این موضوع به این دلیل رواج پیدا کرده است که همه افراد می توانند در کسری از ثانیه به میلیون ها داده دسترسی داشته باشند.
در این زمینه پیدا کردن یک شرکت نظافتی، پیدا کردن یک فروشگاه آنلاین کفش کتونی و … بسیار مهم و حساس است. در واقع میلیارها جستجویی که انجام می شود به این دلیل است که هرکس نیازی دارد و می خواهد که آن را برطرف کند. این موضوع نشان می دهد که اگر کسب و کار شما یا شرکتی که در آن مشغول به کار هستید، جایگاه و رتبه ی خوبی در موتورهای جستجو داشته باشد، فرآیند این موضوع ساده تر می شود. هر چقدر که در این کار ماهرتر باشید، شانس خود را برای بهبود کسب و کارتان افزایش می دهید.
لازم نیست که فیلم آموزش سئو ببینید! (با دقت بخوانید!)
در ادامه ی این مقاله به صورت کامل در رابطه با آموزش بهینه سازی سایت صحبت می کنیم، فقط قبل از آن بهتر است که این نکته را بدانید که لازم نیست حتما فیلم آموزش سئو ببینید! دیدن فیلم آموزش سئو تنها برای افرادی مناسب است که هیچ اطلاعات کاملی در این زمینه ندارند و می خواهند از صفر شروع کنند.
اکثر فیلم های آموزشی در این زمینه با توجه به زمانبر بودن ساخت فیلم، قدیمی هستند و شاید نکاتی در آن ها ذکر شده باشد که تاریخ مصرف آن گذشته باشد. در اینجا توصیه می کنم که حتما بجای دیدن یک فیلم آموزش آموزش سئو، این مقاله را با دقت چندین بار بخوانید و حتی نکات مهم آن را به صورت خلاصه یادداشت کنید.
اصطلاحات سئو چیست؟ (شروع بخش آموزشی)
آیا تا بحال مسابقات فوتبال را دیده اید؟ همانطور که می دانید همه ی بازیکنان فوتبال قبل از شروع مسابقه خود را گرم می کنند، شما هم برای یادگیری SEO و بهینه سازی سایت باید خود را آماده کنید. در این جا مهم ترین اطلاحات سئو که باید آن ها را یادداشته باشید را به شما یاد می دهم. تمامی این اصطلاحات در طول فرآیند آموزشی برای شما مهم خواهند بود.
10 لینک آبی یا Blue Links 10
10 لینک آبی در واقع همان فرمتی است که یک موتور جستجو برای نمایش محتوای خود استفاده می کند. در واقع شما هر وقت در گوگل عبارتی مانند “نظافت منزل” را جستجو می کنید در صفحه اول و یا دیگر صفحات 10 محتوا را مشاهده می کند. این موضوع به صورت یک قانون نانوشته برای موتورهای جستجو است.
کلاه سیاه (Black Hat)
تکنیک های کلاه سیاه سئو را احتمالا شنیده اید! در واقع سئوکاران غیرقانونی و همان کسانی که از قانون ها و الگوریتم های گوگل یا دیگر موتورهای جستجو سواستفاده می کنند در این دسته قرار دارند. این افراد با استفاده از تکنیک هایی ناصحیح از نظر یک موتور جستجو سعی دارند که محتوای خود را در صدر نتایج نشان دهند. در این زمینه تکنیک های زیر جزو مهم ترین تکنیک هایی است که معمولا این افراد استفاده می کنند:
- اسپم ایجاد شده توسط کاربران
- ایجاد صفحات با رفتار مخرب
- برنامه های وابسته
- ریدایرکت مخفیانه
- صفحات دروازه
- کلمات کلیدی غیر مرتبط
- محتوای اتوماتیک
- لینک ها و متون پنهان
- و …
از جمله مهم ترین اصطلاحات سئو که باید برای آموزش سئو آن ها را بلد باشید:
- کراول کردن (Crawling): فرآیندی که در آن یک موتور جستجو اقدام به شناسایی سایت و محتوای دورن آن می کند.
- دی ایندکس (De-indexed): ایندکس به معنای داخل گوگل قرار گرفتن است و مخالف آن دی ایندکس است که به معنای خارج شدن صفحات از ایندکس گوگل است.
- اف اس (Featured Snippets): به جعبه پاسخ های ارگانیک در بالای صفحه نتایج موتور جستجو برای عبارات خاص است.
- لیست های کسب و کار گوگل (Google My Business): یک لیست بندی آزاد که کسب و کارهای در دسترس را نشان می دهد.
- ایندکس کردن (Indexing): ذخیره سازی و سازمان دهی محتوا در موتور جستجو هنگام کراول کردن را indexing می نامند.
- هدف جستجو (intent): به هدف واقعی کاربر برای جستجوی خود بر اساس کلیدواژه ای که سرچ می کند intent گفته می شود.
