استراکچر دیتا(Structured data) چیست؟
موتورهای جستجو این موضوع را روشن کرده اند که یک بخش حیاتی از آینده جستجو “نتایج غنی یا ریچ ریزالت ها” است. گوگل در درک کلی محتوای یک سایت مهارت دارد می تواند متن نوشته را از محتوای موضوعی یک سایت تشخیص دهد.
هر چند نوبت به ویژگیهای و محتوای خاص یک صفحه که می رسد، که معمولاً اطلاعات مهم از صفحه وب که برای افرادی که جست وجو می کنند، نیز حیاتی هستند،خزنده ها نیاز به کمک پیدا می کنند که کانتکس را از کانتنت تشخیص دهند. اینجاست که داده های ساخت یافته یا استراکچر دیتا ها وارد می شوند!
“داده های ساخت یافته یا استراکچر دیتا” اصطلاحی کلی است که به هر داده سازمان یافته ای گفته می شود که با یک قالب خاص مطابقت داشته باشد.
وقتی یک وب سایت می خواهد نمایانگر یک “چیز” باشد – مانند صفحه پروفایل، صفحه رویداد یا پست شغلی، کد آن باید به درستی علامت گذاری شود.
با افزودن استراکچر دیتا، یک سایت HTML خود را از یک آشفتگی بدون ساختار به چیزی تبدیل می کند که درک آن آسان تر باشد.
نحوه کارکرد استراکچر دیتا چگونه است؟
Google برای درک محتوای یک صفحه سخت کار می کند.
با درج داده های ساختاری در صفحه می توانید با ارائه سرنخ های صریح درباره معنای یک صفحه به گوگل، به درک محتوای آن صفحه توسط ربات های گوگل کمک کنید.
استراکچر دیتا یک قالب استاندارد برای ارائه اطلاعات در مورد یک صفحه و طبقه بندی محتوای صفحه است.
گوگل برای درک محتوای صفحه و همچنین برای جمع آوری اطلاعات در مورد وب و جهان به طور کلی از داده های ساخت یافته ای که در وب می یابد استفاده می کند.
به عنوان مثال، در اینجا یک قطعه داده ساختار یافته JSON-LD وجود دارد که ممکن است در صفحه دستور العمل نشان داده شود، عنوان دستور العمل، نویسنده دستور و سایر جزئیات را توصیف می کند:
<html> <head> <title>Party Coffee Cake</title> <script type="application/ld+json"> { "@context": "https://schema.org/", "@type": "Recipe", "name": "Party Coffee Cake", "author": { "@type": "Person", "name": "Mary Stone" }, "datePublished": "2018-03-10", "description": "This coffee cake is awesome and perfect for parties.", "prepTime": "PT20M" } </script> </head> <body> <h2>Party coffee cake recipe</h2> <p> This coffee cake is awesome and perfect for parties. </p> </body> </html>
نکات مربوط به پیاده سازی استراکچر دیتا
- داده های ساختاری با استفاده از علامت گذاری در صفحه ای که اطلاعات مربوط به آن است، کدگذاری می شوند.
- داده های ساختاری در صفحه باید محتوای آن صفحه را توصیف کند.
- شما نباید صفحات خالی را فقط برای نگهداری داده های ساخت یافته ایجاد کنید.
- و همچنین نباید داده های ساخت یافته را در مورد اطلاعاتی که برای کاربر قابل مشاهده نیست اضافه کنید، حتی اگر اطلاعات دقیق باشد.
- برای اطلاعات بیشتر در مورد دستورالعمل های فنی و کیفیت ، به دستورالعمل های کلی داده های ساختاری مراجعه کنید.هرچه صفحه وب شما پشتیبانی و خوانایی خوبی از زبان XML یا JSON داشته باشد، موتور جستجو کارهای جالب تری می تواند با آن انجام دهند.
در اینترنت، “زبان” واقعی استراکچر دیتا سایت schema.org است.Schema.org یک کتابخانه دموکراتیک از موارد اینترنتی است. به عنوان مثال، یک شرکت هواپیمایی را در نظر بگیرید:
schema.org یک واژه نامه دارد که می تواند نوع هواپیما، طول مسیر پرواز و حتی توصیف خدمات غذا را یادداشت کند:
اسشما به عنوان یک پروژه مشترک بین گوگل، مایکروسافت، یاهو و یاندکس تاسیس شد.
این منبع آزاد باقی می ماند و از نظر فنی توسط همه قابل ویرایش است …
اما، مانند اکثر موارد تایید شده توسط W3C، انتظار نداشته باشید که این فرایند ساده باشد.
اگر در نوع اسکیما شما می خواهید استفاده کنید، یک فرایند فنی وجود دارد می توانید برای وارد کردن نوع جدیدی از نشانه گذاری در کتابخانه Schema.org انجام دهید. Schema.org از “وب معنایی” متولد شد.
