الگوریتم پیج رنک(Page Rank) چیست؟
اگر کمی در زمینه کسب و کارهای اینترنتی سررشته داشته باشید، حتما نام الگوریتم پیج رنک به گوشتان خورده است. یکی از پرکاربردترین الگوریتمهای گوگل در بحث سئو، همین پیج رنک است؛ در واقع عاملی تاثیرگذار برای تمامی سایتها در گوگل است. اگر صاحب کسب و کاری در دنیای اینترنت یا متخصص سئو هستید، جای درستی را انتخاب کردهاید. در ادامه می خواهیم به بررسی پیج رنک چیست؟، محاسبه پیج رنک گوگل، عوامل تاثیرگذار در رتبه گوگل بپردازیم؛پس با من همراه باشید.
الگوریتم PageRank چیست؟
تلاش تمامی کسب و کارهای اینترنتی، قرار گرفتن در صفحه اول گوگل است. یکی از مهمترین عواملی که برای تحقق این هدف با آن سروکار داریم، الگوریتم پیج رنک گوگل است. گوگل از این الگوریتم برای رتبه بندی صفحات استفاده میکند.
تقریبا شروع کار گوگل با همین الگوریتم شروع شد. در آن زمان بنیانگذاران گوگل برای پشت سر گذاشتن رقبایشان این الگوریتم را مطرح کردند. رنک گوگل یعنی ارزشی که گوگل برای هر صفحه در اینترنت قائل است. الگوریتم اولیه پیج رنک به گونهای کار میکرد که به سئوخارجی صفحات، بیشتر از سئو داخلی اهمیت میداد. هر چه مطالب صفحه قویتر بود و صفحات خارج از آن بیشتر به آن لینک میدادند، آن سایت جایگاه بهتری را در گوگل کسب میکرد. الگوریتم پیج رنک نسبت به لینکهای خارجی، توجه ویژهتری دارد، اما به این معنی نیست که نسبت به لینکهای داخلی بی تفاوت است.
نحوه محاسبه پیج رنک گوگل چگونه است؟
مهمترین سوالی که برای صاحبان کسب و کار اینترنتی پیش میآید، همین نحوه محاسبه پیج رنک گوگل است. نحوه محاسبه چیزی جز یک فرمول ریاضی نمیباشد. فاکتور اولیه در این فرمول، لینکهایی است که از صفحات دیگر به این سایت داده شده است؛ در حقیقت هر لینک یک برگ برنده برای شما است.
سایتتان بر همین اساس با سایتهایی که در زمینه شما فعالیت دارند، مقایسه میشود و گوگل محبوبیت آن را ارزیابی میکند و به آن ارزش میدهد. هرچه بتوانید لینکهای بیشتری کسب کنید و ترجیحا این لینکها از سایتهای معتبری باشند، گوگل بیشتر شما را تایید میکند. فرمول ریاضی که در نحوه محاسبه پیج رنک گوگل به کار میرود را در تصویر زیر میتوانید مشاهده کنید:
بهترین رتبه در این فرمول 10 و بدترین رتبه صفر است. دقت داشته باشید که پیج رنک برای هر صفحه از وب سایتتان به صورت جداگانه بررسی میشود و این رتبه برای صفحات مختلف میتواند متفاوت باشد. عددی که گوگل برای هر صفحه اختصاص میدهد، نشان دهنده بازهای از اعداد است. به عنوان مثال صفحاتی که عدد 5 به آنها اختصاص داده شده است، ارزش یکسانی ندارند. این عدد میتواند کمی بیشتر از 5 و یا حتی کمی کوچکتر از 6 باشد؛ در هر صورت به طور کلی عدد 5 به آنها داده میشود.
آیا هنوز هم از الگوریتم Page Rank استفاده میشود؟
در حال حاضر که در حال خواندن این مقاله هستید، الگوریتم page rank اهمیت خود را تا حد زیادی از دست داده است. الگوریتمهای پنگوئن و پاندا سبب این موضوع شدهاند. اما اصلا به این معنی نیست که کلا این الگوریتم را فراموش کنید؛ چرا که گوگل به زودی خواهان استفاده دوباره از آن برای رتبه بندی صفحات است.
چه بر سر تولبار گوگل آمد؟
در گذشته ابزاری به اسم گوگل تولبار وجود داشت که آن را بر روی IE خود نصب میکردید و وارد هر سایتی که میشدید، میتوانستید رتبه آن را مشاهده کنید؛ اما پس از مدتی حدود 3 سال پیش، گوگل این ابزار را حذف کرد و دیگر امکان استفاده از آن وجود ندارد.
