27 راهکار بینظیر افزایش فروش داروخانه اینترنتی و فیزیکی
اگر موسس داروخانه هستید یا در یک داروخانه در حال فعالیت هستید، احتمالا به دنبال راهی برای افزایش فروش داروخانه هستید، تعداد داروخانه ها در کشور هر روز بیشتر از قبل می شود. نمی توان انکار کرد که رقابت و افزایش فروش داروخانه نیاز به استفاده از تکنیک های فروش اینترنتی و فیزیکی دارد. فقط تاسیس یک داروخانه در محل مناسب تضمین کننده فروش نیست و یک موسس لازم است بداند که از چه راههایی برای افزایش فروش استفاده کند.
اگر شما هم می خواهید بدانید که راههای افزایش فروش داروخانه اینترنتی و حضوری چیست، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله، انواع تکنیکهای افزایش فروش داروخانه را شرح داده ایم و به شما کمک می کنیم تا فروش داروخانه را به طور چشمگیری افزایش دهید و به درآمد مطلوبی که دنبال آن هستید برسید.
بهترین راههای افزایش فروش داروخانه
همانطور که در ابتدای مطلب شرح دادیم، راههای افزایش داروخانه به دو گروه تکنیک های فروش اینترنتی داروخانه و فروش فیزیکی تقسیم می شود. بنابراین ما هر دو نوع فروش را بررسی کرده و بهترین راههای افزایش فروش داروخانه اینترنتی و فیزیکی را شامل 26 روش است، برای شما عزیزان آماده کرده ایم.
1- تاثیر دکوراسیون در افزایش فروش داروخانه فیزیکی
- اهمیت و تاثیر دکوراسیون در افزایش داروخانه فیزیکی را به خاطر داشته باشید، دکوراسیون زیبای یک داروخانه حس خوبی در مشتریان ایجاد می کند و به طور مستقیم روی افزایش خرید داروخانه موثر است بنابراین به نکات زیر توجه داشته باشید:
- یک داروخانه بزرگ و زیبا احساس معتبر بودن و کامل بودن را به مشتریان القا می کند و باعث می شود مشتری بعد از ورود به داروخانه به این فکر کند که چه چیزهای دیگری می تواند مورد نیازش باشد.
- یک داروخانه با دکوراسیون نازیبا این حس را به مشتریان القا می کند که داروخانه در حال ورشکستگی است و احتمالا داروها و لوازم دلخواه خود را در آن پیدا نخواهند کرد و یا ممکن است داروها و لوازم بهداشتی و … در چنین داروخانه ای در حال منقضی شدن تاریخ مصرف باشند.
- اگر دکوراسیون داروخانه زیبا نباشد، باعث بی اعتمادی مشتریان می شود، آنها حتی نمی توانند به تاریخ انقضای درج شده روی محصولات و داروها اعتماد کنند، به اصل بودن کالاها شک می کنند و درباره صحیح بودن قیمت ها بی اعتماد خواهند بود.
- در واقع باید بگوییم که اهمیت زیبایی و شیک بودن یک داروخانه به حدی است که میتوان گفت ضمانت فروش هر کالایی مستقیما به زیبایی ظاهر فروشگاه (داروخانه) گره می خورد.
- بنابراین لازم است بدانید اهمیت زیبایی برای اغلب مشاغل و محلهای فروش فیزیکی، تقریبا یکسان است، البته استثناهایی نیز وجود دارد ولی شامل داروخانه ها نمی شود. در حقیقت داروخانه ها مانند فروشگاه هایی هستند که ظاهر دکوراسیون و نحوه چیدمان آن برای مشتریان اهمیت دارد.
- اگر موسس داروخانه هستید، توجه داشته باشید که مشتریان به داروخانه به عنوان یک مرکز خرید دارویی، آرایشی و بهداشتی نگاه می کنند. معمولا رنگ های روشن برای به ویژه رنگ سفید آمیخته با رنگ های یاسی، آبی، صورتی و … حس خوبی در مشتریان ایجاد می کند.
- اگر می خواهید از تغییر دکوراسیون به عنوان یکی از راههای افزایش فروش داروخانه استفاده کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که تمام در و دیوارها را با پوسترهای تبلیغاتی پر نکنید، این کار باعث می شود که محیط داروخانه برای مشتریان، کلافه کننده و آزار دهنده شود.
- برای افزایش فروش داروخانه هرگز در و دیوار را با پوستر پر کنید، به جای این کار می توانید بخش مشاوره پزشکی، بهداشتی، آرایشی و … را به داروخانه اضافه کنید و کارکنان به مشتریان پیشنهاد دهند که با توجه به نوع خریدی که انجام داده اند، برای آشنایی با محصولات مرتبط مورد نیازشان، از خدمات مشاوره رایگان استفاده کنند. به طور مثال اگر مشتری برای خرید ویتامین تقویت کننده مو به داروخانه آمد می توان به او مشاوره داد که با مصرف سایر ویتامین ها و روتین های مو می تواند مشکل موهایش را حل کند.
