فروش لبنیات را هرگز دست کم نگیرید، با فروش لبنیات می توانید در معنای واقعی پولدار شوید. لبنیات بخشی از مصرف خانوار و افراد است که می توان گفت هرگز حذف نمی شود، اگر به دنبال راهکارهای افزایش فروش لبنیات هستید، ما به شما کمک می کنیم تا فروش خود را چندین برابر کنید.
فروش لبنیات از دغدغه های اصلی صاحبان فروشگاه های لبنیاتی است. این روزها به هر خیابانی که می رویم چندین فروشگاه لبنیاتی در حال رقابت با هم هستند. برای موفقیت در این بازار پر رقابت لازم است تکنیک های فروش را بدانید.
ما در این مقاله قصد داریم ۷ راهکار طلایی افزایش فروش لبنیات را معرفی کنیم، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب را به دقت مطالعه کنید و در کسب و کارتان به کار ببرید.
بهترین راهکارهای افزایش فروش لبنیات در ایران
لازم است راهکارهایی افزایش فروش لبنیات متناسب با شرایط اقتصادی، اقلیمی، فرهنگی و آداب و عادات تغذیه مردم در یک اجتماع باشد. به همین منظور بعد از بررسی انواع راهکارهای افزایش فروش لبنیات، لیستی از بهترین راهکارهای افزایش فروش لبنیات در ایران را برای شما عزیزان تهیه کرده و در اختیارتان قرار داده ایم:
خرید لبنیات پرمصرف از تولیدکنندگان با قیمت عمده
بدون واسطه و به طور مستقیم از تولید کننده خرید کنید؛ خرید لبنیات پرمصرف از تولیدکنندگان با قیمت عمده، از راهکارهای افزایش فروش لبنیات است زیرا می توانید با قیمت مناسب و رقابتی این محصولات پرطرفدار را بفروشید.
علاوه براین با خرید مستقیم لبنیات از کارخانجات تولید کننده لبنیات می توانید محصولات مختلف را با قیمت پای سکو تهیه کنید. اگر خرید عمده داشته باشید و به طور مستقیم از کارخانه یا مرکز پخش لبنیات تولیدی خرید کنید، میتوانید سود خوبی از فروش کسب کنید.
برای اینکار لازم است با کارخانه یا مرکز پخش تولیدی لبنیات تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کرده و برای تحویل به محل مراجعه کنید. قیمت تمام شده محصولاتی که سفارش می دهید، در مقایسه با زمانی که فروشنده درب مغازه تحویل بار انجام دهد، بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود.
کارخانجات لبنیات سه لیست قیمت دارند:
- ۱- لیست قیمت لبنیات تک و عمده (پای سکو)
- ۲- لیست قیمت لبنیات تک و عمده (برای مغازه دار)
- ۳- لیست قیمت لبنیات برای مصرف کننده
اگر لبنیات را با قیمت پای سکو و تک خریداری کنید، می توانید در مجموع بابت کل سفارش هزینه ای کمتر از همیشه پرداخت کنید و اگر از هر محصول به صورت عمده خریداری کنید، حتی رقیبانتان از شما خرید می کنند. مشتریان نیز خرید کردن از شما را به رقیبانتان ترجیح خواهند داد. زیرا این امکان را دارید که محصولات تازه تر را با قیمت مناسب تر در اختیار مشتریان بگذارید و این یک معامله دو سر سود است.
مثال ۱: می توانید پنیر یا هر محصول پر فروش و با ماندگاری خوب را تبلیغ کنید و به صورت عمده برای فروش بگذارید.
مثال ۲: می توانید بعد از خرید لبنیات به صورت مستقیم، از طریق شبکه های اجتماعی یا سایت فروشگاهی خودتان، اقدام به فروش آنلاین کنید.