- شاخص کلیدی عملکرد (KPI): یک مقدار قابل اندازه گیری برای معیار خاص است که در واقع برای سنجش میزان نزدیکی به هدف از آن استفاده می شود.
- بسته محلی (Local Pack): بسته ای از کسب و کارهای محلی است که در اطراف شما قرار دارند و با کلیدواژه “نزدیک من” معمولا جستجو می شوند!
- ارگانیک (Organic): جایگاه های بدست آمده در نتایج موتور های جستجو که به صورت طبیعی بدست آمده است و از نوع پولی یا تبلیغاتی گوگل نیست!
- سوالاتی که عموما مردم می پرسند (People Also Ask): جعبه ای در بعضی از صفحات نتایج که سوالات عمومی مردم را پیرامون یک موضوع خاص نشان می دهد.
- عبارت جستجو (Query): همان عبارتی است که کاربر آن را جستجو می کند و رتبه بندی نتایج بر اساس آن شکل می گیرد.
- موتور جستجو (Search Engine): یک برنامه یا ربات ذخیره سازی و بازیابی داده یا اطلاعات است و از طریق یکسری الگوریتم و شیوه های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. در این زمینه معروف ترین موتورهای جستجو عبارت اند از: گوگل، یاهو، بینگ
- صفحه نتایج موتور جستجو (SERP): در واقع همان صفحاتی است که محتواها بر اساس الگوریتم های خاص در آن رتبه بندی می شوند.
- ترافیک (Traffic): نشان دهنده میزان بازدید از یک سایت را ترافیک می گویند.
- دستور کارهای وبمستر (Webmaster guidelines): به مجموعه دستورالعمل های دو موتور جستجوی بینگ و گوگل که برای مدیران سایت ها منتشر شده است، دستور کارهای وبسمتر است که در آن به مالکین سایت ها کمک می کند که بتوانند بر اساس این دستورالعمل ها محتوای خود را بهینه سازی کنند.
- کلاه سفید (White Hat): به مجموعه از سئوکاران درست کار و قانون مدار که بر اساس قانون های گوگل اقدام به بهینه سازی سایت می کنند، کلاه سفید گفته می شود.
- عملگرهای پیشرفته جستجو (Advanced Search Operators): کاراکترها و دستورات خاصی که توسط موتور جستجو برای کاربری های خاصی تعریف شده است و می توانید از آن ها برای بهود عملیات جستجوی خود استفاده کنید.
- الگوریتم ها (Algorithms): فرآیندی که بر اساس یکسری اصول و قواعد خاص تعریف شده، می تواند نتیجه ای خاص را رقم بزند.
- بک لینک ها (Backlinks): به دریافت لینک از سایت های دیگر به غیر از سایت خودتان بک لینک گفته می شود.
- و …
شاید تا اینجای کار خسته شده باشید! اصطلاحات بالا تمای اصطلاحات سئو نیستند، بلکه جزو مهم ترین های آن هستند که تمامی سئوکاران حرفه ای و متخصص از آن آگاهند. اگر تمامی موارد بالا را یاد گرفته باشید، شما دانش کامل و کافی مانند یک متخصص سئو در زمینه این اصطلاحات دارید! آیا برای ادامه آموزش سئو آماده هستید؟
چه زمانی باید خودمان شروع به بهینه سازی و سئو یک سایت کنیم؟
یکی از سخت ترین سوالاتی که پرسیده می شود، همین سوال است که “چه زمانی خودمان سئو کنی؟” چرا که این سوال به چند جواب بستگی دارد. هر سایت در حوزه کسب و کاری که داشته باشید، بر اساس کلیدواژه های خاص خود می تواند رتبه بندی شود. برای این که خودتان در این زمینه متخصص شوید و بتوانید که پروژه های بهینه سازی سایت را هندل کنید، باید ابتدا تجربه کافی داشته باشید.
یک دوره آموزش سئو حرفه ای برای افراد شامل تمامی این موارد است. در واقع یک مشاور سئو که به شما کمک می کند که بهینه سازی سایت را یاد بگیرید در واقع این موضوع را می داند که دانستن اصطلاحات در واقع کار خاصی برای شما انجام نمی دهد، بلکه این تجربه و دانش فنی است که شما را قوی می کند و باعث می شود که برای دریافت پروژه های سئو خود را آماده کنید.
در این زمینه می خواهم با شما تجربه ای را به اشتراک بگذارم! در برخی از پروژه های سئو نمی توان به فرد خاصی متکی بود و در واقع کار به تنهایی جلو نمی رود و یک سئوکار حتی به تنهایی قادر نیست که همه چیز را برای شما فراهم کند! در این زمینه نیاز به یک نیروی تولید محتوای حرفه ای و یا یک تیم تولید محتوا هم ضروری است. در این زمینه این موضوع را مد نظر داشته باشید که هرچقدر توانایی شما در این زمینه بیشتر باشد، پروژه هایی که دریافت خواهید کرد رو به افزایش خواهد بود.
