تفاوت تخفیف با پروموشن فروش چیست؟ نحوه محاسبه انواع پروموشن

نظرات درباره استفاده از نرم افزارهای CRM ایرانی

در این مقاله می خواهیم با هم بررسی کنیم که تفاوت تخفیف با پروموشن فروش چیست و چرا این دو مفهوم خیلی با هم فرق دارند. شاید تا حالا از پروموشن های فروش استفاده کردید یا درباره شان شنیده اید. ولی آیا می دانید نحوه محاسبه انواع پروموشن چگونه است؟ این کار خیلی مهم است، چون با محاسبه درست می توانید بفهمید که آیا آن هزینه ای که برای پروموشن گذاشتید، ارزشش را داشته یا نه!

ما در این مقاله به بررسی انواع پروموشن می پردازیم، مثال های واقعی از برندهای بزرگ می زنیم و نحوه محاسبه تاثیر پروموشن ها را توضیح می دهیم تا فروشتان را بیشتر کنید. این مقاله نه فقط برای فروشندگان حرفه ای، حتی برای هر کسی که می خواهد در دنیای فروش موفق بشود، کاربردی و مفید است.

پروموشن فروش چیست؟

پروموشن فروش چیست؟

پروموشن فروش یعنی هر نوع استراتژی یا اقدامی که یک برند انجام می دهد تا فروشش را بیشتر کند. این ممکن است شامل تخفیف، هدیه های رایگان، بسته های ویژه یا هر چیزی باشد که باعث می شود مشتری ها تحریک به خرید شوند. هدف این کار این است که توجه مشتری ها جلب شود، آن ها را به خرید ترغیب کند و در نهایت وفاداری برند رو بالا ببرد.

مثال واقعی از برند معروف آدیداس: 

آن ها معمولا در روزهای خاص (مثلا تعطیلات یا Black Friday) پروموشن های خیلی جذاب میگذارند. مثلا روی یک سری از کفش ها ۳۰٪ تخفیف دارند یا هدیه ای مثل جوراب های رایگان به همراه کفش های خاصی می زنند. این کار باعث میشود مشتری ها احساس کنند که “اوه، حالا زمان خوبیه برای خرید” و خریدشون رو انجام می دهند. در همین مثال، آن ها از پروموشن استفاده می کنند تا مشتری های بیشتری جذب کنند و در نهایت میزان فروش رو بالا ببرند.

به طور کلی، پروموشن ها یکی از مهمترین ابزارهای فروش هستند که می توانند تأثیر بزرگی در جلب مشتری ها و افزایش سود داشته باشند. اگر این را درست استفاده کنید، می توانید مشتری ها را به سمت خودتان جذب کنید و در رقابت بازار جلوتر بیفتید.

معنی کلمه پروموشن و کاربرد آن در فروش

معنی کلمه پروموشن و کاربرد آن در فروش

خب، اگر بخواهیم معنی دقیق کلمه پروموشن را بگوییم، میشود گفت که پروموشن به معنای «تبلیغ» یا «ترویج» یک محصول یا خدمت است. هدف آن افزایش دادن آگاهی، جلب توجه یا تحریک مشتری برای خرید بیشتر می باشد. در دنیای فروش، پروموشن یعنی ارائه پیشنهادات خاص، تخفیف ها یا فرصت های ویژه که به مشتری ها برای خرید انگیزه می دهد. این کار می تواند با انواع مختلفی انجام شود که همیشه هدفش این است که فروش رو افزایش دهد.

حالا این معنی را وقتی به کاربردش در فروش می رسانیم، می بینیم که پروموشن ها به کسب و کارها کمک می کنند تا مشتری های جدید جذب کنند. علاوه براین مشتری های قبلی را هم برای خرید بیشتر تشویق می کنند. 