شناخت بازار هدف برای افزایش فروش لبنیات
از مهمترین مراحل در اجرای راهکارهای افزایش فروش لبنیات، شناخت بازار هدف است. لازم است حتما بدانید که خریدار محصولات فروشگاه شما چه کسانی هستند. سن، جنسیت، درآمد، محل زندگی و علایق مشتریان خود را شناسایی کنید و محصولات مناسب برای فروش به این افراد را تهیه کنید. حتی فصل های سال روی فروش انواع لبنیات موثر هستند، به طور مثال فروش بستنی در فصل های گرم افزایش پیدا می کند. فروش کشک در فصل های سرد افزایش پیدا میکند.
به این ترتیب با شناخت بازار هدف، می توانید محصولاتی برای فروش انتخاب کنید که پرطرفدار و متناسب با نیاز و خواسته های مشتریان است. با توجه به این اطلاعات می توانید میتوانید تبلیغات و بازاریابی خود را برنامه ریزی کرده و مشتریان هدف را جذب کنید.
فروش لبنیات با کیفیت
نکته مهمی که از راهکارهای افزایش فروش لبنیات محسوب می شود و بسیاری از لبنیاتی ها از آن غافل هستند، کیفیت است.
- طعم، تازگی و کیفیت مواد اولیه لبنیات تاثیر مستقیم بر افزایش فروش دارد. مشتریان به دنبال طعم خوب هستند این را به خاطر داشته باشید که هرگز برای سود بیشتر لبنیات بی کیفیت در اختیار مشتری نگذارید.
- در این صورت خرید خود را تکرار نمی کند، همیشه این را به خاطر داشته باشید که بازگشت مشتری برای خرید مجدد و تبلیغات دهان به دهان مشتریان برای خرید، باعث افزایش فروش لبنیات می شود.
- طعم خوبی که موقع نوشیدن یک لیوان دوغ یا شیر احساس می شود، طعم پنیر خوشمزه ای که اول صبح در دهان احساس میشود، خامه لذیذ و تازه که روز مشتری را می سازد، باعث افزایش ترشح دوپامین و احساس رضایت می شود.
- انسان ها به هورمون دوپامین که از مغز ترشح می شود، به شدت نیاز دارند، بنابراین بعد از تجربه احساس رضایت و افزایش دوپامین، تمایل به تکرار آن تجربه دارند. پس برای خرید مجدد به فروشگاه شما باز می گردند.
- کیفیت لبنیات تاثیر مستقیم بر جذب و حفظ مشتریان دارد. مصرف انواع لبنیات در فرهنگ ایرانیان رواج دارد و یک بخش جدایی ناپذیر از سفره مردم ایران است.
- یکی از تولیدکنندگان لبنیات ایران جمله ای معروف در این باره گفته، او می گوید “وضعیت هرچقدر هم که وخیم باشد، مردم صبحانه را حذف نمی کنند و لبنیات بخش اصلی سفره مردم است، پس ما همیشه فروش داریم.” البته این جمله نسبی است و بستگی به عوامل دیگری هم دارد، اما به طور کلی نمی توان اهمیت صبحانه را در وعده های غذایی ایرانیان انکار کرد.
- بنابراین در نهایت، از راهکارهای افزایش فروش لبنیات، فروش لبنیات با کیفیت است، مشتریانی که از خرید خود رضایت دارند، برای خرید مجدد به فروشگاه شما باز می گردند و محصولات شما را خریداری کنند.
- علاوه بر این مشتریان راضی، معمولا به دوستان و آشنایان خود نیز پیشنهاد می کنند که از شما خرید کنند و این بهترین نوع تبلیغ است که مشتریان جدید به سادگی به آن اعتماد می کنند.
قیمت گذاری مناسب محصولات لبنی
روش قیمت گذاری بسیار مهم است و از عوامل مهم و راهکارهای افزایش فروش لبنیات محسوب می شود. اگر قیمت محصولات بیش از حد گران باشد، مشتریان از خرید کردن صرف نظر می کنند.
- لازم است قیمت رقابتی باشد، در هر منطقه ای که هستید از شمال تهران تا مناطق محروم، همیشه قیمت گذاری هوشمندانه و مناسب انجام دهید، گران فروشی راه حل مناسبی برای افزایش فروش نیست و در نهایت باعث از دست رفتن مشتریان می شود.
