صفحات دروازه یا Doorway Pages چه هستند؟
یکی از بخشهای مهم در دیجیتال مارکتینگ که باید به آن توجه ویژهای داشته باشیم، سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. سئو (SEO) به شما کمک میکند که خیلی راحت و سریع، مشتریان و مخاطبان بیشتری را به سمت سایت خود جذب کنید، اما متاسفانه روشهای غیرصحیحی هم برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو از جمله گوگل وجود دارد که در ابتدای کار احتمالا با سرعت به شما جواب بدهند، اما در نهایت باعث شکست شما خواهند شد! یکی از این تکنیکها استفاده از صفحات دروازه یا همان Doorway pages است.
امروز در این قسمت از معرفی تکنیکهای کلاه سیاه سئو به سراغ این موضوع رفتهایم که این تکنیک چیست و گوگل در این زمینه چه نظری دارد؟ اگر شما یک کارشناس سئو و یا مدیر یک وبسایت هستید به شما توصیه میکنم که حتما این مقاله را تا انتها با دقت تمام مطالعه کنید چرا که باعث میشود در این زمینه اطلاعات کاربردی و خوبی پیدا کنید.
صفحات دروازه یا Doorway Pages چه هستند؟
اگر کمی در این رابطه جستجو کرده باشید، اطلاع دارید که منظور از صفحات دروازه که به عنوان یک ترفند غیرقانونی از سوی گوگل شناخته میشود، این است که شما صفحات خاصی را برای کلمه کلیدیهای مخصوصی سئو کرده باشید و این صفحات بگونهای باشند که تنها برای گرفتن ورودی بیشتر در موتورهای جستجو وجود دارند!
در واقع بیشتر کسب و کارهایی که از این ترفند استفاده میکنند که میخواهند با استفاده از این روش اقدام به گرفتن رتبههای خوب برای شهرهای مختلف بکنند. فرض کنید که شما کسب و کاری دارید که خدمات مختلفی را برای شهرهای تهران، مشهد، شیراز و … ارائه میکند. شما از این روش میتوانید استفاده کنید تا برای هر شهر یک رتبه خوب در گوگل بگیرید تا مخاطبان بیشتری جذب کنید، اما این روش صحیح نیست و به مجازاتی که گوگل برای شما در نظر میگیرد، نمیارزد!
مجازات استفاده از ترفندهای کلاه سیاه
هر روشی که از نظر گوگل صحیح نباشد دارای جزایی است که باید پرداخت شود! شاید کم ترین میزان مجازاتی که این موتور جستجو برای شما در نظر میگیرد، این است که سایت شما را از دید بازکنندگان حذف میکند و با در نظر گرفتن شرایط بسیار سفت و سختی به شما میگوید که باید بسیار تلاش کنید تا بتوانید جایگاه قبلی خود را بدست آورید!
در واقع شما مجبور هستید که سخت تر از افراد دیگر تلاش کنید، محتوای ارزشمند ایجاد کنید و … تا شاید بتوانید رتبههای خوبی بدست آورید! همین موضوع و این که رتبههای خوب و عالی ترفندهای کلاه سیاه تنها برای مدتی موقتی هستند، باعث میشوند که همه افراد موفق در این زمینه توصیه کنند از این تکنیکهای لو رفته استفاده نکنید.
نظر گوگل در مورد ترفند صفحات دروازه چیست؟
از نظر خود گوگل صفحات دروازه همان صفحاتی هستند که سایتها برای بدست آوردن رتبههای بالا در نتایج جستجو آنها را ایجاد میکنند! در نظر گوگل استفاده از این صفحات میتواند کاربران را اذیت کند چرا که آنها صفحات تکرای مختلفی را با جستجوهای متفاوت بدست میآورند و همین موضوع باعث رنجش آنها میشود!
همچنین از نظر گوگل صفحات دروازه ممکن است که کاربران را به سمت صفحات دیگری هدایت کنند که اصلا مفید نیستند و مخاطب را به هدف جستجوی خود نرسانند! از نظر گوگل موارد زیر میتوانند مصداق استفاده از ترفند باشند:
- استفاده از چندین URL مختلف برای شهرهای گوناگون که در نهایت کاربر را به سمت استفاده از یک صفحه خاص هدایت میکنند!
- صفحات تکراری که در نتایج جستجوی مختلف ظاهر میشوند و مخاطب را اذیت میکنند.