مثال واقعی: 

برند Nike برای تبلیغ محصولات جدیدش اغلب از کمپین های پروموشنی استفاده می کند. این پروموشن شامل تخفیف های ویژه، هدایای رایگان یا حتی چالش های آنلاین میشود. با این کار باعث میشود که مشتری ها احساس کنند در حال گرفتن یک پیشنهاد ویژه هستند و بیشتر تمایل داشته باشند که خرید کنند.

در نهایت، پروموشن یه ابزار خیلی قوی برای رشد فروش و رقابت در بازار به حساب می آید و می تواند تاثیر زیادی روی تصمیم گیری مشتری ها داشته باشد. اگر درست از آن استفاده شود، می تواند فروش یک برند را به شدت بالا ببرد و آن را در ذهن مشتری ها ماندگار کند.

تخفیف پروموشن چیست و چرا از آن استفاده می کنیم؟

تخفیف پروموشن چیست و چرا از آن استفاده می کنیم؟

تخفیف پروموشن یکی از پرکاربردترین روش های پروموشن در دنیای فروش است. در پروموشن، برندها قیمت محصولات یا خدمات خود را برای مدت زمان محدود کاهش می دهند تا مشتری ها ترغیب به خرید بشوند. این نوع پروموشن به خصوص در مواقع خاص مثل تعطیلات، جشنواره ها، یا معرفی محصول جدید خیلی محبوب میشود. تخفیف پروموشن معمولاً مشتری ها را به خرید بیشتر تشویق می کند و می تواند تاثیر زیادی روی فروش داشته باشد.

تخفیف های پروموشنی می توانند تاثیر بسیار زیادی روی رفتار مشتری ها و میزان فروش داشته باشند. اگه این تخفیف ها به درستی و در زمان مناسب استفاده شود، می تواند باعث افزایش چشمگیر فروش شود و مشتری ها را به خرید بیشتر ترغیب کند.

در اینجا، تجربیات چند نفر که از تخفیف های پروموشنی استفاده کردند را می خواهیم به اشتراک بگذاریم. این افراد از زمینه های مختلفی هستند و تجربه های متفاوتی دارند:

مریم، مدیر فروشگاه آنلاین لباس:

 “من از تخفیف های پروموشنی خیلی استفاده می کنم چون مشتری ها همیشه به دنبال قیمت مناسب هستند. وقتی که تخفیف های ۲۰٪ یا ۳۰٪ می زنم، فروش ما چند برابر میشود. مشتری ها خیلی بیشتر از این فرصت استفاده می کنند و در این دوره ها، حتی خریدهای بیشتری هم انجام می دهند. واقعا متوجه شدم که تخفیف ها باعث میشود مشتری ها خرید سریع تر انجام بدن.”

 

امیر، کارآفرین و صاحب فروشگاه محصولات دیجیتال:

 “من برای فروش محصولات دیجیتال خودم، تخفیف های ویژه ای برای مناسبت های خاص مثل روز جهانی فناوری می گذارم. این باعث میشود که مشتری ها جذب بشن و اعتمادشون جلب شود. اگر تخفیف ها به درستی طراحی شود، مشتری ها هم از آن راضی هستند و به راحتی خرید می کنند. تاثیر بسیار مثبتی داشته.”

 

ندا، مشاور فروش و بازاریابی:

“تخفیف های پروموشنی برای من مثل یک تاکتیک موثر بوده. وقتی که می خواهم به کسب وکارهای مختلف مشاوره بدم، همیشه به آن ها پیشنهاد می کنم که تخفیف های مناسبتی مثل Black Friday یا نوروز بذارند. این روش در جلب مشتری های جدید و ایجاد وفاداری در مشتری های قدیمی خیلی موثر بوده.”

 

جواد، صاحب فروشگاه آنلاین کتاب:

“من از تخفیف های ۱۰٪ تا ۱۵٪ استفاده می کنم و می بینم که فروش من در این مدت ها به شدت بالا میره. مثلاً وقتی تخفیف روی کتاب های پرفروش میذارم، مشتری ها بیشتر جذب میشن و تعداد خرید ها افزایش پیدا می کند. این یه روش خیلی خوب برای تحریک مشتری ها به خرید بیشتر است.”