- برای انتخاب نوع دکوراسیون می توانید محل تاسیس داروخانه را معیار قرار دهید، میزان هزینه ای که برای دکوراسیون داروخانه صرف میکنید با توجه به فرهنگ، سلیقه، انتظار و توقع ساکنان آن منطقه باشد. ملاک زیبایی و شیک بودن برای شهرها و مناطق مختلف، یکسان نیست.
- به طور مثال اگر در جنوب شهر تهران یک داروخانه بسیار مجلل در حد نیاوران تاسیس کنید، احتمالا فروش بالا نخواهید داشت زیرا مردم آن منطقه از نظر مالی، اعتماد به نفس ورود به فروشگاه بسیار مجلل را ندارند. بنابراین زیبایی دکوراسیون داروخانه و میزان هزینه ای که برای آن صرف می کنید با توجه به محل تاسیس داروخانه فیزیکی برنامه ریزی کنید.
- چیدمان کالاها و قفسه های نگهداری از اجناس در دکوراسیون داروخانه بسیار مهم است، از راههای افزایش فروش داروخانه فیزیکی این است که محصولات مصرفی، تقویت کننده ها و … را به گونه ای در قفسه ها قرار دهید که در معرض دید مشتریان قرار بگیرند. محصولات مرتبط را در کنار هم قرار دهید، به طور مثال ویتامین های مراقبت از پوست و مو را در یک قفسه بگذارید که هم مشتریان بتوانند محصولات را ببینند و هم مسئولین داروخانه به راحتی به محصولات و کالاهای موجود دسترسی داشته باشند.
- اگر می خواهید اقدامی موثر در افزایش فروش داروخانه انجام دهید، به چیدمان محصولات در فروشگاه های مواد غذایی توجه کنید و برای چیدمان داروخانه از آنها ایده بگیرید. مشتریان در فروشگاه به تماشای انواع کالا می پردازند و به یاد می آورند که چه چیزهایی ممکن است مورد نیازشان باشد؛ همزمان مسئولین فروشگاه هم آماده مشاوره دادن به خریداران هستند.
2- تاثیر قیمت گذاری هوشمندانه در افزایش فروش داروخانه
- علاوه بر اهمیت دکوراسیون، قیمت گذاری هوشمندانه نیز در افزایش فروش داروخانه ها موثر است. قیمت گذاری در داروخانه نرخ خدمات دارویی داروخانه ها انجام می شود. اگر دارو با نرخ قدیم خریداری کرده و در انبار موجود دارید، هرگز با افزایش قیمت، نرخ روی محصولات و داروها را تغییر ندهید این کار باعث ایجاد حس بی اعتمادی در مشتریان می شود. به این ترتیب حتی اگر نرخ روی محصولات و کالاها بر اساس نرخ های مصوب باشد، مشتریان همیشه با بی اعتمادی وارد داروخانه شما می شوند و حتی ممکن است فروشگاه شما (داروخانه فیزیکی) را برای خرید مجدد انتخاب نکنند.
- علاوه براین در نظر داشته باشید که بخش عمده مشتریان داروخانه بیماران و افرادی هستند که از نظر جسمی در وضعیت خوبی به سر نمی برند در چنین شرایطی فروش با قیمت های عادلانه و مصوب می تواند حس خوبی در مشتری ایجاد کند. میتوانید یک بخش از داروخانه را به محصولاتی نظیر ویتامین ها، محصولات بهداشتی و … اختصاص دهید که فقط چند ماه از انقضای آنها باقی مانده و در آن بخش، اطلاعیه ای مبنی بر تخفیف برای محصولات با انقضای کمتر از 6 ماه درج کنید. معمولا این محصولات به سرعت فروخته می شوند و به این ترتیب می توانید فروش سالم و هوشمندانه ای داشته باشید.
- مشتریان اغلب داروخانه ها افراد محلی در محدوده جغرافیایی داروخانه فیزیکی هستند، بنابراین جلب اعتماد مشتریان با قیمت گذاری مناسب باعث جذب مشتریان بیشتر و تبلیغات دهان به دهان مشتریان می شود.
