گراف دانش گوگل چیست؟ چگونه بر سئو تاثیر دارد؟
اگر تا به حال تصویری مانند تصویر زیر را در نتایج جستجو دیده باشید؛ شما از مزایای گراف دانش گوگل بهره مند شده اید.
اما گراف دانش گوگل چیست؟ چگونه کار می کند؟ و چگونه می توانید از آن برای افزایش برندینگ و بهبود سئو استفاده کنید؟
گراف دانش گوگل چیست؟
گراف دانش گوگل یک پایگاه دانش بین موجودیت ها و روابط بین آنها است.
موجودیت چیست؟ موجودیت هر شی یا مفهومی است که به طور مشخص قابل شناسایی است. این موارد ملموس مانند افراد، مکان ها و سازمان ها و موارد نامشهود مانند رنگ ها ، مفاهیم و احساسات،سن، نام، شبکه های اجتماعی، فعالیت ها، جنسیت، ملیت، تاریخ تولد و … را شامل می شود.
موجودیت ها به هم متصل می شوند که روابط بین آنها را توصیف می کند.
ذخیره داده های دنیای واقعی از این قبیل به گوگل کمک می کند تا هدف از کوئری جست وجو شده را درک کند، که به معنی نتایج بیشتر و مرتبط تر برای کاربران جستجوگر است.
گوگل هدف جستجو را خیلی خوب می فهمد.
لینک ها برای سنجش کیفیت یک صفحه عالی هستند، اما ارتباطی به سرچ کوئری ندارند.
این خوب است تا زمانی که سرچ کوئری با زبان محتوا شباهت و ارتباط دارد.
گوگل از سیگنال های با کیفیت مانند لینک ها برای بازگرداندن بهترین و مرتبط ترین مطالب از ایندکس خود استفاده کند.
اما مردم همیشه به یک روش جستجو نمی کنند. آنها چیزها را به روش های مختلف توصیف و بازگو می کنند.
این همان جایی است که گراف دانش ارائه می شود، زیرا به گوگل اجازه می دهد فراتر از تطبیق کلمات کلیدی رفته و نتایج مرتبط تری را بازگرداند.
ما در گوگل کلمه کلیدی توصیفی «سایر فیلم های بازیگر سریال فرار از زندان» را جست و جو کردیم، علی رغم اینکه ما به نام بازیگران سریال «فرار از زندان» اشاره ای نکردیم، گوگل می فهمد که ما به دنبال چه چیزی هستیم و جواب ما را می دهد. و نام فیلم هایی که بازیگرانی از فرار زندان در آن نقش ایفا کرده اند برای ما می آورد.
نه تنها نتایج مرتبط هستند، بلکه گوگل برقراری ارتباط در گراف دانش را نشان می دهد و و نتیجه ای مرتبط که کاربر به دنبال آن است، برآورده می کند.
گوگل داده های نمودار دانش را در بخش های از صفحه نتایج گوگل مانند Knowledge Panels و Knowledge Cards نشان می دهد.
اگر برند « دیجی کالا » را گوگل کنیم با نتیجه ای مطابق تصویر زیر روبه رو می شویم.
و حالا اگر «تاریخ تاسیس دیجی کالا » را جست وجو کنیم، نتیجه ای مرتبط تر را به نمایش می دهد.
و حالا اگر « best online shopping iran » را جست وجو کنیم، نتیجه ای مرتبط تر را به نمایش می دهد. که نام دیجی کالا در آن هست.
این تصاویر برای شما چه معنی دارد؟
این بدان معناست که اگر بتوانید نام برند خود را در گراف دانش وارد کنید، از دارایی های و بخش های تعبیه شده توسط گوگل در سرپ بیشتر فایده را می برید، و بازدید بیشتر و از قدرت و اعتماد در بین جستجوگران بهره مند خواهید شد.