 

آرش، فروشنده محصولات بهداشتی و آرایشی:

 “تخفیف های پروموشنی در صنعت من خیلی رایج هستند. وقتی تخفیف های ویژه روی محصولات جدید میذارم، مشتری ها با علاقه بیشتری خرید می کنند. این تخفیف ها همچنین باعث میشود که مشتری ها به برند ما اعتماد کنند و بیشتر به محصولات دیگر توجه داشته باشند.”

 

ریحانه، مشاور فروش آنلاین برای برندهای فشن:

 “از تخفیف های پروموشنی به طور منظم استفاده می کنم. در واقع، یک تخفیف ویژه می تواند انگیزه خیلی زیادی برای خرید ایجاد کند. وقتی یک لباس را تخفیف می زنم، حتی مشتری هایی که تردید دارند، به راحتی خرید می کنند. این یک تاکتیک بسیار موثر برای فروش بیشتر است.”

تفاوت تخفیف و پروموشن چیست و کدام بهتر است؟

تفاوت تخفیف و پروموشن چیست و کدام بهتر است؟

خب، شاید در ذهن خیلی از افراد تخفیف و پروموشن فروش یکی باشد. ولی حقیقت این است که این دو تا تفاوت های مهمی دارند. تفاوت ها معمولا به نحوه ارائه و هدف این دو استراتژی ربط دارد.

هر دو استراتژی (تخفیف و پروموشن) ابزارهای قدرتمندی هستند که بستگی به هدف شما دارند. اگر می خواهید در کوتاه مدت فروش رو افزایش بدهید، تخفیف های خوب را امتحان کنید. اما اگر به دنبال ماندگاری برند و ایجاد ارتباطات بلندمدت با مشتریان هستید، پروموشن ها می توانند راه حل کار شما هستند.

بیاید یکم دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم و با مثال های واقعی از برندهای معروف تفاوت ها را بهتر درک کنیم.

تخفیف چیست؟

تخفیف چیست؟

تخفیف اکثر مواقع به معنای کاهش قیمت مستقیم یک محصول یا خدمت است که برای مدت زمانی محدود اعمال می شود. هدف از تخفیف این است که قیمت پایین تر از قیمت اصلی به مشتریان داده شود تا مشتری ها ترغیب شود که سریع تر خرید کنند.

مثال واقعی:

Zara که یک برند معروف پوشاک است، بیشتر مواقع در پایان فصل های خاص تخفیف های بزرگی روی محصولات خودش می گذارد. به عنوان مثال، ممکن است یک شلوار که ۱۰۰ دلار قیمت داشته، با تخفیف ۳۰٪ به قیمت ۷۰ دلار فروخته شود. این تخفیف ها معمولا به مدت زمان محدود و روی موجودی های خاص اعمال می شود.

پروموشن چیست؟

پروموشن چیست؟

اما پروموشن یک مفهوم گسترده تر از تخفیف دارد. این یعنی شما به مشتریان چیزی بیشتر از قیمت پایین می دید، مثلاً یک محصول رایگان با خرید یک محصول دیگه، یا فروش به صورت بسته ای که محصول های مختلف با هم به قیمت پایین تر ارائه میشود. پروموشن ها می توانند شامل مسابقات، چالش ها، تخفیف های مخصوص برای مشترکین ایمیل، هدایای رایگان و مواردی از این دست باشند.

مثال واقعی:

 کوکاکولا Coca-Cola یک کمپین پروموشن خیلی معروف به نام “Share a Coke” برگزار کرد. در این کمپین، نام های مختلف روی بطری های نوشابه چاپ می شد. مردم تشویق می شدند تا با دوستانشون بطری هایی که اسم آن ها رویش نوشته بود را پیدا کنند و بخرند. این کمپین پروموشن باعث افزایش فروش خیلی زیادی برای کوکا کولا شد. چون مردم با خرید بیشتر احساس می کردند که به نوعی در یک چالش یا رقابت شرکت کردند.

