الگوریتم رنک برین RankBrain چیست؟
الگوریتم RankBrain یکی از الگوریتمهای گوگل است که در اکتبر 2015 توسط گوگل بهطور رسمی معرفی گردید. درک UX یا تجربه کاربری گوگل و رفتار کاربران با رنک برین برای گوگل میسر شد!! گوگل با سیستم ماشین لرنینگ و یادگیری مداوم همواره دادهای خود را آپدیت می کند. در این مقاله با شما هستیم تا شما را با یکی دیگر از الگوریتمهای موتور جستجوی گوگل آشنا کنیم در ادامه با ما همراه باشید.
Google RankBrain چیست؟
گوگل در تاریخ 26 اکتبر 2015 الگوریتم RankBrain را معرفی کرد. رنک برین یکی از الگوریتمهای گوگل است که از طریق هوش مصنوعی مناسبترین نتایج را در موتور جستجوگر گوگل نمایان میکند. قبل از تولد رنک برین گوگل از Post-RankBrain برای تعیین نتایج استفاده میکرد.
جنبه یادگیری ماشین RankBrain همان چیزی است که آن را از سایر بهروزرسانیها جدا میکند. برای “آموزش” الگوریتم RankBrain برای تولید نتایج جستجوی مفید، Google ابتدا دادههای خود را از منابع مختلف “تغذیه میکند”. الگوریتم سپس آن را ازآنجا میگیرد، با محاسبه و تدریس خود بهمرورزمان، انواع سیگنالها را با انواع مختلفی مطابقت میدهد و بر اساس این محاسبات، رتبهبندی موتورهای جستجو را سفارش میدهد.
درک مفهوم رنک برین
حال میخواهیم ببینیم که رنک برین چگونه کار میکند. این الگوریتم از دو طریق نتایج جستجو را رده برندی میکند:
درک نیاز کاربر بر اساس کلمه کلیدی وارد شده
الگوریتم رنک برین با توجه کلماتی که کاربر وارد میکند شروع به تفسیر عبارت جستجو میکند؛ و سپس با بررسی عواملی نظیر منطقه جغرافیایی کاربر و سوابق و علایقی که کاربر در جستجوهای پیشین نشان داده است و بسیاری فاکتورهای دیگر، شروع به تفسیر و ردهبندی نتایج جستجو در صفحه اول گوگل میکند.
تفسیر رفتار کاربر پس از ارائه نتایج جستجو
اینکه کاربر پس از ارائه نتایج جستجو چه رفتاری از خود بروز میدهد بسیار اهمیت دارد. الگوریتم rankBrain پسازاینکه عبارت کلیدی را جستجو کرد رفتار کاربر را نیز بررسی میکند. این رفتار میتواند شامل این باشد که کاربر چه صفحاتی را انتخاب میکند و چه سایتهایی را برمیگزیند. تمامی این اطلاعات در حافظه جستجوگر ذخیره و برای جستجوهای بعدی به الگوریتم کمک میکند که جستجوی بهتری را ارائه دهد و نتایج مرتبطتری را به کاربر نمایش دهد.
البته گفتنی است که در اینجا منظور از کاربر یک کاربر نیست بلکه رفتار و جستجوی هزاران کاربر لازم است تا الگوریتم نسبت به نتایج جستجو نتیجهگیری کند.
چگونه سئو کنیم که الگوریتم رنک برین راضی شود؟!
1_ کاربر را دوست داشته باشید تا رنک برین شما را دوست بدارد
اولین نکته سئو در همه الگوریتمها ایجاد و تولید محتوای یکتا و البته مفید و مورد نیاز مخاطب است. محتوایی مورد نیاز مخاطب است که به سؤالات او پاسخ دهد و دغدغههای او را برطرف نماید. چنین محتوایی بدون شک محتوایی است که الگوریتم رنک برین را راضی نگه میدارد.
2_کار را برای مخاطب راحت کنید تا به راحتی به رتبه نخست برسید
امروزه استفاده از موبایل به جای کامپیوتر و لپتاپهای خانگی بر کسی پوشیده نیست. اسمارت فون ها در دسترس ترین وسایل برای جستجو در نت هستند. در این میان سایتهایی که برای موبایل مناسب هستند کار را برای مخاطبین بسیار آسان نموده و درنتیجه میشوند محبوب الگوریتم رنک برین! حال اگر این سایتها سرعت لود بالایی داشته باشند و دارای رابط کاربری زیبا نیز باشند هم دیگر تمام است. دیگر نیازی نیست نگران الگوریتم rankBrain باشیم.
3_ رضایت رنک برین در گرو رضایت کاربر
تمام تلاشهای رنک برین برای این است که کاربر را راضی نگه دارد از اینرو سایتهایی که با این الگوریتم هم راستا بوده و دارای فاکتورهای رضایت مخاطب هستند بدون شک بسیار مورد توجه رنک برین بوده و امتیاز بالایی کسب میکنند.
