اسپم چیست و چرا باید با آن مقابله کنید؟
در دنیای اینترنت و سئو توجه به امنیت باید در اولویت بالای ما باشد! اولویتی که باعث میشود ما بتوانیم خیلی خوب خدمات و محصولاتمان را در اختیار کاربران و مخاطبان سایت خود قرار بدهیم! این روزها شاهد این هستیم که با بالاتر رفتن اهمیت امنیت سایبری، راههای اذیت و آزار هم رو به افزایش هستند که از جمله آنها میتوان به اسپم (Spam) یا هرزنامه اشاره کرد!
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که متوجه شده باشید، مورد هجوه و حملهی سیلی از ایمیلها و پیامهای تبلیغاتی قرار گرفته اید و این موضوع باعث شده است که شما تمرکز خود را از دست دهید! امروز میخواهیم توضیح دهیم که اسپمها اصلا چه هستند، چرا باید با آنها مقابله کرد و راههای مقابله با کامنتهای هرزنامه از نظر گوگل چیست؟ با ما همراه باشید.
اسپم یا هرزنامه را به زبان ساده
اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح دهیم که اصلا Spam چیست، باید بگوییم که به پیامهایی که به صورت اتوماتیک به تعداد زیادی از افراد بدون در نظر گرفتن جامعه هدف خاصی ارسال میشود به اصطلاح هرزنامه میگویند! این پیامهای تبیلغاتی عمدتا برای کاربران آزاردهنده هستند و احساس ناخوشایندی در آنها ایجاد میکند که همین موضوع باعث میشود به دنبال راههای مقابلهای برای آن باشیم!
هرزنامهها به دسته بندیهای متنوعی تقسیم میشوند که شناخت آنها و یاد داشتن تعریفشان باعث میشود که در راههای مقابله موثرتر عمل کنید. پس ادامه این مقاله را با دفت بیشتری مطالعه کنید.
انواع Spam و رایج ترین آنها
همانطور که گفتیم، شناخت انواع این پیامهای تبلیغاتی میتواند در بکارگیری راههای مقابلهای که به آنها میپردازیم برای شما کاربردی باشد. معروف ترین و رایج ترین انواع هرزنامه عبارت است از:
ایمیل اسپم یا Email Spam
اولین نوع هرزنامهای که در جهان رواج پیدا کرد، همین نوع بود! در واقع ایمیل اسپم رایج ترین نوع پیام های تبلیغاتی بود که بدون هدف برای کاربران زیادی ارسال میشد! بکارگیری از ایمیلهای اسپم یا همان Junk Mail استفاده های گسترده ای داشت که با بهود الگوریتمهای سیستمهای ارائه دهنده مانند Gmail، Yahoo راحت تر شناسایی شدند و با آنها مقابله شد!
همین شناسایی اتوماتیک و خودکار اکثر پیامهای تبلیغاتی بدون هدف و آزاردهنده تا حد زیادی توانسته است که با اینگونه پیامها مقابله کند و کار شما را در این زمینه آسان کند، اما باید بدانید که ممکن است بعضی اوقات پیامهای شما به اشتباه در این قسمت قرار بگیرند و یا پیامهای تبلیغاتی فیلتر نشوند، اما با توجه به عملکرد خوب الگوریتمهای گوگل میتوان بر روی مشکلات آن چشم پوشی کرد.
شاید برایتان سوال باشد که چگونه یک اسپمر یا کسی که پیامهای تبلیغاتی بدون هدف ارسال میکند، ایمیل افراد را جمع آوری میکند! این کار در واقع شاید آسان ترین بخش ماجرا باشد چرا که فرد قادر است از اینترنت و با کمی جستجو ایمیلهای مختلف را جمع آوری و یک پیام را به صورت دسته بندی شده ارسال کند. شاید باورش کمی سخت باشد، اما بیش از 90 درصد ایمیلهایی که در جهان ارسال میشوند به صورت هرزنامه هستند.
کامنت اسپم یا Comment Spam
یکی دیگر از شیوههایی که در زمینه هرزنامهها رایج شده است، استفاده از کامنتهای تبلیغاتی است که ممکن است باعث حتی مشکلاتی در سئوی شما هم بشود! شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حال مطالعه محتوایی باشید و به بخش نظرات آن هم مراجعه کرده باشید، اما در آن قسمت بجای مطالب مفید تنها پیامهای تبلیغاتی و لینکهای مخرب دیده باشید.
این موضوع برای گوگل و به صورت کلی موتورهای جستجو بسیار مهم است که سایتهایی را به کاربران خود نشان بدهند که دارای کمترین میزان آسیب و احساس ناخوشایندی برای مخاطب باشد و بتواند نیاز آن را برطرف کند به همین دلیل کامنتهای تبلیغاتی بدون هدف شاید بتواند برای شما مشکل ایجاد کند و حتی باعث شود که شما هیچ گاه به صفحه اول گوگل نرسید.