نحوه ورود به گراف دانش گوگل چگونه است؟
اکنون برای شما مشخص شد که موارد مثبت بودن در گراف دانش بیش از نکات منفی آن است، اما چگونه می توانید وارد گراف دانش شوید؟
در حالی که هیچ فرآیند قطعی وجود ندارد، اما چند کار وجود دارد که با انجام آن می توانید شانس خود برای قرار گرفتن در گراف دانش بالا ببرید.
1. پیج رنک وب سایت را با لینک سازی افزایش دهید.
اگر در مورد شرکت شما در اینترنت صحبت شود ، ورود به عنوان نهاد دولتی در گراف دانش گوگل بسیار آسان تر است.
اگر در روزنامه ها و خبرگزاری ها وسطح وب در مورد برند شما صحبت شود و به اصطلاح برند منشن طبیعی روی دهد، این پالس را به گوگل می دهد که شما یک نهاد برجسته هستید. با این حال، برند سازی در این سطح بسیار دشوار بوده وبودجه هنگفتی را می طلبد، به هر حال نباید نا امید شد.
2. از نشانه گذاری های اسکیما در سایت خود استفاده کنید.
Schema.org سایت رسمی توصیه شده گوگل برای اسکیما مارک آپ ها است. و استفاده از این نشانه گذاری ها به شما کمک می کند که وارد گراف دانش گوگل شوید.
- از نشانه گذاری اسکیمای سازمان استفاده کنید.
- اطمینان حاصل کنید که از نام، نشانی، آدرس اینترنتی و ویژگی های sameAs استفاده کنید.
- تمام پروفایل های شبکه های اجتماعی خود را در کد سازمان خود قرار دهید.
- درستی و بدون خطا بودن نشانه گذاری اسکیمای خود را تأیید کنید.
در زیر نشانه گذاری سازمانی است که ما استفاده می کنیم:
3. کسب و کار خود را در Google My Business ثبت کنید.
اگر مشاغل فیزیکی انجام می دهید، ایجاد پروفایل GMB الزامی است. این امر باعث می شود که برند شما قابلیت مشاهده در Google Maps داشته باشد. و در جست وجو های محلی نیز بالا بیایید. ارائه استراکچر دیتا ها به Google در لیست GMB ممکن است احتمال ورود کسب و کار شما را در گراف دانش را افزایش دهد. فقط مطمئن شوید که از همان مشخصات (نام، آدرس، شماره تلفن و …) در وب سایت و رسانه های اجتماعی خود استفاده می کنید.
4. در سایت های ویکی پدیا و ویکی دیتا صفحه ایجاد کنید و فعالیت کنید.
5.در برندینگ و مارکتینگ کسب وکار خود ثابت قدم باشید.
اگر حضور آنلاین شما مبهم و ناسازگار باشد، Google چگونه اطلاعات دقیق و مرتبط با برند و محصولات شما را به کاربران خود نشان دهد؟ این فراتر از نکاتی است که قبلاً ذکر شد. وقتی صحبت از حضور آنلاین شما می شود باید حضور صحیح در فضای آنلاین داشته باشید.
آنچه به نظر می رسید بیشترین تأثیر را در ورود به گراف دانش گوگل دارد ایجاد یک صفحه Wikidata مناسب است که با استفاده از ویژگی sameAs در نشانه گذاری اسکیمای سازمان خود لینک داده باشید.
گراف های دانش و موجودیت مدتی است که با ما هستند و فقط اهمیت آنها بیشتر خواهد شد. بنابراین درک این موضوعات در سئو امروز بسیار مهم است.
اگر در پی پیاده سازی گراف دانش برای برند و کسبو کار خود هستید و مشتاقید در این قسمت از سئو تکنیکال نیز آتوریتی جذب کنید، از مشاوره سئو اسماعیل سحاب بهره مند شوید.
و در نهایت اگر در مورد این موضوع جذاب سوال یا نظری داشتید، با خیال راحت در شبکه های اجتماعی و یا در قسمت پرسش و پاسخ مطرج کنید.