کدام بهتر است؟

حالا این سوال پیش میاد که کدوم یکی از این دو استراتژی بهتره؟ تخفیف یا پروموشن؟

واقعیت این است که بستگی دارد به هدف برند و موقعیت زمانی. برای مثال، اگر شما به عنوان یک برند می خواهید سریعاً فروش رو بالا ببرید و مشتری ها را تشویق به خرید کنید. برندهایی مثل H&M و Nike به خوبی از تخفیف ها برای جذب مشتریان در مناسبت های خاص مثل Black Friday استفاده می کنند.

اما اگر هدف شما بلندمدت باشد و بخواهید ارتباط عمیق تری با مشتری ها برقرار کنید یا برند خودتان را در ذهن مردم ماندگار کنید، پروموشن انتخاب کنید. کمپین های تبلیغاتی مثل بلک فرایدی یا “Cyber Monday” می توانند ترکیبی از تخفیف و پروموشن باشند. این ترکیب می تواند برای برندها هم فروش و هم برندسازی را بهتر کند.

اگر می خواهید با مزایای بازاریابی دهان به دهان و راههای ترویج آن آشنا شوید، حتما مقاله بازاریابی دهان به دهان را بخوانید.

معرفی انواع پروموشن برای فروش

انواع پروموشن

پروموشن ها در دنیای فروش ابزارهای بسیار قدرتمندی هستند که به برندها کمک می کنند تا توجه مشتریان رو جلب کرده و فروش خودشان را افزایش دهند. اما نکته مهم اینجاست که انواع مختلفی از پروموشن ها وجود دارد که هر کدام از آن ها با توجه به هدف و موقعیت، اثر متفاوتی داشته باشد.

در ادامه مثال های واقعی می زنیم که تفاوت های انواع پروموشن ها را بهتر متوجه شوید. هر کدوم از این پروموشن ها با توجه به نیاز برند، هدف خاصی دارند. انتخاب نوع پروموشن به شدت به موقعیت بازار و هدف فروش برند بستگی دارد. حالا بیایید تا انواع پروموشن ها را به شما معرفی کنیم و برای هرکدام از آن ها مثال هایی از برندهای معروف بزنیم. 

انواع پروموشن برای فروش شامل موارد زیر است:

۱- پروموشن تخفیف مستقیم

۲- پروموشن هدیه یا “خرید یکی، یکی رایگان بگیر”

۳- پروموشن بسته بندی

۴- پروموشن مسابقات و قرعه کشی

۵- پروموشن زمان محدود 

۶- پروموشن عضویت و وفاداری

۷- پروموشن تبلیغاتی و همکاری با اینفلوئنسرها

** در ادامه هر کدام را کامل توضیح می دهیم:

پروموشن تخفیف مستقیم

یکی از رایج ترین انواع پروموشن ها، تخفیف های مستقیم روی قیمت محصول یا خدمات است. در این نوع پروموشن، برندها قیمت محصول رو برای یک مدت زمانی خاص کاهش می دهند تا مشتری ها تشویق بشن خرید کنند.

مثال:Nike، برند معروف ورزشی، در زمان هایی مثل Black Friday تخفیف های ویژه ای روی محصولات خودش ارائه می ده. مثلاً یک کفش ورزشی که قیمت معمولیش ۱۰۰ دلار است، با تخفیف ۳۰٪ به قیمت ۷۰ دلار عرضه میشود. این نوع تخفیف به شدت مشتری ها را ترغیب می کند که خرید کنند.