ضررهایی که کامنت اسپم برای شما ایجاد خواهد کرد
شاید باورش سخت باشد، اما نظرات هرزنامه میتواند به مقدار قابل توجهی در بارگذاری سایتتان و سرعت آن تاثیر بگذارد! همچنین میتواند اعتبار سایت شما را پیش موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ از بین ببرد و باعث شود که سایت شما به عنوان یک وبسایت با محتوای بی کیفیت شناخته شود!
دانستن این موضوع که اکثر این کامنتها توسط رباتها ارسال میشود، شاید بتواند به شما کمک کند که استرس کمتری داشته باشید و بدانید که میتوانید با کمک راههای مقابله به سادگی میتوانید مشکل را حل کنید. امروز حتی به این موضوع میپردازیم که از نظر گوگل روشهای مقابله با نظرات هرزنامه چیست!
پست اسپم یا Post Spam
نوع دیگر از هرزنامهها که شاید با آن برخورد داشتهاید از نوع پست است! پستهای هرزنامه در مکانهای مختلفی از جمله موارد زیر میتوانند، منتشر شوند:
- سایتهای وردپرسی (WordPress Sites)
- فیسبوک (FaceBook)
- اینستاگرام (Instagram)
- انجمنها و فرومهای گفت و گو
- و …
در واقع هرجا که بتوان پست گذاری کرد، میتوان از این قابلیت بهره برد! البته همانطور که در مجموعه کلی تکنیکهای کلاه سیاه در مقاله اسپم ایجاد توسط کاربران توضیح دادیم اگر اجازه بی قید و شرطی به کاربران خود بدهید، احتمالا شاهد این خواهید بود که پستهای هرزنامه زیادی در سایت یا فروم شما ایجاد خواهد شد! پس دقت کنید و سعی کنید که از فیلترهایی برای این کار استفاده کنید.
روشهایی مقابله با کامنت اسپم
استفاده از هرزنامهها باعث شد که روشهای مقابلهای با نام Anti Spam بوجود بیاید که در واقع میتواند به شما کمک کند که جلوی آنها را بگیرید. چون در این مقالات بیشتر به روشها و ترفندهای کلاه سیاه سئو و راهنمای گوگل برای وبسمتران پرداختهایم در این مقاله قصد داریم که این روشهای مقابله را با خود گوگل برای شما بررسی کنیم. پس اگر این مشکل را دارید، ادامه این مقاله را با دقت بیشتری بخوانید.
نظرات همیشه بد نیستند، اما از آنها سواستفاده میشود!
استفاده از نظرات و کامنتها همیشه بد نیست بلکه باعث میشود حتی شما بتوانید یک جامعه هدف خوب بسازید! جامعه هدفی که بتواند شما را به سمت هدف سوق دهد، اما در این میان اشخاصی که ما آنها را اسپمر مینامیم وجود دارند که قصد دارند از کامنتها سواستفاده کنند و کاربران را به سمت اهداف خود سوق دهند! اهدافی که نیاز کاربران نیست و یا امنیت سایبری آنها را دچار مشکل میکند.
در بالاتر توضیح دادیم که این نوع از نظرات هرزنامه اصلا چه هستند و چرا استفاده میشوند، اما باید این را هم بدانید که استفاده از این موارد میتواند چه ضررهایی برای سئو شما داشته باشد. از نظر گوگل استفاده از Comment Spam میتواند مشکلات زیر را برای شما ایجاد کند:
- محتوای هرزنامه از آن جهت که یک محتوای بیکیفیت است، باعث افت رتبه سایت و رنک کلی آن میشود.
- از آن جهت که این نوع از نظرات باعث ایجاد احساس نارضایتی در کاربر میشود، خوشنامی سایت از نظر گوگل دچار خدشه میشود!
- ترافیکهای ناخواسته و بدون هدف این نوع از نظرات سرعت سایت شما را میتواند تا حد زیادی دچار مشکل کند.
- گوگل با این نوع از نظرات و سایتهایی که این کامنتها در آن منتشر شده اند، برخورد میکند و این کار را با کاهش رتبه یا جریمه انجام می دهد.
- اگر نظرات هرزنامه باعث رفتن کاربران به یک لینک مخرب شود، احتمالا حذف سایت شما از گوگل وجود دارد.
- و …
راه حل های گوگل برای مقابله نظرات تبلیغاتی چیست
گوگل تنها مضرات این روش را برای شما بیان نکرده است، بلکه به این موضوع هم پرداخته است که راه حل مقابله با کامنتهای اسپم چیست؟ در ادامه این راه حلها را با هم بررسی خواهیم کرد:
فعال کردن یا نکردن نظرات، مسئله این است
اگر از نرم افزارهای بلاگ نویسی مانند بلاگر یا وردپرس استفاده میکنید، قادر هستید که به راحتی خودتان انتخاب کنید که برای چه نوشتههایی ایجاد نظرات فعال باشد یا نه؟ نظرات بعد از تایید شما نمایش داده بشوند یا نه؟ همهی اینها موضوعاتی است که باید به اندازه کافی به آنها توجه داشته باشید تا صفحاتی پر اسپم و هرزنامه نداشته باشید.