اینکه رضایت کاربران چگونه بررسی میشود خود موضوعی است که بهصورت دورهای توسط این الگوریتم سنجیده میشود. اینکه آیا محتوای کاربر در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود یا خیر! تعداد و نظرات کاربران، تعداد لایک ها و حتی لینکهایی که به مطلب شما داده میشود همه و همه میتواند مؤثر باشد.
4_لینک سازی را درست انجام دهید
شاید بگویید که این مورد به الگوریتم پنگوئن مرتبط است ولی لازم است بدانید که رنک برین هم به این موضوع توجه میکند. اینکه انکر تکست ها به درستی درج شده باشند و اینکه آیا لینک سازی آیا طبق اصول سئو کلاه سفید انجام شدهاند و یا طبق اصول کلاهسیاه انجام شدهاند همه و همه در این رابطه حائز اهمیت هستند.
پاسخ به چندین سؤال با الگوریتم رنک برین
در این قسمت میخواهیم تأثیری که الگوریتم رنک برین روی صفحه جستجو میگذارد را در غالب سؤال جواب پرتکرار برخی از کاربران پاسخگو باشیم
پاسخ به سؤال کاربران
حتماً تاکنون شده که کلمهای را به صورت یک سؤال تایپ کرده باشید و گوگل نتیجهای مانند شکل زیر را به شما نمایش دهد:
در این تصویر که بهعنوانمثال من سؤال how to do seo yourself را وارد کردهام، کادری مطابق با آنچه در تصویر میبینید نمایان شده است که همانطور که در پایین کادر میبینید و با کادر سبز رنک مشخص شده است به این قابلیت موتور جستجوگر featured snippets گفته میشود.
featured snippets که یکی از قابلیتهای گوگل است که به گفته خود گوگل مانند زیر عمل میکند:
“نتایج جستجوی Google گاهی اوقات لیستهایی را نشان میدهد که قطعه (snippet) توصیف صفحه قبل از پیوند به یک صفحه میآید، نه پسازآن با قالب استاندارد ما. نتایج نمایش داده شده از این روش “قطعه برجسته” یا featured snippets است.
هنگامیکه سیستمهای ما این فرمت را تعیین میکنند، قطعات مشخصی را نمایش میدهیم به افراد کمک میکند تا راحتتر آنچه را که جستجو میکنند کشف کنند، چه از توضیحات مربوط به صفحه و چه در هنگام کلیک بر روی پیوند، برای خواندن خود صفحه. آنها به ویژه برای کسانی که در تلفن همراه هستند و یا از طریق صدا جستجو میکنند مفید هستند. قطعههای برجسته معمولاً دارای یک لیست هستند اما ممکن است بیش از یک مورد ظاهر شوند.”
منشاء featured snippets چیست؟
قطعههای برجسته از لیستهای جستجوی وب آمدهاند. سیستمهای خودکار گوگل به لیستهای وب نگاه میکنند و تعیین میکنند که برجسته کردن یکی از آنها مفید است یا خیر. آنها بهخصوص به دنبال جستجوهایی هستند که بهصورت سؤال بیانشدهاند.
بیشترین جستجو توسط کاربران دیگر در کلمه وارد شده چیست؟
اینکه کاربران دیگر در مورد کلمه کلیدی وارد شده توسط شما چه جستجویی انجام میدهد میتواند در تلاشهای سئوی شما بسیار راهگشا باشد این قابلیت که در الگوریتم رنک برین با عنوان ” Searches related to” نیز شناخته میشود درواقع همان عبارت People also search for است که به شما در جستجویی موفقتر کمک میکند. نمونه ای از جستجوی انجام شده در مثال بالا را در تصویر زیر میتوانید مشاهده کنید:
قسمت هایلایت شده به خوبی این موضوع را نشان میدهد و نتایجی مشابه با سؤال وارد شده توسط ما را ارائه میدهد.
مردم چه سؤالی در مورد سؤال ما مطرح میکنند
این موضوع هم میتواند شما را برای نتیجهگیری بهتر به سمت نتایج مرتبطتر سوق دهد که از دیگر فواید الگوریتم رنک برین میباشد:
همانطور که در قسمت هایلایت شده مشخص است میتوانید سوالاتی مشابه با سؤال مطرح شده توسط ما را مشاهده نمایید که برای نتیجهگیری بهتر میتوان استفاده کرد.
جمعبندی الگوریتم رنک برین
الگوریتم رنک برین، یکی از بهترین الگوریتمهای گوگل است که بر مبنای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی عمل میکند که با مواردی چون featured snippets، Searches related to و People also ask میتواند تأثیر بهتر و دقیقتری بر نتایج جستجو بگذارد و کاربران را در پاسخ به سؤالات آنها بهتر یاری میکند. اگر نیاز به مشاوره سئو دارید، اینجا کلیک کنید.