وب معنایی یک چارچوب مشترک را فراهم می کند که به شما امکان می دهد داده ها را از طریق مرزهای اپلیکیشن، شرکت و جامعه به اشتراک گذاشته و دوباره استفاده کنید.
4 روش ساختاری استراکچر دیتا
چهار قالب اصلی حاشیه نویسی وجود دارد که می توانید برای ساختاردهی داده ها در اینترنت استفاده کنید.
JSON-LD : JSON-LD جدیدترین بازیکن در شهر است و قالبی است که گوگل به طور منظم پیشنهاد می کند و از آن حمایت می کند.
این از لحاظ موجودیت در یک صفحه جدید است.
به جای “برچسب گذاری” عناصر HTML خاص، JSON-LD را به عنوان یک کد اطلاعاتی نزدیک سر در نظر بگیرید که به خزنده می گوید: “خوب!
JSON-LD از این جهت جالب است که می تواند اطلاعات مربوط به یک صفحه را بدون وجود محتوای” تصویری “برای نمایش آن اطلاعات ارائه دهد.
RDFa + GoodRelation : همتایان OG JSON-LD “پسوند HTML” هستند.
از نظر مفهومی متفاوت هستند: به جای اینکه داده های ساخت یافته خود را در یک بلوک قابل هضم قرار دهید، نحوهای پسوند HTML در محتوای صفحه پراکنده می شوند.
این نحو را فقط یک ویژگی دیگر بدانید، مانند یک کلاس، که به ظروف HTML شما اضافه شده است.
من همچنان RDFa را در علامت گذاری عناصر بسیار پویا مانند اشیا objects منفرد مفید می دانم. در حالی که عناصر می توانند بصورت همزمان به صورت JSON-LD تزریق شوند.
Microdata : یکی دیگر از نحوهای افزونه HTML، میکرو داده HTML5 را گسترش می دهد و عمدتا منسوخ می شود. هنوز هم گاهی اوقات ظاهر می شود و خوب است که با آن آشنا شوید.
Microformat aka μF: میکروفرمت معمولاً به صورت hAtom / hentry دیده می شود. احتمالاً متداول ترین شکل میکروفرمت به عنوان یک خطا در Search Console است.
بسیاری از مدیران وردپرس از طریق توسعه تم شلخته و تزریق نادرست میکروفرمت رنج می برند.
چگونه استراکچر دیتا به سئو شما کمک می کنند؟
- Rich Snippets (قطعه های غنی)، مانند ستاره های طلایی، از پیاده سازی مناسب استراکچر دیتا به دست می آیند. این اغلب CTR را افزایش می دهد.
- گراف دانش – برندها یا افراد می تواند تحت تأثیر قرار استراکچر دیتا قرار گیرند. برچسب های SameAs می توانند به نمایش مشخصات شبکه های اجتماعی شما کمک کنند.
- AMP, Google News و غیره: AMP یا سایر برنامه های گوگل مانند Google News، یک سایت باید شامل انواع مختلفی از استراکچر دیتا یافته سازگار باشد. اگر سایت شما دارای اسکیمای مناسب باش، مانند کارت “رویدادها” از نسخه های بتا نیز لذت خواهید برد.
- درک متن – موتورهای جستجو بیان می کنند که اگر استراکچر دیتا قوی داشته باشید، بهتر می توانند هدف صفحه شما را “درک” کنند، این امر بر چگونگی نمایش سایت شما در جستجو و سرپ تأثیر می گذارد.
- موتورهای جست وجوی دیگر با استراکچر دیتا به روش های مختلفی رفتار می کنند، Yandex برخی از زمینه ها را دارد که پردازش موفقیت آمیز داده ها را داشته باشد. نتایج صفحه اول بایدو تا حد زیادی به داده های ساختار یافته متکی است.
آیا استراکچر دیتا فاکنور رنک دهی است؟
داده های ساختاریافته، عامل رتبه بندی نیست. این را باید قبل از مطرح كردن آن برای مشتری به روشنی فهمید.
اگر گوگل هنوز درک نکرده است که موضوع سایت شما چیست؟ داده های ساختاری محلی می توانند به آن کمک کنند.
داده های ساختاری جادویی نیستند و از نظر Google به “کیفیت” یک سایت نمی افزایند.
aیک روش مقطعی وجود دارد که استراکچر دیتا از نظر تئوری می توانند به سرپ ها کمک کنند:
همانطور که بسیاری از متخصصان پیشنهاد داده اند، که زمان دویل و نرخ کلیک از عوامل رتبه بندی هستند، ریچ اسنیپت ها می توانند به طور قابل توجهی هر دو معیار را بهبود بخشند،
که بر رتبه بندی تأثیر مثبت می گذارد.
بارهابه اثبات رسیده است که با اجرای Schema برای پروژه ها، میزان ترافیک جستجو افزایش می یابد زیرا CTR چند درصد بالا می رود.