پروموشن هدیه یا “خرید یکی، یکی رایگان بگیر”

پروموشن هدیه یا "خرید یکی، یکی رایگان بگیر"

این نوع پروموشن معمولاً زمانی استفاده میشود که برندها به مشتریان پیشنهاد می دهند که در ازای خرید یک محصول، یه محصول دیگه به صورت رایگان دریافت کنند. این پروموشن برای مشتری ها جذاب است چون به نظر می آید که آن ها دو محصول را با قیمت یک محصول دریافت می کنند.

مثال واقعی: 

برند آرایشی و بهداشتی شاون، خیلی وقت ها کمپین هایی با عنوان “خرید یکی، یکی رایگان بگیر” برگزار می کند. مثلاً اگه شما یک محصول مراقبت از پوست بخرید، یه محصول آرایشی رایگان به شما می دهند. این نوع پروموشن باعث جذب مشتری های جدید و افزایش فروش میشود.

پروموشن بسته بندی 

در این نوع پروموشن، برندها چند محصول رو با هم در یک بسته ویژه ارائه می دهند که قیمت کل بسته معمولاً کمتر از خرید هر محصول به صورت جداگانه است. این نوع پروموشن بیشتر برای ترغیب مشتری ها به خرید بیشتر و امتحان محصولات جدید استفاده میشود.

مثال واقی:

اپل Apple برای فروش لوازم جانبی و محصولات خودش، بسته هایی از محصولات مختلف رو با هم به فروش می رساند. مثلاً گاهی برای خرید iPhone، یک بسته شامل ایرپاد و شارژر رو با تخفیف ویژه می دهد. این نوع پروموشن مشتری ها را تشویق می کند که چندین محصول رو همزمان بخرند.

پروموشن مسابقات و قرعه کشی

پروموشن مسابقات و قرعه کشی

این نوع پروموشن اغلب اوقات از طریق برگزاری مسابقات یا قرعه کشی هایی برای مشتریان انجام می شود. برندها به مشتری ها فرصتی می دهند که با خرید یک محصول، شانس برنده شدن جوایز مختلف را داشته باشند. آیا تا به حال شرکت کرده اید؟ این پروموشن ها خیلی هیجان انگیز و جذاب هستند.

مثال واقعی:

 برند پپسی Pepsi، برند نوشیدنی، در کمپین های تبلیغاتی خودش خیلی وقت ها، مسابقات و قرعه کشی هایی برگزار می کند. در این مراسم ها مشتری ها با خرید نوشابه های مختلف وارد قرعه کشی می شوند و شانس برنده شدن جوایز مثل خودرو، سفرهای تفریحی یا محصولات الکترونیکی را دارند.

پروموشن زمان محدود 

پروموشن های زمان محدود یکی از پرطرفدارترین انواع پروموشن ها هستند. برندها برای ایجاد حس اضطرار و عجله در مشتری ها از آن ها استفاده می کنند. در این نوع پروموشن، یک محصول یا دسته ای از محصولات برای مدت زمان محدودی با قیمت ویژه فروخته می شود.

مثال واقعی از دیجی کالا:

مثال واقعی از دیجی کالا:

دیجی کالا معروف ترین مثال برای پروموشن های زمان محدود است. در بلک فرایدی، این برند تخفیف های ویژه ای روی محصولات مختلف می دهد. البته این تخفیف ها فقط برای چند ساعت یا چند روز معتبر هستند و باعث میشود مشتری ها به سرعت تصمیم به خرید بگیرند چون می دانند که زمان محدود است.

پروموشن عضویت و وفاداری

در این نوع پروموشن، برندها از مشتری ها درخواست می کنند که در برنامه وفاداری یا عضویت شرکت کنند. در این برنامه ها مشتری ها به ازای هر خرید امتیاز دریافت می کنند. با جمع آوری امتیازها، می توانند از تخفیف ها و هدیه های ویژه ای بهره مند بشوند.

