الگوریتم Mobile First Index کاربران موبایل را در اولویت قرار می‌دهد!

گوگل شرکتی است که همیشه با تغییرات رفتاری انسانی‌ها همسو شده است و خود را با تغییرات وفق داده است! نمونه‌ی این کار را می‌توان در ایجاد و طراحی الگوریتم Mobile First Index دانست. الگوریتمی که نشان می‌دهد دیگر کاربران ترجیح می‌دهند برای گذشت و گذار در اینترنت و استفاده از موتور جستجو گوگل از موبایل خود بجای مانیتورها و صفحه نمایش‌‎های غول پیکر استفاده کنند. در واقع این الگوریتم نتیجه تغییر سلیقه ما انسان هاست!

طبق آمارهای گوگل در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۵ درصد از جستجوهای انجام گرفته از طریق موبایل بوده است، به صورتی که این درصد در سال‌های اخیر افزایش رشد تا حتی ۸۵ درصد را هم داشته است. این موضوع نشان می‌دهد که دیگر جولان سایت‌هایی غیر واکنش گرا نیست و تنها سایت‌هایی می‌توانند در جنگ سئو موفق شده باشند که طراحی صحیحی برای کاربران موبایل داشته باشند.

mobile first index

الگوریتم Mobile First Index به زبان ساده

در گذشته‌ ی نه چندان دور که ما انسان ها تنها از کامپیوترها و لپ تاپ ها برای این کار استفاده می کردیم، گوگل در کنار معیارهای مختلفی که برای رتبه بندی در نظر گرفته بود، نحوه نمایش سایت شما به کاربران دستکتاپ هم بررسی می‌گرد، اما با وارد شدن موبایل‌های هوشمند به عرصه و محبوبیت آن‌ها در نتیجه شاهد بوجود آمدن الگوریتمی شدیم که کاربران موبایل و نحوه نمایش به آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهد. در واقع Mobile First Index همان الگوریتمی است که در مدت آن صحبت می‌کنیم.

رضایت بیشتر کاربران با استفاده از موبایل

گوگل بر اساس آمارها و نتایج مشخص کرد که رضایت بیشتر کربران به واسطه این است که با استفاده از موبایل خود اقدام به جستجو و پیدا کردن نتیجه‌های دلخواه خود بکنند! این موضوع باعث شد که بها دادن گوگل به این دست از کاربران بیشتر شود، به صورتی که در نهایت شاهد این هستیم که الگوریتم Mobile First Index توسط گوگل معرفی شد که در آن به وضوح از اهمیت دادن به این دست از کاربران گزارش می‌داد.

اگر سایت دارید و یا وبسمتر هستید، الگوریتم موبایل گوگل بر روی شما تاثیر خواهد گذاشت!

فرقی نمی‌کند که از قبل سایت داشتید و یا تصمیم گرفتید که به تازگی برای خود سایتی بزنید و محصولات خود را در آن بفروشید، در هر صورت این الگوریتم تاثیر زیادی بر روی شما خواهد گذاشت! به صورت کلی ما می‌توانیم سایت‌ها را در برابر این الگوریتم گوگل به ۴ دسته اصلی تقسیم بندی کنیم که عبارت اند از:

نمایش یکسان نسخه موبایل و کامپیوتر

برخی از سایت‌ها در این دسته قرار می‌گیرند چرا که نمایش نسخه موبایل آن‌‌ها دقیقا مانند نسخه دستکاپ آن‌هاست! ریپاسیو نبودن این سایت‌ها در زمینه بهینه سازی سایت یک نمره‌ی منفی و بد تلقی می‌شود! البته ممکن است سایتی اینگونه باشد، اما از جایگاه‌های خوبی در گوگل برخوردار باشد مانند سایت ورزش ۳

سایت‌های ریسپانسیو (Responsive) یا واکنش گرا

mobile first index

اگر سایت شما ریسپانسیو است، این الگوریتم گوگل به ضرر شما کار نمی‌کند و ممکن است به خاطر همین ویژگی جایگاه بهتری هم پیدا کنید. محتوای سایت در سایت‌های واکنش گرا در دو نسخه دسکتاپ و موبایل یکسان است و تنها تفاوت‌های جزئی در این زمینه‌ دارند که نمایش آن‌ها متناسب با صفحه موبایل است!

یک نکته مهمی که شاید نادیده گرفته شود، این است که اگر حتی سایت شما ریسپانسیو باشد، اما محتوای آن در دو نسخه نمایشی آن متفاوت باشد یعنی بخشی از محتوا بر فرض روی نسخه موبایل نمایش به دلیل وجود کدهای CSS نمایش داده نشود، ممکن است که جایگاه شما دچار تغییراتی در گوگل بشود.

برای این که بهتر متوجه این موضوع شوید، بگذارید مثالی برای شما بزنم. فرض کنید که از طریق کلیدواژه الگوریتم‌های گوگل از طریق دستکتاپ وارد سایت من شدید و محتواها را مطالعه کردید، اما اگر همین کلیدواژه را در نسخه موبایل جستجو کنید، متوجه می‌شوید که من جایگاه و رتبه قبلی خود را ندارم چرا که بعضی از قسمت‌ها به دلیل واکنش گرایی حذف شده‌اند!