با مشاهده پیج رنک در تولبار گوگل، صاحبان کسب و کارها به اهمیت زیاد لینکها پی بردند و روشهایی شبیه تکنیکهای کلاه سیاه سئو هم به وجود آمد. سایتهای ضعیفتر از از لینکهای اسپم استفاده میکردند. شاید به یاد داشته باشید در گذشته اگر مثلا کلمه سفر را جست و جو میکردید، با استفاده از لینکها وارد سایتهایی با محتوا فروشگاه اینترنتی میشدید.
همین موضوعات سبب شد تا گوگل حساسیت بیشتری را نسبت به لینکها به خرج دهد . در نهایت از تاثیر زیاد آنها بکاهد. این روزها محتوا برای گوگل حرف اول را میزند. لینکها هنوز هم تاثیر گذار هستند اما مانند گذشته تعیین کننده نیستند.
چگونه سبب بهبود پیج رنک صفحاتمان شویم؟
بعید است بتوان کسب و کاری را پیدا کرد که از قرار گرفتن در صفحه گوگل، بدش بیاید. این امکان را خدمات سئو به شما میدهد. حتما تا این جای مطلب برایتان سوال پیش آمده است که چگونه خودتان سبب بهبود پیج رنکتان شوید؟
در پاسخ باید بگوییم گوگل اهمیت زیادی برای مخاطبان قائل است. هر چیزی که سبب رضایت کاربران شود، گوگل هم آن را تایید میکند. مهمترین اصلی که برای گرفتن پیج رنک بهتر سرلوحه کارتان قرار دهید، آن است که مخاطب را سریعا به خواستهاش برسانید. او به سادگی باید بتواند آن چیزی که در جست و جوی آن است، در سایت شما پیدا کند. الگوریتم پیج رنک در کنار این اصل فراموش نکنید.
همان طور که گفتیم، الگوریتم دیگر مانند گذشته از اهمیت برخوردار نیست؛ این یعنی لینکها دیگر مانند گذشته تاثیرگذار نیستند و شما برای گرفتن نتیجه باید اهمیت به فاکتورهای دیگر را در برنامهتان قرار دهید. با برخی از این فاکتورها در ادامه بیشتر آشنا میشوید:
خوش قول باشید
یکی از مهمترین نکاتی که در بدست آوردن پیج رنک بهتر به شما کمک میکندف خوش قول بودن در برابر کاربران است. اگر قول اطلاعات راجب چیزی را به او میدهید، در انجام این کار پایبند باشید. به عنوان مثلا اگر کلید واژهی انتخاب کاربر، تولید محتوا است باید تنها با یک کلیک به تمام آن چه میخواهد دست پیدا کند. محتوای قوی، طراحی صفحات فرود اصولی و Call to Actionها کمک کنندههای بسیار خوبی در این زمینه هستند.
برای طراحی سایت وقت بگذارید
معمولا صاحبان کسب و کارها، اهمیت زیادی برای سئو سایت قائل هستند و توجه کافی به طراحی سایت و اصول آن ندارند. در گام اول هر کسب و کاری باید به نوع طراحی سایت دقت کرد و برای آن وقت گذاشت. فرض کنید وارد سایتی شدهاید و با خواندن محتوای آن، خدمات آن کسب و کار شما را مجذوب کرده است. اگر نتوانید به راحتی صفحات “تماس با ما” یا “ثبت سفارش” را پیدا کنید، آیا باز هم در آن سایت میمانید؟ در واقع بدون طراحی درست و کاربرپسند، محتوای شما هیچ کاری نمیتواند بکند. الگوریتم پیج لی اوت (Page Layout) گوگل در این زمینه میتواند به شما کمک کند.
محتوا، دوای درد هر رنک پایینی است
در آخر هم باید به اهمیت محتوا در بهبود پیج رنک در گوگل بپردازیم. پس از آنکه حساسیت گوگل بر روی لینکهای خارجی کمتر شد، این حساسیت و اهمیت را در محتوای وبسایتها جبران کرد. در حال حاضر هیچ چیز بهتر از تولید محتوای با کیفیت نمیتواند جایگاه شما را در گوگل متحول کند. اگر به اندازه کافی برای محتوای صفحاتتان وقت نمیگذارید و یا دارای مطالبی بی کیفیت هستید، باید بدانید که به زودی از گوگل حذف خواهید شد. در کنار تولید محتوای با کیفیت، تکنیکهای کلاه سیاه سئو مانند اسپین کردن مقاله را بشناسید و دور آنها را خط قرمزی پررنگ بکشید.
کلام آخر
برای دست یافتن به جایگاه بهتر در صفحات گوگل بیشتر از 210 فاکتور وجود دارد که ما مهمترین آنها را اشاره کردهایم. در کنار آن برای لینکسازی هم اهمیت زیادی قائل شوید؛ چرا که الگوریتم پیج رنک (page rank) ممکن است به زودی دوباره روی کار بیاید.