پروژه های سئو به چند دست تقسیم بندی می شوند؟ (قبل از گرفتن پروژه بخوانید)
اگر می خواهید که دوره آموزش سئو را بگذرانید و سپس مشغول به دریافت پروژه شوید، باید بدانید که به صورت کلی پروژه های سئو به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند:
- پروژه های کوچک و آسان
- پروژه های بزرگ
پروژه های کوچک و آسان نیاز به یک فرد دارد که بر اساس توانایی خود می تواند شما را به جایگاه دل خواهتان برساند. این پروژه ها رقبای سرسختی ندارند و یک فرد قادر است که به راحتی به هدف دلخواه خود برسد. در این زمینه اگر صاحب کسب و کار هستید، بهتر است که یک کارمند خود را برای یک دوره آموزش سئو آماده کنید چرا که احتمالا همین کارمند شما قادر است که در این زمینه به شما کمک کند.
پروژه های بزرگ و پیچیده که کلمات کلیدی دشواری دارند، نیاز به تولید محتوای مستمر و یک متخصص سئو حرفه ای دارند. این پروژه ها نیاز به افراد حرفه ای دارند که در این زمینه سال ها تجربه دارند و در پروژه های بزرگ دیگر حضور داشته اند. اگر چنین پروژه هایی دارید، می توانید از خدمات سئو استفاده کنید.
انواع سئو چیست؟ (سئو داخلی و سئو خارجی)
انواع سئو در واقع همان دسته بندی فعالیت هایی است که باید برای بهینه سازی سایت خود انجام دهید. این دسته از فعالیت ها بسته به نوع خود به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند:
سئو داخلی On-Page SEO
سئو داخلی در واقع همان بخشی از عملیات و فرآیندهای سئویی است که یک متخصص سئو در داخل خود سایت انجام می دهد تا رتبه سایت در موتور جستجو بهبود پیدا کند. در این زمینه عوامل مهم زیادی وجود دارد که اکثر آن ها را در چک لیست سئو 2020 ذکر کرده ام که شما هم می توانید به آن مراجعه کنید و در رابطه با این موارد اطلاعات کاملی پیدا کنید.
سئو خارجی Off-page SEO
نوعی دیگر از فعالیت های سئو که رایج است و مورد توجه قرار می گیرد، سئو خارجی است. در واقع این کارها مجموعه از فرآیندهایی هستند که خارج از سایت برای بهود رتبه در گوگل انجام می شود. در این زمینه بهتر است بدانید که سئو خارجی در واقع به فرآیند هایی مانند جلب اعتماد گوگل (Google Trust)، دریافت بک لینک و سوشیال سیگنال گفته می شود. میزان تخصص در انجام سئوی خارجی فرق یک سئوکار آماتور و حرفه ای است!
این بخش از سئو در واقع می تواند سایت شما را از رقبایی که حتی به سئوی داخلی مسلط هستند در اکثر مواقع پیشی بیندارد! این موضوع در گذشته نه چندان دور اینقدر مهم بود که سایت هایی زیادی اقدام به خرید بک لینک می کردند، اما پس از مدتی این موضوع کمی کمرنگ شد چرا که گوگل در این زمینه حساسیت های زیادی به خرج داد. از آن زمان تنها سئوکاران حرفه ای و باتجربه در این زمینه سعی کردند که با پشتکار خود این مشکل را حل کنند.
محتوا پادشاه است، یک شعار نیست!
یکی از نکات مهمی که دوست دارد در این آموزش سئو به شما حتما بگویم، اهمیت محتوا در بهبود رتبه گوگل است. در سال های اخیر گوگل به این موضوع توجه بسیار زیادی نشان داده است! در واقع کسب و کارهای موفق در زمینه سئو و بهینه سازی سایت، همان بیزینس هایی هستند که بهترین محتواها را تولید می کنند و به مخاطبان خود ارزش می دهند.
اگر دوست دارید که در سریع ترین زمان ممکن اقدام به بهینه سازی سایت خود کنید، حتما محتوای خوب و باکیفیت را در اولویت قرار دهید. البته برای تولید محتوا نیاز به یک استراتژی سئو از پیش برنامه ریزی شده است که یک متخصص سئو باید آن را تعیین کند. پس اگر دوره آموزش حرفه ای سئو را گذرانده باشید، قادر هستید که از تعیین استراتژی بهره بگیرید. در این زمینه اگر شما هم نظراتی راجع به آموزش سئو دارید،می توانید در بخش نظرات اعلام کنید.
باسلام و احترام. واقعا مقاله های کامل و شسته رفته و تمیزی ارائه می کنید :)
با سلام
ممنونم
نظر لطف شماست
بسیار مفید کاربردی بود . ممنونم