- به این معنی که مشتریان به دوستان و آشنایان خود توصیه می کنند که برای خرید دارو و کالاهای مورد نیاز خود به داروخانه شما مراجعه کنند. برعکس این حالت نیز در شرایط عدم رضایت مشتریان رخ میدهد. بگذارید یک نمونه واقعی برایتان مثال بزنیم. یک خانم برای خرید ضد آفتاب به داروخانه محل مراجعه کرده بود ولی کرم ضد آفتاب آسیب شدید به پوست او وارد کرده بود، بعد از بررسی کد روی محصول از طریق سامانه آنلاین، متوجه شده بود که محصول تاریخ گذشته بوده و به صورت دستی تاریخ آن تغییر داده شده بود و به قیمت روز همان ضد آفتاب به او فروخته شده بود.
- اینکه این اقدام از طریق داروخانه انجام شده بود یا فروشنده ضد آفتاب، مشخص نیست و مشتری نیز از داروخانه شکایت نکرده بود ولی در هر مکان عمومی مثل باشگاه ورزشی، سایر داروخانه ها، فروشگاه های محل، نزد دوستان، اعضای خانواده و … افراد را دور هم جمع کرده و شرح واقعه کرده بود. به این ترتیب تبلیغات دهان دهان منفی راجع به داروخانه در محدوده جغرافیای داروخانه منتشر شد. بنابراین یکی از راهکارهای افزایش فروش داروخانه، تبلیغات دهان به دهان مثبت و منفی است.
3- کیفیت بالا دارو و کالاها
اگر داروساز هستید، توجه داشته باشید که همیشه خریدهای داروخانه را از میان داروها و کالای با کیفیت انجام دهید. محصولات با برندهای معتبر باشند و تاریخ های انقضای دارو، ویتامین ها و … را بررسی کنید. زیرا در صورتی که مشتریان از کیفیت خریدشان راضی باشند، تاثیر مستقیم بر افزایش فروش خواهد داشت. در واقع یکی از راههای افزایش فروش داروخانه اینترنتی و فیزیکی این است رضایت مشتریان را از نظر کیفیت در فروش جلب کنید.
4- داروخانه با محصولات کامل و متعدد
خریداران زمانی که وارد یک داروخانه فیزیکی یا آنلاین می شوند، انتظار دارند که بتوانند تمام لیست خرید خود را از داروخانه خریداری کنند. اگر مشتری در مراجعات خود این تجربه خرید را کسب کند که هر بار کسری های بسیاری در داروخانه وجود دارد، سعی می کند لیست خرید خود را به داروخانه دیگری ببرد.
بنابراین تا حد امکان سعی کنید داروخانه ای بزرگ و کامل تاسیس کنید. به ویژه موجودی انواع دارو با مارک های معتبر که بسیار پرفروش و پرطرفدار هستند را بررسی کنید که قبل از اتمام موجودی، خرید انجام دهید تا با کسری روبرو نشوید.
هر چقدر داروخانه کامل تر و با محصول متنوع باشد در اولویت خرید مشتریان قرار خواهد گرفت. فروش داروخانه می تواند شامل محصولات مختلف دارویی، انواع ویتامین ها، مکمل های غذایی و بدنسازی، کالاهای بهداشتی، آرایشی و سایر لوازم و محصولاتی که به طور معمول در هر داروخانه ای پیدا می شود. از راهکارهای افزایش فروش داروخانه این است که حتما در لیست خرید داروخانه، محصولات مکمل بیشتری را در نظر داشته باشید.
به طور مثال اگر مشتری برای خرید ویتامین های تقویت پوست به داروخانه مراجعه کرد، محصولات مکمل آن می تواند انواع روتین های مراقبت پوست باشد. می توانید به مشتریان پیشنهاد کنید که به عنوان مکمل خریدشان، از روتین های مراقبت پوست مانند انواع ماسک، کرم، آبرسان، لوسیون، کرم های ضد جوش، لک و … نیز استفاده کنند.
5- تاریخ انقضا و قیمت روی محصول
بسیاری از خریداران بعد از خرید تاریخ انقضا روی بسته بندی را چک می کنند، توجه داشته باشید که فرقی ندارد فروش اینترنتی باشد یا حضوری همیشه به گونه ای برای خرید و فروش داروخانه برنامه ریزی کنید که موجودی انبار تاریخ گذشته یا نزدیک به تاریخ منقضی شدن نباشد. البته بسیاری از خریداران تصور می کنند که اگر از داروخانه آنلاین خرید کنند، احتمالا محصولاتی که برایشان ارسال می شود نزدیک به تاریخ منقضی شدن هستند. اگر بعد از خرید، محصولات جدید دریافت کنند این شک آنها برطرف می شود و احتمالا دوباره از داروخانه آنلاین شما خرید خواهند کرد. به طور قطعی، جلب اعتماد مشتریان از راههای افزایش فروش داروخانه است؛ بنابراین حتما خرید دارو را از شرکتهای معتبر انجام دهید و به تاریخ تولید و انقضای آنها توجه نمایید که مشکلی در درج تاریخ وجود نداشته باشد. توجه داشته باشید که هرگز تاریخ و قیمت روی بسته بندی کالا و داروها تغییر داده نشده باشد.