- البته کیفیت محصولات و محل فروشگاه نیز در قیمت گذاری موثر است. به طور مثال انتظاری که مردم شهرستان های دور افتاده و بی امکانات از کیفیت و قیمت دارند با مردمی از فروشگاه لبنیات در شمال تهران خرید می کنند متفاوت است.
- در هر دو حالت لازم است کیفیت را در نظر بگیرید ولی قدرت پرداخت مردم در مناطق مختلف یکسان نیست. راهکار حل این مشکل ارائه انواعی از محصولات با قیمت مناسب با توجه به کشش منطقه است. به طور مثال افراد ساکن در مناطق محروم معمولا به دنبال انواع پنیر بلوچیز و … نمی روند و خرید پنیرهای ساده با قیمت مناسب با بودجه خود را ترجیح می دهند.
- هنگام قیمت گذاری مناسب برای محصولات لبنی، لازم است عوامل مختلفی را در نظر بگیرید، این عوامل شامل قیمت محصولات مشابه در بازار، هزینه تولید، حاشیه سود و سیاست های قیمت گذاری رقبا تا بتوانید به صرفه ترین و مناسب ترین قیمت را به مشتریان پیشنهاد کنید.
- می توانید محصولات را با بسته بندیهای وزنی مختلف برای فروش بگذارید. به طور مثال می توانید پنیر لیقوان را در بسته بندی های کوچک آماده کنید. بسیاری از افراد به مقدار کیلویی نیاز به مصرف پنیر ندارند و یا بودجه برای خرید پنیر لیقوان با وزن بالا ندارند، به همین دلیل از خرید صرف نظر می کنند.
- می توانید پنیرها را در بسته های کوچک به اندازه مصرف یک وعده یک الی ۳ نفر بسته بندی کنید؛ روی آن قیمت بزنید و در معرض دید قرار دهید. به این ترتیب چندین کیلو از پنیر را می توانید به صورت خرد شده و به دفعات به سرعت بفروشید.
تبلیغات و بازاریابی برای لبنیات
تبلیغات و بازاریابی از روش های موثر و راهکارهای افزایش فروش لبنیات است که نمی توان آن را انکار کرد. با تبلیغات و بازاریابی میتوانید فروش خود را به طور چشمگیری افزایش دهید، به این ترتیب با جذب مشتریان جدید و حفظ آنها می توانید فروش خود را به چند برابر افزایش دهید.
البته نوع تبلیغ مهم است و پیش از اقدام، تحقیق کنید که مشتریان هدف شما و مخاطبانتان چه کسانی هستند تا بتوانید محیط مناسب برای تبلیغ پیدا کنید.
بسیاری از فروشندگان لبنیات می گویند مشتریان ما همه جا هستند، چون همه انسان ها نیاز به مصرف لبنیات دارند. اما اینطور نیست، باید فضای برای فروش لبنیات مناسب باشد، تصور کنید که اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی را برای تبلیغ انتخاب کنید، آیا پیج یا کانال با موضوع قطعات ماشین آلات صنعتی برای تبلیغ پنیر موثرتر است یا یک پیج با موضوع غذا و آشپزی؟
از انواع تبلیغات و بازاریابی برای لبنیات می توان به تبلیغات آنلاین، تبلیغات چاپی، تبلیغات در شبکههای اجتماعی و … اشاره کرد.
دکوراسیون فروشگاه لبنیات
از عوامل موثر بر جذب مشتریان، دکوراسیون داخل فروشگاه و تمیزی و نظافت آن است. بعضی از لبنیاتی ها بسیار آلوده و غیر بهداشتی به نظر می رسند و بوی نامطبوعی دارند. این شرایط مشتریان را فراری می دهد، بنابراین به تمیزی و ظاهر فروشگاه بسیار اهمیت دهید.
یک فضای شلخته و نامرتب محیط نازیبایی را ایجاد می کند. محصولات را به صورت منظم و قابل مشاهده در فروشگاه بچینید تا مشتریان هنگام گردش در محیط، انواع محصولات را ببینند. ترکیب رنگ سفید با آبی یا سبز و رنگ های شاد، تاثیر خوبی بر افزایش فروش لبنیات خواهد داشت.