سایت هایی که دارای طراحی و آدرس مجزایی در دو نسخه هستند

mobile first index

دسته سومی که در برابر این الگوریتم یعنی Mobile First Index قرار می‌گیرند، سایت‌هایی هستند که طراحی و در واقع نسخه مجزایی برای کابران موبایل و دستکتاپ دارند که شاید معروف ترین آن ها فیسبوک (Facebook) باشد.  اگر با مویایل آدرس Facebook.com را در مرورگر بنویسید، متوجه می شوید که وارد لینک m.facebook.com می شوید، البته به شرطی که فیلترشکن شما روشن باشد.

در این شیوه گوگل به این موارد می پردازد که کدام محتوا برای کاربر ارزشمند است! در واقع گوگل با زیر ذره بین قرار دادن این موارد تشخیص می دهد که کدام مورد برای کاربر جذاب تر است؟

داینامیک سروینگ

mobile first index

آخرین گروه سایت ها که در برابر موبایل ها قرار می گیرند، داینامیک سروینگ هستند به آن معنا که یک URL با دو کد مختلف HTML و  دو ویو متفاوت به نمایش گذاشته می ود! قبل از بوجود آمدن این الگوریتم یعنی Mobile First Index شاهد این بودیم که چگونه این سایت ها رتبه های خوبی داشتند چرا که هم ویو سایت و هم ویو موبایل مورد بررسی قرار می گرفت، اما در این الگوریتم تنها به ویو موبایل توجه می شود و اولویت بالاتری دارد!

آماده سازی و بهینه سازی سایت برای الگوریتم Mobile First Index

به این موضوع که سایت شما در کدام دسته قرار می گیرد، زیاد توجه نکنید بلکه در نظر بگیرید که با استفاده از چه ترفندهایی می توانید به رتبه های بالا در گوگل با استفاده از این الگوریتم مهم برسید! در ادامه مهم ترین مواردی که می توانید به آن ها توجه کنید را برای شما بیان کرده ایم:

محتوای خود را برای هر دو حالت دسکتاپ و موبایل یکی کنید!

اگر محتوای خود را در هر دو حالت یکی کنید و در واقع یک ساختار را در این زمینه پیش گرفته باشید، می توانید خیالتان را از بابت این الگوریتم و بروزرسانی های آن راحت کنید! شاید می پرسید که منظور از یکسان بودن محتوا در این دو پلتفرم چیست؟ از نظر گوگل رعایت موارد زیر به معنای یکسان بودن نمایش در دو ویو دستکتاپ و موبایل است»

  • یکسان بودن تگ‌های متا
  • نشانه‌ گذاری‌های استاندارد و کدهای اسکیما در هر دو پلتفرم یکی باشد!
  • محتوای اصلی به جز موارد استثنا مانند سایدبار، فوتر و هدر کاملا یکسان باشد

محتوای سایدبار و فوتر خود را جدی بگیرید

فضای کمتر صفحه نمایش موبایل‌ها باعث می‌شود که بخش های سایدبار و فوتر در نسخه های واکنش گرا حذف شوند! این نکته را در نظر بگیرید که اگر لینک‌های ارزشمندی در این قسمت ها و بخش ها دارید، با توجه به الگوریتم Mobile First Index ارزش خود را از دست می دهند.

طراحی واکنش گرای سایت نسبت به یک نسخه مجزا ارزش بیشتری دارد!

در نگاه اول شاهد این موضوع هستیم که اکثر افراد به اشتباه تصور می کنند که اگر اقدام به طراحی یک صفحه با آدرس مجزا برای موبایل بکنند، بهتر است، اما طبق گزارشات گوگل بهتر است که ریسپانسیو کردن و یا واکنش گرا سایت را در اولویت قرار دهیم. داشتن نسخه مجزا باری موبایل یا همان موبایل ورژن (Mobile Version) در اولویت بعدی قرار دارد!

البته استفاده از داینامیک سروینگ یا Dynamic Serving می‌تواند در همان درجه اولویت و اهمیت با موبایل ورژن قرار بگیرد یعنی در اولویت دوم باشد.

mobile first index

سخن آخر در مورد الگوریتم Mobile First Index

فرقی نمی کند که چه کسب و کاری داشته باشید، توجه به اصول سئو و بهینه سازی سایت در نهایت می توند شما را ثروتمند و موفق کند! فقط کافی است که آن ها را بشناسید و یا از یک مشاور سئو حرفه ای کمک بخواهید که با استفاده از استراتژی های گوگل شما را به صفحه یک برساند. همچنین شما می توانید از خدمات سئو برای رسیدن به خواسته های خود و یا حتی صفحه اول گوگل استفاده کنید.

من توصیه می کنم بجای استفاده از ترفندهای کلاه سیاه سئو و مورادی که ممکن است به صورت موقتی به شما کمک کنند، حتما توجه داشته باشید که چگونه باید به استفاده از اصول صحیحی که خود گوگل آن ها را معرفی کرده است و در راستای احترام گذاشتن به تولید محتوای کاربردی و جذاب است، استفاده کنید. اگر در رابطه با استفاده از این الگوریتم جدید و جذاب یعنی Mobile First Index نظر، تجربه و یا سوالی دارید، می توانید در بخش نظرات از من بپرسید تا در سریع ترین زمان ممکن جواب آن را به شما بدهم!

0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنیدWant to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.