6- استخدام نسخه پیچ و پرسنل حرفهای
- لازم است نسخه پیچ، مسئول صندوق، مشاور و … آموزش هایی درباره نحوه کار در داروخانه و ارتباط با مشتریان دیده باشند. کسانی که وظایفشان مربوط به تحویل دارو یا فروش انواع محصولات داروخانه است، حتما با محصولات و کالاهایی که می فروشند آشنا باشند.
- علاوه براین بدانند که هر دارو یا کالا در کدام قفسه است. همچنین پرسنل داروخانه، رفتار مودبانه و خوش برخورد بودن را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند. پرسنل هنگام گفتگو با مشتریان و گفتگو با یکدیگر ادب و احترام را رعایت کنند و از شوخی های نامناسب یا رفتارهای تند و خشن پرهیز کنند. مسئول صندوق در استفاده از سیستم داروخانه یا محاسبه دستی قیمت ها دقت داشته باشد. خطا در هر یک از وظایف پرسنل داروخانه، تاثیر مستقیم بر کاهش اعتبار و میزان فروش داروخانه دارد. بنابراین از اصلی ترین راهکارهای افزایش فروش در هر داروخانه ای پرورش و تربیت پرسنل کارآمد و حرفه ای است.
- شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به داروخانه ای مراجعه کرده و مسئول داروخانه هیچ اطلاعی از محل داروها و کالاهایی که درخواست کرده اید نداشته و مدت بسیاری را صرف جستجو کرده است. این اتلاف وقت در خاطر مشتریان باقی می ماند و سعی می کنند برای جلوگیری از اتلاف وقت از چنین داروخانه هایی خرید نکنند. علاوه براین مسئول صندوق در بعضی از داروخانه ها هنگام محاسبه قیمت ها اشتباه می کند و مشتری این اشتباه را به حساب بی اعتبار بودن داروخانه می گذارد و حتی اگر به مشکل رسیدگی شود، احتمال تکرار خرید مجدد توسط مشتری بسیار کاهش می یابد.
- نحوه برخورد مودبانه پرسنل داروخانه می تواند حس خوبی در مشتریان ایجاد کند، پرسنل داروخانه می توانند از طریق برقراری ارتباط موثر با مشتری، آنها را برای خرید بیشتر از داروخانه تشویق کنند. مشاور داروخانه می تواند به مشتریان، کالاها و داروهای مکمل خرید مشتری را پیشنهاد کند. اگر اشتباهاتی در رفتارهای پرسنل داروخانه تان مشاهده می کنید می توانید جلساتی را به عنوان کارگاه آموزشی برگزار کنید و باید و نبایدها را برای پرسنل مشخص کنید.
7- تحویل صحیح
- با استخدام یا آموزش و تربیت پرسنل حرفه ای، فروش داروخانه شما به حداکثر می رسد. اگر موسس داروخانه هستید ولی فرصت ندارید که به صورت مداوم در داروخانه حضور داشته باشید، با داشتن پرسنل حرفه ای و استخدام یک دکتر داروساز، خیالتان آسوده خواهد بود.
- تحویل صحیح دارو به مشتریان بسیار مهم است، خطا در تحویل داروها می تواند باعث رنجش مشتریان و ایجاد مشتریان ناراضی شود. اگر در داروخانه حضور ندارید، حتما یک داروساز استخدام کنید که در صورت نیاز هنگام تحویل دارو، پرسنل و مشتریان بتوانند سوالات خود را بپرسند. علاوه براین نیاز به تعدادی نسخه پیچ حرفه ای، یک الی دو نفر حسابدار دارید.
- بگذارید یک مثال واقعی بزنیم، مشتری برای خرید یک قرص به داروخانه مراجعه ولی به جای قرص مورد نظرش، دارویی با اسم نسبتا مشابه ولی با خاصیت دارویی کاملا متفاوت دریافت کرده؛ ممکن است مشتری متوجه این خطا در تحویل دارو شود و با نارضایتی برای تعویض اقدام کند.
- این امکان نیز وجود دارد که مشتری متوجه نشود و دارو را مصرف کند، روبرو شدن و آرام کردن مشتری خشمگینی که بعد از مدتی متوجه شده که داروی اشتباهی مصرف کرده می تواند بسیار دشوار باشد.