بازنگری و مانیتورینگ بهترین روش پیشگیری
یکی از روشها و شیوههای موثر که میتواند باعث این موضوع شود که از نظرات اسپم جلوگیری کنید، همین است با استفاده از بازنگری و فیلتر کردن نظرات کاربران جلوی نشر آنها را بگیرید! این شیوه به قدری میتواند در بلند مدت بر روی سایت شما تاثیر بگذارد که احتمالا تعجب خواهید کرد.
استفاده از ابزار ضد هرزنامه را در برنامه خود قرار دهید
اگر وقت این را ندارید که خودتان به نظارت بر روی نظرات بپردازید، میتوانید استفاده از ابزار ضد هزنامه را در دستور کار خود قرار دهید. این ابزار در واقع به شم کمک میکنند که خیلی خوب و قوی مقابل این نوع از کامنتها بایستید و جلوی آنها را بگیرید. این نوع از سیستمها کمک میکنند که اثبات شود، شخصی که قصد گذاشتن نظر را دارد، یک شخص حقیقی باشد!
معمولا این سیستمها میخواهند که فرد تصویری را پیدا کند و یا دو عدد را در هم ضرب کند! این شیوههای آسان کمک میکنند که نظرات اسپم کمتری تولید شود و یا سایت شما با مشکل کمتری در این زمینه مواجه شود. در واقع این شیوه از نظر گوگل برای مقابله با هرزنامهها بسیار مفید بوده است.
تگ نوفالو میتواند انگیزه اسپمرها را بگیرید
در چند سال پیش که شاهد رشد بی سابقه موتورهای جستجو بودیم، متوجه شدیم که معروف ترین موتورهای جستجوی جهان از جمله گوگل، یاهو، ام اس ان و … یک تگ بسیار کاربردی را با عنوان “nofollow” معرفی کردند که انگیزه بسیاری از اسپمرها را گرفت و باعث شد که مقدار بسیار کمتری هرزنامه نسبت به قبل تولید شود!
شیوه کار این تگ به این صورت است که میتواند ارزش رنک یک URL بکار رفته در نظرات را خنثی کند. در واقع این کار باعث میشود که تاثیر خاصی این کار نداشته باشد و همین موضوع باعث بشود که تولید کنندگان هرزنامه دیگر انگیزهای برای انجام این کار نداشته باشند.
کمک گرفتن از کاربران خود را یاد بگیرید!
بعضی اوقات شاید حتی سیستمها و نرم افزارهای ضد هرزنامه یا مانیتورینگ شما نتواند تشخیص دهد که یک پیام اسپم است! در این زمان میتوانید از کاربران خود کمک بگیرید، آنها میتوانند به راحتی بگویند که کدام نوع از پیامها آنها را آزار میدهد و یا تبلیغاتی است! در واقع میتانید با کمک روشهای این کار را انجام دهید:
- به کاربران خود این دسترسی را بدهید که پیامهای تبلیغاتی و هرزنامهای را گزارش کنند تا شما به آنها رسیدگی کنید.
- میتوانید از کاربران خود بخواهید به یکدیگر امتیاز بدهند، این شیوه باعث میشود که اسپمرها را راحت تر شناسایی کنید.
یک لیست سیاه درست کنید و از آن استفاده کنید
هنگامی که بتوانید تشخیص دهید که آیدی یک اسمپر چیست، قادر هستید جلوی دیگر اسپمهای آن را راحت تر بگیری! پس اگر توانستید این کار را انجام دهید، خیلی راحت قادر بود جلوی هرزنامهها را بگیرید. سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس به شما این اجازه را میدهند که بتوانید این آی پی ها را مسدود کنید و جلوی ورود آنها و یا حتی گذاشتن نظرات آنها را بگیرید.
Google Alert یک دوست برای شما محسوب می شود!
یکی از سیستمهای خوبی که شاهد آن هستیم و این روزها طرفداران زیادی توانسته است، پیدا کند سیستم گوگل آلرت یا همان هشدار گوگل است که خیلی میتواند در محاظفت از شما تاثیرگذار باشد. در واقع این سیستم میتواند به شما گزارش دهد که در چه لحظاتی شما دچار مشکلاتی مانند اسپم یا هک شده اید و راه حل چیست!
نتیجه گیری
این روزها که رسیدن به صفحه اول گوگل به عنوان یک آرزو برای برخی از صاحبان کسب و کارهاست، رقیبانی وجود دارند که با استفاده از ترفندهای کلاه سیاه این کار را برای شما سخت تر میکنند که یکی از آنها همین کامنت و نظر اسپم یا هرزنامه است که باید با آن مقابله شود. در این مقاله به توضیح این موضوع که اسپم چیست و چرا اصلا باید با آن مقابله کرد، صحبت کردیم و راههای زیادی هم برای این کار معرفی کردیم. شما هم اگر در این زمینه تجربهای دارید با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.
ممنون از مقاله خوبتون