- و …
این چند سوال را از خود بپرسید تا مطمئن شوید که آیا صفحهای که ایجاد کردهاید جزو صفحات دروازه محسوب میشود یا خیر؟
بعضی اوقات ممکن است که شما ندانسته از این ترفند استفاده کنید و متوجه شوید که سایت شما رتبههای خوب خود را از دست داده است! به همین منظور به شما توصیه میکنیم که با استفاده از سوالات زیر متوجه شوید که آیا صفحه ایجاد شده توسط شما از این تکنیک استفاده کرده است یا خیر:
- به مخاطب محتوای خاصی ارائه کردهاید که به دنبال آن نیست؟
- آیا محصولات، مکانها، خدمات و یا هر چیز دیگری که مربوط به کسب و کار شماست در صفحات مختلف به صورت تکراری وجود دارند؟
- هدف اصلی شما از ایجاد این صفحه تنها جذب ترافیک بوده است؟ و هیچ ایدهای برای تولید محتوای خوب نداشته اید؟
- آیا طراحی این صفحات از سایت شما با دیگر صفحات متفاوت هستند تا سریعتر رتبههای خوبی در گوگل بدست آورند؟
اگر برای شما هم سوال ایجاد شده است که چرا گوگل با این روش مخالفت میکند، این است که تشخیص داده است، مخاطبان و کاربرانی که از گوگل برای پیدا کردن صفحات مورد نظر خود استفاده میکنند اینگونه از صفحات را نمیپسندند! این موضوع که شما میتوانید در هر شهری خدمات خود را ارائه دهید به این معنا نیست که باید حتما برای آن یک صفحه ایجاد کنید.
اگر در این زمینه نیاز به کمک و یا مشورت دارید، میتوانید با من تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنم. راههای ارتباطی با من در بخش تماس با ما وجود دارد.
راه حل کلیدی برای حل این مشکل شما چیست؟
اگر شما کسب و کاری دارید که به شهرهای مختلف خدمات ارائه میکند، باید بدانید که روشهای زیر به شما کمک میکنند که با استفاده از قوانین و اصولی صحیح به رتبههای خوب و پایداری دست پیدا کنید:
- اول از همه بپذیرید که ممکن نیست شما در همه شهرها رتبه بندی یکسانی بدست آورید! پس با پذیرفتن خودتان را کمتر آزار دهید.
- محصولات و خدمات خود را به قدری شگفت انگیز کنید که مختص منطقهای خاص نباشد! به عنوان مثال شما هیچ وقت نخواهید که برند اپل صفحهای به نام Iphone 11 pro max Chicago ایجاد کند! شما در هرجای دنیا هم باشید، این موبایل را میخواهید!
- شهرهای مهم تر را در اولویت بالاتری قرار دهید.
- در نوشتن عنوانهای صفحات کمی خلاقیت بیشتری به خرج دهید! هنگامی که تنها تفاوت در عنوانهای شما نام شهر باشد، این موضوع باعث میشود گوگل تصور کند دارید از تکنیک صفحات دروازه استفاده میکنید.
- از دیگر روشهای تبلیغاتی برای شهرهای مورد نظر خود استفاده کنید. (تبلیغات کلیکی، شبکههای اجتماعی، تبلیغات شهری و …)
- سعی کنید که محتوای صفحات شما به اصطلاح دردی از کاربر رفع کند!
- از تعاملات مردم کمک بگیرید و آنها را با استفاده از تخفیف و یا آفر به سمت خود بکشانید! مثلا استفاده از عنوان خرید کالا با پیک رایگان در تهران میتواند پیشنهاد جذابی باشد.
- و …
جمع بندی
تکنیکهای کلاه سیاه مانند صفحات دروازه در مدت زمان کوتاهی شاید باعث افزایش فروش شما هم بشوند، اما در نهایت شما شکست میخورید چرا که رتبههای خوب و همیشگی سایت خود را از دست میدهید. اگر به دنبال یک مشاور سئو حرفهای هستید که با طراحی استراتژی صحیح و مدون به شما کمک کند که به اهداف خود در این زمینه برسید، کافی است که از صفحه تماس با ما با من ارتباط بگیرید.
همچنین اگر خودتان هم در این زمینه تجربیات و یا سوالاتی دارید، میتوانید در بخش نظرات با من و دیگران به اشتراک بگذارید.