8- تبلیغات حرفهای
بی شک از موثرترین راهکارهای افزایش فروش داروخانه ها، تبلیغات حرفه ای است. لازم است تبلیغات به گونه ای باشد که مشتری را جذب کند. این تبلیغات می تواند محیطی یا آنلاین باشد. اگر با شیوه های تبلیغات آنلاین آشنایی کافی ندارید، می توانید صفر تا صد تبلیغات اینترنتی خود را با تیم مجرب سحاب بسپارید و همین حالا با بخش پشتیبانی ما تماس بگیرید.
9- متن تبلیغ داروخانه
متنی که برای تبلیغ داروخانه انتخاب می کنید، بسیار مهم است و می توانند مشتری را آماده خرید کند و یک بازاریابی هوشمندانه برای شما انجام دهد. می توانید متن های تبلیغاتی کوتاه در قسمت ورودی داروخانه روی استند چاپ کنید. می توانید بیرون از داروخانه تبلیغات محصولات و روتین های مراقبت از پوست و مو را قرار دهید و مشتریان را جذب خرید کردن از داروخانه کنید. توجه داشته باشید که هنگام نوشتن متن های تبلیغاتی، شعار تا حد ممکن کوتاه، گویا و به خاطر ماندنی باشد. یک متن ساده و پر مفهوم می تواند تبلیغی عالی برای داروخانه باشد. می توانید از جملات زیر استفاده کنید:
- یک داروخانه برای همه اعضای خانواده
- هر آنچه برای زیبایی نیاز دارید اینجاست
- منبع سلامتی
- و …
10- تبلیغات داروخانه اینترنتی
تبلیغات داروخانه اینترنتی در بستر اینترنت از بهترین راهکارهای افزایش فروش داروخانه است که می تواند تعداد نامحدودی مشتری را جذب داروخانه شما کند. اگر یک داروخانه اینترنتی دارید، می توانید محصولات خود را در این داروخانه به صورت آنلاین به فروش بگذارید. درصورتی که برای تولید محتوای سایت داروخانه با کمبود وقت روبرو هستید و امکان استخدام و آموزش دادن به تولیدکنندگان محتوا را ندارید، می توانید تولید محتوا برای سایت داروخانه آنلاین خود را به ما بسپارید و همین حالا با تیم پشتیبانی سحاب تماس بگیرید.
می توانید با خیال آسوده، صفر تا صد تولید محتوای داروخانه آنلاین و بهینه سازی آن در موتور جستجوگر گوگل را به ما بسپارید و از تجربه یک فروش موفق آنلاین لذت ببرید. علاوه بر تولید محتوا می توانید از راهکارهای تبلیغاتی مانند تبلیغات همسان کلیکی استفاده کرده و کاربران هدف را وارد داروخانه آنلاین کنید.
11- تبلیغات داروخانه فیزیکی
علاوه بر تبلیغات اینترنتی می توانید تبلیغات داروخانه فیزیکی را به صورت محیطی انجام دهید. به طور مثال می توانید تراکت یا بروشور پخش کنید. می توانید در محدوده جغرافیایی اطراف داروخانه، پوستر بچسبانید. روش های سنتی تبلیغ هنوز موثر هستند ممکن است بازدهی آنها از تبلیغات در شبکه های اجتماعی کمتر باشد، اما می تواند مشتریان محلی را جذب داروخانه کند.
12- یک برنامه وفاداری ایجاد کنید
با اجرای یک برنامه پاداش دهی می توانید یک برنامه وفاداری ایجاد کنید تا مشتریان برای خرید مجدد به داروخانه شما بازگردند. این از راهکارهای افزایش فروش داروخانه است که تاثیر آن بسیار سریع و چشمگیر است. می توانید برای خرید مجدد، تخفیف یا امتیازات دیگر را در نظر بگیرید.
13- کارگاههای آموزشی برگزار کنید
می توانید از طریق پنل های پیامکی برای ساکنین محدوده جغرافیایی داروخانه پیامک ارسال کنید و آنها را برای شرکت در کارگاه های آموزشی رایگان که در داروخانه برگزار می کنید، دعوت نمایید. اگر فضای کافی دارید، این روش برای افزایش فروش داروخانه بسیار موثر است، زیرا می توانید داروخانه را به عنوان مرجع قابل اعتماد برای کسب اطلاعات سلامت و بهداشت معرفی کنید. علاوه براین می توانید در کارگاه آموزشی، انواع محصولات مراقبت پوست و مو را معرفی کرده و این محصولات را به فروش بگذارید.