از نکات مهم برای ایجاد یک فضای خرید جذاب برای مشتریان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-
فروشگاه تمیز و مرتب باشد
اولین نکته برای ایجاد فضای خرید جذاب برای مشتریان، تمیز و مرتب بودن فروشگاه است. بنابراین به نظافت محیط اهمیت دهید و مطمئن شوید که محصولات لبنی به صورت مرتب و منظم چیده شده اند؛ هر گونه آلودگی و کثیفی را از فروشگاه پاک کنید.
-
نورپردازی مناسب
نورپردازی مناسب میتواند به برجسته کردن محصولات شما و ایجاد فضایی دلپذیر کمک کند. از نورپردازی طبیعی یا مصنوعی استفاده کنید تا محصولات شما به بهترین شکل ممکن دیده شوند.
-
دکوراسیون مناسب
دکوراسیون مناسب و انتخاب رنگ های روشن میتواند احساس تازگی و تمیزی را به مشتریان القا کند. اگر امکان هزینه کردن دارید، از شرکت های دکوراسیون داخلی بخواهید تا دکوری عالی برای فروشگاه طراحی کنند. حتما از رنگ های شاد و روشن استفاده کنید و محیطی پر انرژی و زیبا ایجاد کنید.
-
طرز رفتار و آداب معاشرت کارکنان
رفتار کارکنان فروشگاه لبنیات بسیار مهم است، مسئول صندوق و کارگران که در فروشگاه با مشتریان در ارتباط هستند، حتما رفتار مودبانه ای داشته باشند.
حتی یک رفتار اشتباه از سمت پرسنل می تواند مشتری را رنجانده و باعث شود که مشتری دوباره برای خرید بازنگردد؛ حتی اگر مشتری قدیمی و وفاداری بوده باشد! در این شرایط متعجب می شوید که چرا مشتری را از دست داده اید؟ در واقع مشتری هیچ اعتراضی نمی کند و دیگر باز نمیگردد تا دوباره با رفتار نامناسب پرسنل فروشگاه روبرو نشود.
می توانید دقایقی را در روز یا هفته را به آموزش پرسنل اختصاص دهید و کارگاه آموزشی درباره نحوه رفتار با مشتری تشکیل دهید.
آموزش کارکنان از راهکارهای افزایش فروش لبنیات است و یکی از مهمترین عواملی محسوب می شود که میتواند به بهبود فرآیند فروش کمک کند. به کارکنان آموزش دهید که فرایند فروش شامل موارد زیر است:
- مهارتهای ارتباطی و رعایت آداب رسوم اجتماعی
- مهارت های حل مسئله و پیشنهاد خرید محصول موجود به جای محصول ناموجود
- مهارتهای فروش
نتیجه گیری
در این مقاله، راهکارهای افزایش فروش لبنیات را شرح داده ایم، در واقع افزایش فروش یک فرآیند پیچیده و زمان براست که به عوامل مختلفی بستگی دارد. با مطالعه این مطلب و به کارگیری پیشنهادات افزایش فروش، می توانید فروش لبنیات را در فروشگاه خود تا چندین برابر افزایش دهید. امیدواریم این مقاله برای شما سودمند بوده باشد.
از تاثیرگذارترین روش های افزایش فروش، استفاده از روش های فروش آنلاین و تبلیغات اینترنتی است. می توانید از ارسال پیامک انبوه به مردم ساکن منطقه استفاده کنید برای این کار نیاز به پنل پیامک و پنل ایمیل دارید.
علاوه براین می توانید از طریق سایت هایی نظیر دیجیکالا، اسنپ، ترب و … به عنوان راهکارهای افزایش فروش لبنیات استفاده کنید. اگر برای استفاده از این روش ها نیاز به کمک دارید، نگران نباشید می توانید صفر تا صد اجرای راهکارهای اینترنتی را به تیم متخصص سحاب بسپارید و همین حالا با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید