بازاریابی دهان به دهان چیست؟ مزایای تبلیغات دهان به دهان مثبت 

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

بازاریابی دهان به دهان یعنی وقتی یه محصول یا خدمات به قدری عالی باشد که مشتریان خودشان بخواهند از آن تعریف کرده و به بقیه معرفی کنند. این نوع بازاریابی کاملاً طبیعی و ارگانیک اتفاق می افتد، بدون اینکه نیاز به هزینه های تبلیغاتی زیاد باشد. در این مقاله قرار است درباره اش بیشتر توضیح دهیم. اینکه فرق بازاریابی دهان به دهان با تبلیغات دهان به دهان مثبت چیست و هر کدام چه مزایایی دارند. 

در ادامه به شما میگوییم که چطور می توانید از این روش برای برندتان استفاده کنید. همچنین مثال هایی از کسب وکارهای موفق زده ایم که این روش را به درستی اجرا کرده اند. 

در پایان همین مطلب نظرات خریداران را می خوانید که توضیح می دهند چطور شد که تصمیم گرفتند بازاریابی دهان به دهان انجام دهند. امیدوارم با خواندن این مقاله یک دید جدید به بازاریابی دهان به دهان پیدا کنید و بتوانید در کسب و کارتان از آن استفاده کنید.

بازاریابی دهان به دهان (Word Of Mouth) چیست؟

بازاریابی دهان به دهان چیست؟
بازاریابی دهان به دهان چیست؟

بازاریابی دهان به دهان زمانی رخ می دهد که محصول یا خدمات یک شرکت به نقل قول روزمره مردم تبدیل می شود. بنابراین، این نوع تبلیغات برای شرکت هزینه ای ندارد؛ فقط لازم است تجربه خوبی برای مشتریان خود ایجاد کنند؛ انقدر که آن ها از رضایت از خریدشان برای دیگران تعریف کنند.

بازاریابی دهان به دهان را مشتری راضی به صورت خودجوش برای برند شما انجام می دهد و آن را به دیگران معرفی می کند. در این نوع بازاریابی مشتری، خدمات یا محصولی را به دوستانش پیشنهاد می کند. گاهی نیز اعضای خانواده درباره یک برند یا محصول با هم صحبت می کنند. در واقع، بازاریابی دهان به دهان کاملاً رایگان و ارگانیک است.

بنابراین بازاریابی دهان به دهان وقتی اتفاق می افتد که یه محصول یا خدمات آنقدر خوب باشد که مردم خودشان درباره اش صحبت کنند. این نوع تبلیغات برای شرکت ها تقریباً رایگان است، فقط باید تجربه ای بسازند که مشتریان عاشقش شوند و برای هم تعریف کنند.

تجربه سامیار، ۲۴ ساله، صاحب کافه از بازاریابی دهان به دهان

سامیار که یه کافه دنج تو تهران داره، میگه:

“ما اوایل پول تبلیغات نداشتیم، پس تصمیم گرفتیم تمرکزمون رو روی کیفیت قهوه و برخورد گرم بذاریم. بعد از چند ماه، مشتریامون خودشون ما رو تو اینستاگرام معرفی می کردن و به دوستاشون پیشنهاد میدادن. الان بدون اینکه هزینه ای برای تبلیغات کنیم، کلی مشتری ثابت داریم.”

مثال واقعی برند: اپل

یکی از معروف ترین نمونه های بازاریابی دهان به دهان، اپله. وقتی یه آیفون جدید میاد، مردم خودشون شروع می کنند به تعریف کردن ازش، نقد و بررسی می نویسن و تو شبکه های اجتماعی درباره ش حرف می زنن. این موج تبلیغاتی رایگان، اپل رو بدون نیاز به تبلیغات مستقیم، همیشه تو صدر نگه می داره.

اگر میخواهید بدانید موقع مکالمه حضوری و تلفنی فروش، چه جملاتی را نباید بگویید، پیشنهاد میکنیم مقاله جملات اشتباه در فروش را حتما بخوانید.

آژانس مارکتینگ سحاب مشاور بازاریابی و مجری استراتژی های مناسب بازاریابی و تبلیغات برای انواع کسب و کار است، م می توانید همین حالا برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید…

تبلیغات دهان به دهان مثبت چیست؟

تبلیغات دهان به دهان مثبت چیست؟

تبلیغات دهان به دهان مثبت به زمانی گفته می شود که مشتریان راضی یا اینفلوئنسرها به طور طبیعی تجربیات خوب خودشان را درباره یک برند یا محصول به دیگران منتقل می کنند.

ممکن است اینکار را بدون هیچ اجبار یا انگیزه مالی انجام دهند یا برای انجام آن نمونه محصول یا خدمات از شما بگیرند. این نوع تبلیغات به دلیل ظاهر صادقانه و ارگانیکی که دارد تاثیر بیشتری دارد. چون مردم بیشتر به تجربیات واقعی و نظرهای شخصی افرادی که به آنها اعتماد دارند توجه می کنند.  

برای مثال: برند برند لورآل (L’oreal) که یه برند آرایشی معروف است که از اینفلوئنسرهایی که محصولاتشان را استفاده کردند، می خواهد که تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند. این افراد ممکن است به طور طبیعی درباره اینکه چقدر از کیفیت محصولات خوششان آمده یا چطور استفاده از آنها باعث بهبود پوستشان شده، صحبت کنند. این نوع نظرات واقعی و بی واسطه اند و باعث میشوند که مخاطبان بیشتر به برند اعتماد کنند و حتی خودشان محصولات را امتحان کنند.

این نوع تبلیغات دهان به دهان مثبت، به برند کمک می کند تا به طور طبیعی اعتبار خودش را افزایش هد. از طرف دیگر، افراد بیشتری تمایل پیدا می کنند تا از محصولات یا خدماتش استفاده کنند؛ چون احساس می کنند تجربه واقعی و مفیدی به اشتراک گذاشته شده است.


بیشتر بدانید: ارزش طول عمر مشتری (CLV) 


فرق تبلیغات دهان به دهان با بازاریابی دهان به دهان

فرق تبلیغات دهان به دهان با بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان کاملاً به مخاطب بستگی دارد. یعنی اگر یک برند تجربه فوق العاده ای برای مشتریاش بسازد، آنها خودشان بدون هیچ اجبار یا انگیزه مالی درباره اش صحبت می کنند. این مدل بازاریابی کاملاً ارگانیک است، مثل وقتی که یه نفر به دوستش پیشنهاد می دهد که یک گوشی خاص بخرد یا یه رستوران جدید را امتحان کند.

اما تبلیغات دهان به دهان یک مقدار فرق دارد. در این روش، برندها معمولاً به نوعی مشتری ها یا اینفلوئنسرها رو تشویق می کنند که درباره محصولشون حرف بزنند. مثلاً ممکند یه شرکت به چند بلاگر محصولات رایگان بده تا نقد و بررسی اش کنند یا یه سیستم ارجاع مشتری راه بیندازد که هرکس با معرفی دوستاش، تخفیف بگیرد.

 آیدا، ۲۷ ساله، کارشناس دیجیتال مارکتینگ:

“ما یه فروشگاه آنلاین لباس داریم. اول فقط به کیفیت و خدمات مشتری توجه کردیم و دیدیم که بعضی از مشتریامون خودشون ما رو به بقیه معرفی می کنند. اما بعدش، یه سیستم ارجاع اضافه کردیم که هرکس با معرفی یه دوست، تخفیف می گرفت. اینجوری تبلیغات دهان به دهان رو تقویت کردیم و تو سه ماه، فروش مون دو برابر شد.”

مثال واقعی برند: تسلا

تسلا یکی از برندهایی است که تبلیغات سنتی انجام نمیده. بلکه با ساختن ماشین های الکتریکی باحال و تجربه مشتری عالی، کاری می کند که مردم خودشون درباره ش حرف بزنن. در عین حال، یه سیستم ارجاع هم داره که اگه یه مشتری جدید با کد معرف یه نفر دیگه خرید کند، هر دو نفر جایزه می گیرن. این ترکیب بازاریابی دهان به دهان و تبلیغات دهان به دهان، باعث شده تسلا بدون هزینه زیاد برای تبلیغات، رشد کند.

تبلیغات دهان به دهان الکترونیک (eWOM) چیست؟

تبلیغات دهان به دهان الکترونیک (eWOM) چیست؟

تبلیغات دهان به دهان الکترونیک یا eWOM (Electronic Word of Mouth) یک نسخه دیجیتالی از همان بازاریابی دهان به دهان است، ولی این بار در فضای آنلاین اتفاق می افتد. مردم در شبکه های اجتماعی، سایت های نقد و بررسی، فروم ها و حتی تو کامنت های فروشگاه های اینترنتی، تجربیاتشان را درباره یک محصول یا برند به اشتراک می گذارند. این مدل تبلیغات سرعت بیشتری دارد و می تواند در یه شب، یک محصول را ترند کند یا برعکس، به آن ضربه بزند.

امیر، ۲۲ ساله، تولید کننده محتوای اینستاگرام

“من همیشه وقتی گوشی جدیدی می خرم، تجربه ام رو تو اینستاگرام استوری میکنم. یه بار یه برند هدفون خریدم که کیفیتش فوق العاده بود. وقتی ازش تعریف کردم، چند نفر از فالوئرهام هم رفتن خریدنش و حتی بهم پیام دادن که چقدر راضی بودن. این نشون می ده که تبلیغات دهان به دهان تو فضای آنلاین چقدر تاثیر گذاره.”

مثال برند: نتفلیکس

نتفلیکس یکی از بهترین نمونه های eWOM رو داره. وقتی یه سریال جدید منتشر می کند، مردم خودشون درباره ش دریتر، اینستاگرام و ردیت بحث می کنند. میم ها، نقد و بررسی ها و پیشنهادهای دوستانه باعث می شه اون سریال ترند بشه. مثلاً سریال Squid Game فقط به خاطر همین تبلیغات دهان به دهان الکترونیک، تو کمتر از یه ماه جهانی شد.

تبلیغات دهان به دهان مثبت چطور رواج پیدا می کند؟

تبلیغات دهان به دهان مثبت چطور رواج پیدا می کند؟

برای اینکه مردم خودشان درباره یک برند یا محصول صحبت کنند، آن برند باید یه دلیل قوی بهشون بدهد! تبلیغات دهان به دهان مثبت زمانی رواج پیدا می کند که تجربه مشتری آنقدر عالی باشد که خودش بخواهد آن را با بقیه به اشتراک بگذارد. اما چطور می شود این اتفاق را رقم زد؟

1- فروش محصول یا خدماتی فراتر از انتظار

اگر یک برند چیزی بیشتر از حد انتظار مشتری ارائه بدهد، احتمال اینکه مشتری آن را به بقیه معرفی کند، خیلی بیشتر می شود.

مثال واقعی: برند زاپوس

زاپوس (Zappos)، یه فروشگاه آنلاین کفشه که خدمات مشتری ش انقدر خوبه که مشتریا خودشون براش تبلیغ می کنند. یه بار یه مشتری برای پس دادن کفش دیر اقدام کرده بود، اما پشتیبانی زاپوس نه تنها درخواستش رو قبول کرد، بلکه یه جفت کفش رایگان هم براش فرستاد! این حرکت باعث شد اون مشتری داستانش رو همه جا تعریف کند و زاپوس معروف تر بشه.

2- ایجاد حس تعلق و وفاداری

وقتی مردم احساس کنند که جزئی از یک جامعه خاص هستند، بیشتر درباره اش حرف می زنند. برندهایی که حس تعلق ایجاد می کنند، همیشه تبلیغات دهان به دهان قوی دارند.

مثال واقعی: برند استارباکس

استارباکس یه استراتژی ساده ولی فوق العاده داره که اسم مشتری رو روی لیوان قهوه ش می نویسه. این حرکت کوچیک باعث می شه مشتری حس خاص بودن بکند و خیلیا با اشتیاق عکس قهوه شون رو تو اینستاگرام یا استوری به اشتراک بگذارند. نتیجه؟ تبلیغات رایگان و گسترده!

 

3- استفاده از اینفلوئنسرها و کاربران واقعی

گاهی اوقات، یک مشتری معمولی می تواند تبلیغ کننده قوی تری از یک سلبریتی باشد! مردم به نظرات کاربران واقعی و اینفلوئنسرهای کوچیک بیشتر اعتماد دارند تا تبلیغات مستقیم که هدفش فروش است.

برای اینکه تبلیغات دهان به دهان رواج پیدا کند، برندها باید تجربه ای بسازند که ارزش تعریف کردن داشته باشد. خدمات عالی، ایجاد حس وفاداری، همکاری با اینفلوئنسرها و روایت داستان های جذاب، همه باعث می شوند مردم خودشان درباره برند صحبت کنند و بدون هزینه های تبلیغاتی سنگین، شهرت برند رشد کند. 

تجربه سارا، ۲۳ ساله، بلاگر آرایشی:

“من یه بار یه کرم آبرسان تست کردم و انقدر خوب بود که بدون اینکه کسی ازم بخواد، تو استوری اینستاگرامم درباره ش گفتم. بعدش کلی از فالورام رفتن خریدنش و گفتن که چقدر ازش راضی بودن. این نشون می ده که اگه محصول واقعاً باکیفیت باشد، خود مشتریا بهترین تبلیغ کننده می شن.”

۴- ایجاد داستان هایی که ارزش گفتن دارند

برندهایی که داستان های جذاب تعریف می کنند، مردم رو به حرف زدن وادار می کنند. این داستان می تواند یه کمپین خاص، یه حرکت خیریه یا یه اتفاق جالب باشد.

مثال واقعی از برند نایک (Nike)

نایک

نایک همیشه با تبلیغات احساسی و الهام بخش، مردم رو درگیر می کند. وقتی کمپین Just Do It رو راه انداخت، کلی ورزشکار و آدم معمولی داستان های انگیزشی خودشون رو به اشتراک گذاشتن و این موج تبلیغاتی دهان به دهان باعث شد این شعار جهانی بشه.

نحوه ترویج بازاریابی دهان به دهان مشتری

برای اینکه مشتری ها برندتان را به دیگران معرفی کنند، باید تجربه ای جذاب و دلنشین برایشان بسازید. مثلاً برند “زووم” (Zoom) با تجربه کاربری ساده و عالی اش در دوران کرونا تبدیل به ابزاری شد که مردم از آن استفاده کردند. آنها به خاطر رضایتی که داشتند به راحتی تجربه شان را با دیگران به اشتراک گذاشتند. همچنین، “دومینو” (Domino’s) با استفاده از برنامه های وفاداری و تخفیف برای مشتریانی که سفارشات شان را معرفی می کنند. آنها توانستند مشتری ها را به اشتراک گذاری تشویق می کنند.

بهترین راه ترویج بازاریابی دهان به دهان

بهترین راه ترویج بازاریابی دهان به دهان اینه که برندها باید روی ایجاد یک تجربه بی نظیر و مثبت برای مشتریان تمرکز کنند. وقتی مشتری ها تجربه خوبی از محصول یا خدمات شما داشته باشند، خود به خود شروع به صحبت درباره شما با دیگران می کنند. اما برای اینکه این فرآیند سرعت بیشتری بگیرد، چند راهکار وجود دارد. بهترین راه های ترویج بازاریابی دهان به دهان شامل موارد زیر است:

  1. ساختن تجربه عالی برای مشتری
  2. استفاده از برنامه های وفاداری و تشویقی
  3. محتوا و تبلیغات جذاب
  4. درگیر کردن مشتریان با برند
  5. استفاده از تأثیرگذاران یا اینفلوئنسرها

در ادامه هر کدام را به طور کامل و به زبان ساده توضیح می دهیم:

ساختن تجربه عالی برای مشتری

وقتی مشتریان از خریدشان راضی باشند، به احتمال زیاد تجربه خودشان را با دوستان و خانواده به اشتراک می گذارند. بنابراین، تضمین کیفیت و خدمات عالی مهمترین بخش ترویج بازاریابی دهان به دهان است.

استفاده از برنامه های وفاداری و تشویقی

مثل کاری که برندهایی مثل “دومینو” انجام میدهند. آن ها مشتریان را تشویق می کنند که تجربه خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و برای این کار از تخفیف ها یا جوایز استفاده می کنند.

محتوا و تبلیغات جذاب

ایجاد محتوای جذاب و قابل اشتراک گذاری می تواند باعث شود که مشتریان به طور طبیعی برند شما را به دیگران معرفی کنند. مثل ویدیوها، پست های اجتماعی یا حتی چالش هایی که مردم دوست دارند در آن شرکت کنند.

درگیر کردن مشتریان با برند

از طریق تعاملات شخصی سازی شده، برند می تواند ارتباط عاطفی با مشتری برقرار کند. این ارتباط باعث میشود که مشتریان بیشتر از برند شما حمایت کنند و تجربیاتشان رو با دیگران به اشتراک بگذارند.

استفاده از تأثیرگذاران یا اینفلوئنسرها

همکاری با افراد معروف یا اینفلوئنسرها در رسانه های اجتماعی می تواند بازاریابی دهان به دهان را به سطح بالاتری برساند. این افراد می توانند محصولات شما را امتحان کنند و تجربیاتشان رو با فالوور هایشان به اشتراک بگذارند.

تجربه بازاریابی دهان به دهان معروف ترین برندها

تمام این برندها با استفاده از روش های مختلف، توانستند بازاریابی دهان به دهان را به خوبی پیاده سازی کرده و از این طریق نه تنها مشتریان وفاداری جذب کنند، بلکه فروش خود را به طرز چشمگیری افزایش بدهند:

اسنپ فود

اسنپ فود از برنامه های وفاداری و تشویق مشتریان به اشتراک گذاری تجربیات استفاده کرد. این برند با ایجاد برنامه های وفاداری و تشویق مشتریان به اشتراک گذاری تجربه خرید، توانست توجه بسیاری از مشتریان جدید را جلب کند.

به عنوان مثال، وقتی یک مشتری تجربه خوبی از خریدش داشت، از طریق اسنپ فود می توانست برای دوستاش تخفیف ارسال کند. این باعث شد که مشتریان نه تنها خرید خودشون را تکرار کنند، بلکه دوستان و آشنایان خودشان را هم تشویق به خرید از اسنپ فود کنند. این بازاریابی دهان به دهان باعث افزایش قابل توجه در فروش و ارتقای وفاداری مشتریان شد.

 زووم (Zoom)

زووم بابه خاطر ایجاد کردن یک تجربه کاربری راحت و بدون دردسر در دوران کرونا، تبدیل به ابزاری شد که کاربران به صورت طبیعی شروع به معرفی اش به دیگران کردند. توصیه های شخصی و بی دریغ بازاریابی دهان به دهان، باعث رشد سریع استفاده از زووم و محبوبیت جهانی آن شد.

مثال واقعی: جاشوآ میلر، یک کارمند 22 ساله، می گه که “زووم راحت و کاربردی بود، بنابراین همه من و همکارانم شروع کردیم به پیشنهاد دادن کردن به دوستان و خانواده مون.” 

 تسوکی (Tsuuki)

این برند از تأثیرگذاران و افراد معروف برای ترویج برند استفاده کرد. برند تسوکی که در حوزه محصولات زیبایی فعالیت دارد، با همکاری با اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، توانست بازاریابی دهان به دهان را به شکل خیلی موثری انجام بدهد. وقتی یک اینفلوئنسر محصولات تسوکی را استفاده می کند و تجربه خودش را با فالوورهایش به اشتراک می گذارد، افراد زیادی جذب برند می شوند. این کار باعث شده تا برند تسوکی خیلی سریع شناخته شود و مشتریان جدید پیدا کند.

 دیجیکالا

راههای افزایش فروش در دیجی کالا

دیجیکالا از نظرات و امتیازهای مشتریان برای تبلیغات دهان به دهان استفاده کرد. این برند سیستم نظرات و امتیازدهی مشتریان را پیاده سازی کرد. این سیستم به کاربران این امکان را می دهد تا تجربیات خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. به این ترتیب، باعث ایجاد اعتماد در میان خریداران جدید شد.

مثال واقعی: وقتی یک محصول در دیجی کالا هزاران نظر مثبت دارد، خریداران احتمالی بیشتر ترغیب به خرید می شوند. این سیستم باعث شده که  دیجیکالا همچنان در صدر فروش آنلاین باقی بماند.

 اپل (Apple)

 اپل (Apple)

اپل برای مشتریانش تجربه های خاص ایجاد کرد و مدام بر وفاداری مشتریانش افرود. اپل همیشه در ارائه محصولات خاص و با کیفیت عالی به مشتریان معروف بوده است. محصولات اپل به حدی جذاب و کاربر پسند هستند که مردم به طور طبیعی تجربه خودشان را با دیگران به اشتراک می گذارند.

همچنین، اپل از سیستم “محیط فروشگاه” برای ایجاد تجربه خرید منحصر به فرد استفاده می کند که باعث می شه مشتریان احساس کنند که عضوی از یک جامعه خاص هستند. این استراتژی باعث شده که بازاریابی دهان به دهان اپل بسیار قوی و موثر باشد.

کافه استارباکس 

این برند از برنامه های وفاداری و ایجاد تجربه اجتماعی استفاده کرد. استارباکس با استفاده از برنامه های وفاداری و امکان جمع آوری امتیاز برای هر خرید، مشتریان را ترغیب به بازگشت و خرید دوباره می کند. علاوه بر این، استارباکس همیشه سعی کرده که مشتری ها در فروشگاه حس راحتی و تعامل اجتماعی داشته باشند.

مشتریان از این تجربه حس خوبی دارند و اغلب آن را با دوستان و خانواده شون به اشتراک می گذارند. همین موضوع باعث شده که بازاریابی دهان به دهان استارباکس بسیار قوی و مؤثر باشد.

کد معرف راه حل ترویج بازاریابی دهان به دهان

برای ترویج مؤثر بازاریابی دهان به دهان، برندها باید از روش های خاصی استفاده کنند که باعث جلب توجه و تشویق مشتریان به اشتراک گذاری تجربیات مثبت شان شود. در اینجا چند راه حل اصلی برای ترویج بازاریابی دهان به دهان را به شما می گوییم:

1- رضایت مشتریان

مهم ترین نکته اینه که مشتریان باید رضایت از خرید داشته باشند و تجربه مثبت و فراموش نشدنی خودشان را به طور طبیعی  با دیگران به اشتراک بگذارند.

مثال واقعی: برند اپل همیشه روی کیفیت بالا و طراحی منحصر به فرد محصولاتش تمرکز کرده و به همین دلیل مشتریانش بدون هیچ تلاشی، تجربه مثبت شون رو با دوستان و خانواده به اشتراک می ذارند.

2- ایجاد باشگاه مشتریان

از طریق برنامه های باشگاه مشتریان می توانید مشتری را تشویق کنید که برند شما رو با دیگران معرفی کنند. به این ترتیب هم مشتریان وفادار می شوند و هم بازاریابی دهان به دهان تقویت می شود.

مثال واقعی: برند تپسی فود با ارسال تخفیف و پیشنهادات ویژه برای مشتریانی که تجربیات خود رو با دیگران به اشتراک می گذارند، باعث میشود که مشتریان خودشون به تبلیغ برند بپردازند.

3- چالش ویدئویی

ایجاد چالش هایی با ویدیوها جذاب که مشتری در جهت تبلیغات دهان به دهان می سازد و به اشتراک می گذارد. چالش هایی که  مردم دوست داشته باشند در آن شرکت کنند و تجربه خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. اینکار می تواند باعث تقویت بازاریابی دهان به دهان شود.

مثال واقعی: برند نایکی با کمپین های الهام بخش مثل #JustDoIt، که مردم رو تشویق به اشتراک گذاری داستان های ورزشی خودشون می کرد، بازاریابی دهان به دهان رو به سطح بالایی رساند.

4- تشویق به بازخورد و نظرات مثبت

برندها باید فضایی ایجاد کنند که مشتریان از تجربیات خود راحت تر صحبت کنند. سیستم های نظردهی آنلاین، مثل نظر دادن در سایت ها و شبکه های اجتماعی، یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار هست.

مثال واقعی1 : آمازون با سیستم نظرات و امتیازدهی، این فرصت را به مشتریان می دهد که نظرات خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. این باعث میشود تا مشتریان جدید اعتماد بیشتری برای خرید کردن پیدا کنند.

مثال واقعی 2 : هر موقع از دیجیکالا خرید کنید، بعد از مدتی یک پیامک با یک لینک نظر سنجی برایتان می فرستد و از شما می خواهد که با شرکت در نظر سنجی امتیاز کلاب دیجی کالا بگیرید.

5- پاسخگویی در شبکه های اجتماعی 

برندها باید به سرعت به بازخورد مشتریان در شبکه های اجتماعی پاسخ بدهند و تعامل داشته باشند. این نوع فعالیت ها به ایجاد اعتماد و ایجاد یک تجربه مثبت برای مشتریان کمک می کند که منجر به تبلیغ دهان به دهان می شود.

مثال واقعی 1 : برند زارا به خوبی در شبکه های اجتماعی حضور داره و به سرعت به نظرات و سوالات مشتریان پاسخ می ده که باعث ایجاد اعتماد و علاقه بیشتر به برندش می شه.

همکاری با اینفلوئنسرها و افراد شناخته شده در شبکه های اجتماعی می تواند به گسترش بازاریابی دهان به دهان کمک کند. این افراد تجربیات شون رو با فالوئرهای زیادی به اشتراک می گذارند و باعث می شوند که محصول شما به سرعت در بین مردم محبوب شود.

مثال  واقعی 2: برندهای مثل تسوکی (Tsuuki) و استارباکس از اینفلوئنسرها برای معرفی محصولاتشان استفاده کردند و به سرعت در میان افراد جوان محبوب شدن.

معرفی کتاب بازاریابی دهان به دهان

معرفی کتاب بازاریابی دهان به دهان

کتاب های زیادی در زمینه بازاریابی دهان به دهان وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا بهتر با این مفهوم آشنا شوید.  این کتاب ها روش های عملی را برای پیاده سازی تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان مثبت در کسب وکارها آموزش می دهند. یکی از کتاب های مشهور در این زمینه، کتاب “بازاریابی دهان به دهان” اثر اندی سرنویتز است. در این کتاب توضیحات مفیدی درباره نحوه ترویج برند از طریق تجربیات مشتریان و توصیه های آن ها دارد.

مهم ترین نکات این کتاب:

تعریف و اهمیت بازاریابی دهان به دهان: در این کتاب، به اهمیت بازاریابی دهان به دهان در عصر دیجیتال پرداخته شده و بررسی می کند که چطور یک برند می تواند با استفاده از این روش، مشتریان جدید جذب کند.

استراتژی های عملی:

کتاب به شما استراتژی های عملی برای ترویج بازاریابی دهان به دهان معرفی می کند، از جمله ایجاد تجربه های عالی برای مشتریان، استفاده از رسانه های اجتماعی، و تشویق مشتریان به اشتراک گذاری تجربیات شون.

مطالعات موردی:

در این کتاب، مثال هایی از برندهای موفق که از بازاریابی دهان به دهان بهره برده اند، گفته شده تا بتوانید به راحتی این مفاهیم را در عمل مشاهده کنید.

دانلود کتاب بازاریابی دهان به دهان

برای کسانی که به دنبال دانلود کتاب بازاریابی دهان به دهان به صورت PDF هستند یا قصد دارند آن را مطالعه کنند، راه های مختلفی وجود دارد. شما می توانید این کتاب را از سایت های مختلف آنلاین دانلود کنید یا از کتابخانه های دیجیتال معتبر به صورت قانونی خرید کنید. بعضی از منابع معتبر که ممکن است این کتاب را در اختیارتان قرار دهند، شامل وب سایت های فروش کتاب و پلتفرم های مطالعه آنلاین هستند.

دانلود کتاب بازاریابی دهان به دهان PDF:

برای دانلود کتاب در قالب PDF، شما می توانید از سایت هایی مانند ایران کتاب که سایت فروش آنلاین کتاب است استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که بعضی از این کتاب ها ممکن است حق نسخه برداری داشته باشند و نیاز به خرید یا اشتراک داشته باشند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردم به طور خلاصه توضیح بدهیم که بازاریابی دهان به دهان چیست و چطور می توانید از آن برای رشد کسب وکار استفاده کنید. در نهایت، هدف این بود که یک راهنمایی کاربردی در اختیارتان بگذاریم تا بتوانید از تجربه مشتریان و تبلیغات ارگانیک استفاده کنید. اگر به کمک نیاز دارید، تیم مارکتینگ سحاب همیشه آماده ست تا از مشاوره های رایگان برای تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان است. فقط کافیه با از سراسر کشور با ما تماس بگیرید….


در ادامه بخوانید: پیشنهادهای برای افزایش فروش شرکت بازرگانی


سوالات متداول درباره بازاریابی دهان به دهان

در این قسمت پاسخ سوالات متداول  درباره بازاریابی دهان به دهان را می خوانید . شما هم می توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه ها بنویسید.

  1. بازاریابی دهان به دهان چیست؟

این روش وقتی پیش میاید که مشتری ها به طور طبیعی از تجربه خوبشون با برند شما به بقیه می گویند. یعنی یه مشتری راضی خودش از شما تعریف می کند و دوستانش را جذب می کند.

  1. چطور می توانم بازاریابی دهان به دهان رو برای کسب وکارم تقویت کنم؟

برای این کار باید تجربه مشتری را عالی کنید. وقتی مشتری از شما راضی باشد، خودش شما را به بقیه معرفی می کند.

  1. آیا بازاریابی دهان به دهان فقط برای کسب وکارهای بزرگ است؟

نه، این روش برای کسب وکارهای کوچک هم عالی است. مهم این است که یک تجربه مثبت بسازید و مشتریان خود به خود شما را معرفی کنند.

  1. چه برندهایی از بازاریابی دهان به دهان استفاده کردند؟

برندهای بزرگی مثل اپل، تسلا و استارباکس از این روش استفاده کردند و خیلی موفق بودند.

  1. چه چیزهایی باعث میشود تبلیغات دهان به دهان مثبت شود؟

وقتی برند یه تجربه فراتر از انتظار به مشتری بدهد یا از اینفلوئنسرها کمک بگیرد، تبلیغات دهان به دهان مثبت رشد می کند.

نظر مردم درباره بازاریابی دهان به دهان

در این قسمت نظر سنجی انجام دادیم تا بدانیم مردم در چه شرایطی بازاریابی دهان به دهان انجام داده اند. بیایید با هم نظرات خریداران کالا و خدمات مختلف را درباره علت انجام بازاریابی دهان به دهان بخوانیم: 

سعید که از یک شرکت نظافت منزل استفاده کرده، می گوید:

 کیفیت کارشون عالی بود، نیروها خیلی تمیز و خوش برخورد بودن. انقدر راضی بودم که به همه دوستام پیشنهاد دادم برای اسباب کشی و نظافت خونه از همین شرکت استفاده کنن.

 

مریم که از برند عطر شنل خرید کرده، می گوید:

 وقتی برای اولین بار این عطر رو زدم، همه ازم میپرسیدن اسمش چیه! پخش بو و ماندگاریش فوق العاده بود. به همه دوستام گفتم اگه یه عطر خاص می خوان، حتماً اینو بگیرن.

 

علی که از رستوران شیلا غذا سفارش داده، می گوید: 

بهترین برگری بود که تو عمرم خوردم، گوشتش تازه، نونش نرم و سسش بی نظیر بود. به قدری خوشمزه بود که استوری کردم و به همه دوستام پیشنهاد دادم برن امتحان کنن.

 

ندا که در یک کلینیک زیبایی (مثلاً کلینیک رویان) خدمات پوست گرفته، می گوید: 

از وقتی که لیزر و فیشیال رو اینجا انجام دادم، پوستم واقعاً شفاف تر شده. چندتا از دوستام که نتیجه رو دیدن، سریع ازم آدرس گرفتن که اونا هم بیان همین جا.

 

علیرضا که از دیجی کالا خرید کرده، می گوید:

 یه هندزفری خریدم که وقتی رسید، یکی از گوشی هاش کار نمی کرد. بدون هیچ دردسری مرجوعش کردم، بعد از دو روز پولم رو کامل برگردوندن. از اون موقع به بعد به هرکسی که خرید آنلاین می کنه، میگم اول دیجی کالا رو چک کنه چون پشتیبانی شون عالیه.

 

فاطمه که از اوکالا خرید کرده، می گوید: 

چند بار شده بود که سفارشم رو دیر آوردن و خیلی اذیت شدم، ولی هربار بهم کد تخفیف دادن که برای خرید بعدی جبران بشه. این قدر برخوردشون خوب بود که هنوز هم ازشون خرید می کنم و به بقیه هم پیشنهادشون می دم.

 

حمید که از یک فروشگاه آنلاین لباس خرید کرده، می گوید: 

یه کفش خریدم که سایزش برام کوچیک بود. بدون هیچ سوال و هزینه ای پس گرفتن و سایز درست رو فرستادن. این برخورد حرفه ای شون باعث شد به همه دوستام بگم از این سایت خرید کنن.

 

سارا که از دیجی استایل خرید کرده، می گوید:

 یه مانتو سفارش داده بودم که موقع رسیدن یه لکه روش بود. وقتی به پشتیبانی گفتم، بدون اینکه لازم باشه چیزی بفرستم، یه مانتوی جدید برام فرستادن! این رفتار خوبشون باعث شد حسابی معرفیشون کنم.

 

پوریا که یک گوشی سامسونگ گلکسی S24 خریده، می گوید: 

باتریش خیلی خوب نگه می داره، دوربینش هم توی نور کم فوق العاده ست. به همه دوستام که دنبال گوشی پرچمدار بودن، پیشنهاد کردم اینو بگیرن.

 

زهرا که از یک برند کره ای محصولات مراقبت از پوست استفاده کرده، می گوید: 

یه کرم آبرسان گرفتم که واقعاً معجزه کرد! پوستم دیگه خشک نیست و کلی هم روشن تر شده. به همه دوستام که مشکل خشکی پوست داشتن، معرفی ش کردم.

 

امین که در باشگاه بدنسازی ایکس ثبت نام کرده، می گوید: 

دستگاه ها مدرن و محیط باشگاه خیلی تمیز بود. مربی ها هم حرفه ای و خوش برخورد بودن. به هر کسی که دنبال یه باشگاه خوب بود، پیشنهاد دادم همین جا بیاد.

 

بهاره که از یک برند قهوه خرید کرده، می گوید: 

طعم این قهوه واقعاً خاص بود، یه تلخی ملایم و عطر بی نظیر داشت. بعد از این که برای مهمونا درست کردم، همه پرسیدن از کجا خریدم و آدرس سایتش رو براشون فرستادم.

 

سامان که با یک آژانس مسافرتی الی گشت سفر کرده، می گوید: 

تورشون فوق العاده بود، هتل عالی، برنامه ریزی بی نقص و کلی تجربه جذاب. بعد از سفر، به هر کسی که دنبال یه تور خوب بود، این آژانس رو پیشنهاد دادم.

 

ریحانه که از یک برند لباس ایرانی خرید کرده، می گوید: 

جنس پارچه هاشون عالیه و طراحی خیلی شیکی دارن. دوستم وقتی مانتوم رو دید، سریع پرسید از کجا گرفتم و بهش سایتشون رو معرفی کردم.

 

حسین که از یک سرویس اینترنت شاتل استفاده کرده، می گوید:

 سرعتش خیلی بالاست و پشتیبانی شون هم همیشه در دسترسه. به چند تا از همکارام که دنبال اینترنت خوب بودن، معرفی ش کردم.

 

فرزانه که از یک برند شکلات دست ساز  بلژیکی خرید کرده، می گوید: 

این شکلات ها طعمشون واقعاً فرق داره، حس می کنی داری یه چیز خاص می خوری! برای مهمونی خریدم و همه عاشقش شدن، بهشون گفتم از کجا سفارش دادم.

 

رضا که از یک برند لاستیک ماشین خرید کرده، می گوید: 

چسبندگی لاستیک روی جاده بی نظیره، حتی تو بارون هم کنترل خیلی خوبی داره. به هر کسی که لاستیک جدید می خواست، این برند رو پیشنهاد کردم.

 

سارا که از یک دوره آنلاین آموزش زبان فرادرس استفاده کرده، می گوید: 

تدریس استادها خیلی روان و کاربردی بود، از بقیه دوره هایی که دیدم، خیلی بهتر بود. به هرکی دنبال یادگیری زبان بود، پیشنهاد دادم اینجا ثبت نام کنه.

 

مجید که از یک فروشگاه آنلاین کتاب طاقچه خرید کرده، می گوید: 

کلی کتاب الکترونیکی با تخفیف عالی داشت. به دوستام که عاشق کتاب بودن، گفتم این سایت رو چک کنن.

 

مجید که از فروشگاه بامیلو خرید کرده بود، می گوید:

 یه پاور بانک خریده بودم که بعد از یه هفته خراب شد. نه تنها مرجوعش کردن، بلکه بدون هزینه یه مدل بالاتر بهم دادن. از اون موقع همیشه به دوستام میگفتم ازشون خرید کنن چون خیلی هوای مشتری رو دارن.

 

ریحانه که از چرم مشهد خرید کرده، می گوید: 

یه کیف چرم خریده بودم که زیپش مشکل داشت. وقتی به فروشگاه رفتم، نه تنها بدون هیچ سوالی عوضش کردن، بلکه یه اسپری نگهداری چرم هم بهم هدیه دادن. این برخوردشون باعث شد همون روز به چند نفر پیشنهاد کنم ازشون خرید کنن.

 

سامان که از ایرانسل استفاده می کنه، می گوید: 

یه بار یه بسته اینترنت خریدم که فعال نشد. تماس گرفتم، همون لحظه هم بسته رو برام فعال کردن، هم حجم اضافه تر بهم دادن. از اون موقع به همه می گم پشتیبانی ایرانسل واقعاً پاسخگوعه.

 

مهسا که از یک فست فود زنجیره ای عطاویچ سفارش داده، می گوید:

 یه بار سفارش من دیر رسید و کاملاً سرد شده بود. وقتی بهشون پیام دادم، بدون هیچ حرفی یه پیتزای جدید و داغ فرستادن! از اون موقع همیشه به دوستام پیشنهادشون می کنم.

 

حسین که از هایپر استار خرید کرده، می گوید: 

یه بار یه شیرینی گرفتم که بعد از باز کردن دیدم خراب شده. وقتی به فروشگاه رفتم، نه تنها عذرخواهی کردن، بلکه دو بسته دیگه رایگان بهم دادن. به همه دوستام گفتم این فروشگاه چقدر مشتری مداره.

 

نادر که از یک آژانس هواپیمایی علی بابا بلیت گرفته، می گوید:

پروازم کنسل شد و انتظار داشتم کلی دردسر داشته باشم برای پس گرفتن پولم، ولی خیلی راحت و سریع کل مبلغ رو عودت دادن. از اون موقع همیشه بلیت هام رو از همین سایت می گیرم و به بقیه هم توصیه می کنم.

 

چرا استفاده از اینفلوئنسرها تو بازاریابی دهان به دهان موثر است؟

چون مردم به حرف اینفلوئنسرها بیشتر از تبلیغات مستقیم اعتماد دارند و می خواهند تجربیات آن ها را امتحان کنند.

آژانس مارکتینگ سحاب مشاور بازاریابی و مجری استراتژی های مناسب بازاریابی و تبلیغات برای انواع کسب و کار است، م می توانید همین حالا برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید…

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

برای افزایش فروش کسب وکار شما، ویدیو بی نظیری آماده کرده ایم. 
آن را دانلود کنید و در بیزنس خود به کار بگیرید.

فیلد های "الزامی" اجباری هستند

تعداد پرسنلالزامی