14- تبلیغات از طریق کسبوکارهای محلی
می توانید با کسب و کارهای محلی شراکت تبلیغاتی داشته باشید، به طور مثال می توانید از سالن های ورزشی، مطب های پزشک و … بخواهید که بروشورهای داروخانه را در محلی که در دسترس مشتریان قرار بگیرد، بگذارند. علاوه براین می توانید تخفیف هایی را برای مشتریانی که از طرف آنها معرفی می شوند، در نظر بگیرید به این ترتیب متوجه میزان بازدهی تبلیغات از طریق کسب و کارهای محلی خواهید شد.
15- استفاده از رسانههای اجتماعی
استفاده از رسانه های اجتماعی، روشی عالی و کارآمد برای تبلیغات و افزایش فروش داروخانه محسوب می شود، بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما از این راهکار موثر استفاده کنید. از از پلتفرمهای اجتماعی می توان به ویسگون، اینستاگرام و توییتر اشاره کرد. می توانید برای تبلیغ داروخانه، مطالب مفید و کاربردی درباره زیبایی، بهداشت و سلامت به اشتراک بگذارید.
16- ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ از روش های موثر برای تبلیغات است که می تواند مشتریان جدید را جذب داروخانه کرده و باعث تکرار خرید مشتریان فعلی می شود. از راهکارهای افزایش فروش داروخانه، استفاده از پنل های ایمیل مارکتینگ است. این پنل ها قابلیت ارسال گروهی و انبوه ایمیل را دارند؛ اگر قبلا از این روش استفاده نکرده اید، می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش پشتیبانی سایت سحاب تماس بگیرید.
17- نظرسنجی از مشتریان
نظرات مشتریان بسیار ارزشمند است می توانید از نظرات، انتقادات و پیشنهادات آنها برای افزایش فروش داروخانه استفاده کنید. به طور مثال وقتی مشتریان به دنبال کالا یا داروی هستند که هرگز در داروخانه موجود نداشته اید و درخواست می کنند که این محصولات و داروها را هم برای فروش ارائه کنید، حتما این کار را انجام دهید. علاوه براین می توانید از نظرات مشتریان در بخش کامنت های سایت و شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
18- خدمات تحویل در محل با سفارش تلفنی
می توانید امکان فروش تلفنی و تحویل در محل برای افراد ناتوان، بیماری، مسن و … را فراهم کنید.
19- تعامل با سازمانهای محلی و خیریه ها
برای نشان دهنده حسن نیت خود از خیریه های محلی حمایت کنید و نشان دهید که حمایت از قشر ضعیف را از وظایف حرفه ای خود می دانید. از مشتریان دعوت کنید تا شرکت در جشنواره های فروش داروخانه برای کمک کردن به این خیریه ها مشارکت داشته باشند. به طور مثال می توانید پک های روتین پوست و مو آماده کنید و در جشنواره کمک به خیریه، به فروش بگذارید و به خریداران بگویید که بخشی از سود فروش این پک ها به خیریه اختصاص دارد. می توانید مهمانانی نیز از خیریه مورد نظرتان به این جشنواره دعوت کنید.
20- پذیرش بیمه های مختلف
از راهکارهای افزایش فروش داروخانه ها این است که برای عقد قرارداد با شرکت های بیمه مختلف اقدام کنید. به این ترتیب داروخانه می تواند پذیرای طیف گسترده ای از مشتریان با بیمه های درمانی مختلف باشد.
21- بهبود تصویر برند
طراحی اصولی دکور داروخانه به تقویت هویت و ارزشهای برند آن کمک میکند و تاثیری قوی و بهیادماندنی بر مشتریان میگذارد. یک دکوراسیون حرفهای و جذاب میتواند وفاداری به برند و اعتماد مشتری را افزایش دهد و منجربه فروش بیشتر شود.
22- دیده شدن محصولات
دکوراسیون استاندارد میتواند محصولات، تبلیغات و خدمات خاص را برجسته کند و توجه مشتریان را به اقلامی که برای فروش ویژه در نظر گرفته شدهاند، جلب کند.
23- راحتی محیط
یک داروخانه با دکوراسیون اصولی، محیطی راحت و آرام را برای مشتریان ایجاد میکند و بر تجربه کلی آنها تاثیر مثبت میگذارد. این امر باعث میشود که مراجعین برای مدتزمان بیشتری در داروخانه بمانند و تعامل و خرید بیشتری داشته باشند.
24- ارائه منابع آموزشی
از راههای افزایش فروش داروخانه این است که به ارائه منابع آموزشی بپردازید. این منابع می توانند انواع بروشورهای آموزشی، جزوهها یا وب سایت برای ارائه آموزش هایی در زمینه مراقبتهای بهداشتی باشند. علاوه بر این می توانید اطلاعاتی درباره کاربرد داروها و ویتامین ها ارائه کنید. این یکی از راههای افزایش فروش داروخانه است و بسیار مورد استقبال پزشکان و سایر مشتریان داروخانه قرار می گیرد.
25- ارائه نمونه محصول به پزشکان و مشتریان داروخانه
بسیاری از تولیدکنندگان به ویژه تولید کننده های روتین مراقبت از پوست و مو، نمونه محصول ارائه می کنند. به این معنی که مقدار اندکی از محصول را در بسته بندی کوچک در اختیار داروخانه ها می گذارند. پرسنل بعضی از داروخانه ها اقدام عجیبی می کنند، آنها نمونه محصول را در اختیار مشتریان نمی گذارند و می گویند این ها اشتانتیون خرید داروخانه و برای مصرف خودمان هستند.
اقدام عجیب دیگری که بعضی از پرسنل داروخانه ها انجام می دهند این است که این نمونه محصولات را به شیوه های مختلف می فروشند. توجه داشته باشید که از راههای افزایش فروش داروخانه ها که روشی عالی محسوب می شود، ارائه نمونه محصول به مشتری است. به این ترتیب مشتری بعد از مصرف محصول در صورتی که از عملکرد و کیفیت آن راضی باشد، برای خرید به داروخانه باز می گردد. بنابراین اگر موسس داروخانه هستید، حتما به این نکته توجه داشته باشید که پرسنل داروخانه نمونه محصولات را حتما در اختیار مشتریان بگذارند.
علاوه براین می توانید این نمونه محصولات را در اختیار پزشکان و متخصصان پوست، مو و زیبایی بگذارید تا بتوانند از کیفیت محصولات اطمینان حاصل کرده و آن را به عنوان محصول تضمین شده و با کیفیت برای بیمارانشان تجویز کنند. می توانید کارت های داروخانه را در اختیار این پزشکان قرار دهید تا به بیماران توصیه کنند که از داروخانه شما خرید کنند. این یکی از راههای افزایش فروش داروخانه و تبلیغ و بررسی کیفیت محصولات مراقبت از پوست مو می باشد که به مصرف کنندگان و پزشکان امکان ارزیابی این روتین ها را می دهد.
26- به روز بودن اطلاعات
لامز است که اطلاعات پرسنل فروش داروخانه، در مورد داروهایی که تبلیغ می کنند به روز باشد و در جریان تحقیقات و مطالعات جدید قرار داشته باشند. به این منظور پیشنهاد می کنیم روزها و ساعات مشخصی از ماه را به برگزاری کارگاه های آموزشی اختصاص دهید. اینکه پرسنل داروخانه اطلاعات به روز داشته باشند، باعث جلب اعتماد مشتریان و بالا رفتن اعتبار داروخانه می شود. بنابراین از راههایی که باعث افزایش فروش داروخانه می شود، افزایش اعتبار داروخانه با به روز بدون اطلاعات پرسنل فروش است.
27 – فروش و تحویل آنلاین دارو
به یاد داشته باشید، بازبینی و تطبیق مداوم استراتژیهای فروش بر اساس روند بازار و بازخورد مشتری، کلید موفقیت مداوم و از راهکارهای افزایش فروش داروخانه است. با ترکیب این رویکردها، می توانید افزایش فروش محصول در داروخانه خود را تضمین کنید و یک تجربه مثبت برای مشتری ایجاد کنید. می توانید بهینه سازی سایت فروشگاهی داروخانه و تولید محتوای وب سایت خود را به ما بسپارید و از افزایش آمار فروش آنلاین داروخانه لذت ببرید.
استراتژی های افزایش فروش داروخانه
در این بخش می خواهیم نکات مهم افزایش فروش داروخانه های برتر را به شما بگوییم. استراتژی های مهمی که با رعایت آنها می توانید فروش داروخانه را افزایش دهید؛ برای افزایش فروش داروخانه، در اینجا چند استراتژی را شرح می دهیم:
- ارائه بسیاری از محصولات بدون نسخه (OTC): برای شناسایی محصولات محبوب OTC (تحقیقات بازار) انجام دهید. تهیه انواع اقلام مورد تقاضا، مانند محصولات مراقبت پوست و مو ارگانیک یا طبیعی، میتواند مشتریان بسیاری را جذب داروخانه کرده و به افزایش فروش داروخانه منجر شود.
- تکنیکهای فروش متقابل و بیش فروشی را اجرا کنید: تیم داروخانه خود را آموزش دهید تا محصولات یا خدمات دیگری را که نیازهای مشتریان را تکمیل میکنند، پیشنهاد دهند. به عنوان مثال، وقتی شخصی برای گرفتن نسخه می آید، می توانید خدمات مرتبط مانند مشاوره بهداشتی یا واکسیناسیون را توصیه کنید.
- از بازاریابی و تبلیغات موثر استفاده کنید: از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی برای تعامل با بیماران و تبلیغ داروخانه خود استفاده کنید. این به شما امکان میدهد تا با مشتریان ارتباط برقرار کنید، پیشنهادات ویژه داروخانه را به نمایش بگذارید و با مخاطبان هدف خود تعامل داشته باشید. علاوه بر این، سازماندهی رویدادهای اجتماعی یا مشارکت با سازمان های محلی را برای افزایش دیده شدن برندتان در نظر بگیرید.
- شخصی سازی تجربه مشتری: بر ارائه خدمات عالی به مشتری و تعاملات شخصی تمرکز کنید. برای درک نیازهای مشتریان خود، در زمینه ارائه مشاوره دارویی و پاسخ به سوالات آنها وقت بگذارید. ایجاد روابط قوی می تواند وفاداری مشتری را تقویت کند و خرید مجدد از داروخانه را افزایش دهد. این از راهکارهای افزایش فروش داروخانه است که پرفروش ترین داروخانه های سراسر دنیا از آن استفاده می کنند.
- بهینه سازی چیدمان محصولات: محصولات را طوری بچینید که مشتریان ببینند. با یک تیم حرفه ای مانند تیم سئوی سحاب، در مورد استراتژیهای تحقیقاتی برای رشد فروش همکاری کنید. ما می توانیم برای به حداکثر رساندن پتانسیل فروش داروخانه به شما کمک کنیم.
- گزینههای فروش و تحویل آنلاین را بررسی کنید: با ظهور تجارت الکترونیک، خدمات سفارش و تحویل آنلاین برای داروهای تجویزی و محصولات OTC را در نظر بگیرید. این می تواند راحتی مورد انتظار مشتریانی که ترجیح میدهند به صورت آنلاین خرید کنند را فراهم کند. اگر فروش اینترنتی داروخانه را شروع نکرده اید و یا فروش کمی دارید، حتما برای استفاده از خدمات مشاوره رایگان تیم سحاب با ما تماس بگیرید.
تبلیغات داروخانه باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
تبلیغات داروخانه باید واضح، آموزنده و دقیق باشد. در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که هنگام تبلیغات داروخانه باید در نظر بگیرید:
- خدمات برجسته: بر گستره خدمات ارائه شده توسط داروخانه، مانند پر کردن نسخه، غربالگری سلامت، واکسیناسیون، یا مشاوره دارویی شخصی تاکید کنید.
- تخصص ویترین: دانش و صلاحیت کارکنان داروخانه مانند داروسازان و تکنسینها را برجسته کنید تا اعتماد و اطمینان نسبت به تواناییهای داروخانه ایجاد شود.
- تمرکز بر مزایای خرید از داروخانه برای مشتری: به وضوح مزایایی را که مشتریان با استفاده از خدمات داروخانه تجربه خواهند کرد، مانند راحتی، مراقبت شخصی، قیمت رقابتی یا زمان بازگشت سریع، به اشتراک بگذارید.
- از توصیفات استفاده کنید: توصیفات مشتری را برای نمایش تجربیات و نتایج مثبت ترکیب کنید، توصیفاتی که می تواند به ایجاد اعتبار و اعتماد در بین مشتریان بالقوه کمک کند.
- اطلاعات تماس داروخانه را ارائه دهید: آدرس داروخانه، شماره تلفن، وبسایت، و هر ابزار مرتبط با رسانههای اجتماعی را درج کنید، تا مشتریان بالقوه بتوانند به راحتی تماس بگیرند و در مورد خدمات یا محصولات پرس و جو کنند.
- اطمینان از انطباق: اطمینان حاصل کنید که همه تبلیغات از مقررات قانونی و دستورالعملهای تعیین شده توسط مقامات مربوطه، مانند سازمان غذا و دارو (FDA) یا سازمان های استاندارد تبلیغات در کشور شما پیروی میکنند.
- ادعاهای نادرست نداشته باشید: اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در تبلیغات دقیق و با شواهد علمی پشتیبانی میشود تا از گمراه کردن مشتریان جلوگیری شود.
جمع بندی
در این مقاله خواندید که چگونه با استفاده از تکنیک های فروش و بازاریابی راههای افزایش فروش داروخانه را به کار بگیرید. همانطور که میدانید استفاده از متن و تصویر خلاقانه و استراتژیهای بازاریابی کمک شایانی به دیده شدن داروخانه شما میکند؛ به همین خاطر به شما مشاوره آژانس دیجیتال مارکتینگ سحاب را پیشنهاد میکنیم می توانید همین حالا با ما تماس بگیرید. تیم سحاب خدمات دیگری علاوه بر مشاوره تبلیغاتی به شما ارائه میدهد. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.