مثال واقعی از اسنپ:

اسنپ یکی از برندهایی است که از پروموشن عضویت و وفاداری استفاده می کند. بعضی رستوران ها در اسنپ فود یک برنامه وفاداری دارد که مشتری ها با خرید نوشیدنی ها و محصولات این برند امتیاز جمع می کنند. مشتری هاو می توانند در خریدهای بعدی از این تخفیف ها برای خرید  غذا و نوشیدنی استفاده کنند.

پروموشن تبلیغاتی و همکاری با اینفلوئنسرها

در این نوع پروموشن، برندها با اینفلوئنسرها یا افراد معروف همکاری می کنند تا محصولشون رو به جمعیت بزرگتری معرفی کنند. این نوع پروموشن اغلب اوقات در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تیک تاک انجام میشود. واقعا می تواند اثر زیادی در جذب مشتری داشته باشد.

مثال:Fashion Nova، برند معروف لباس، از اینفلوئنسرها و سلبریتی ها برای تبلیغ محصولاتش استفاده می کند. این برند همکاری های زیادی با اینفلوئنسرهای مد و فشن دارد. جالب است بدانید که در ازای معرفی محصولاتشان، تخفیف های ویژه ای به مشتری ها می دهد.

نمونه پروموشن برندهای معتبر دنیا و ایران

نمونه پروموشن برندهای معتبر دنیا و ایران

در این بخش، می خواهیم به بررسی یک سری پروموشن های جالب و خفن برندهای معتبر دنیا و ایران بپردازیم. این نمونه ها نشان می دهند که چطور این برندها از پروموشن ها برای افزایش فروش و جلب مشتری استفاده می کنند. با بررسی این موارد این نمونه ها می توانید برای کسب و کار خودتان ایده بگیرید:

پروموشن تحویل رایگان و سریع زارا

یکی از پروموشن هایی که در دنیای فروش آنلاین بسیار موثر بوده و توسط برندهای بزرگ مثل Zara – زارا استفاده میشود، تحویل رایگان و تحویل سریع است. این پروموشن به ویژه برای مشتریان آنلاین جذاب است چون باعث میشود خرید اینترنتی راحت تر و بدون دغدغه از هزینه های اضافی باشد.

مثال:Zara در زمان هایی مثل بلک فرایدی یا آغاز سال جدید، برای محصولات خاص یا خریدهای بالای یک مبلغ مشخص، خدمات تحویل رایگان و سریع را دارد. این پروموشن باعث میشود مشتری ها به سرعت از سایت خرید کنند. چون می دانند که هزینه ای بابت ارسال نمی پردازند و محصول خیلی سریع به دستشان می رسد.

پروموشن پاداش کد معرفی به دوستان

پروموشن پاداش کد معرفی به دوستان

یکی از پروموشن های عالی که باعث رشد چشمگیر شرکت ها میشود، برنامه های ارجاع هستند. این نوع پروموشن به کاربران فعلی این امکان رو می دهد که دوستانشان را معرفی کنند. احتمالا نمونه های آن را در اسنپ دیده اید که موقع ثبت نام از شما کد معرف می خواهد. اگر کد معرف را وارد کنید، هم شما تخفیف می گیرید و هم صاحب کد از تخفیف یا امتیاز برخوردار می شود. 

مثال واقعی از دراپ باکس:

این یکی از اولین برندهایی بود که “کد معرفی به دوستان” را به کار گرفت.  برای هر کاربر جدید که از طریق لینک دعوتی کاربر فعلی ثبت نام می کرد و بعد فضای ذخیره سازی رایگان اضافی می داد. این پروموشن باعث شد که دراپ باکس به سرعت کاربران زیادی جذب کند و رشد چشمگیری در بازار داشته باشد.

پروموشن تعطیلات و جشنواره های ویژه 

پروموشن تعطیلات و جشنواره های ویژه 

برند دیزنی از پروموشن های خاص تعطیلات و جشنواره ها برای جذب مشتریان جدید و ایجاد هیجان استفاده می کند. این پروموشن ها اکثر مواقع شامل تخفیف های ویژه، بسته های تعطیلاتی خاص، یا حتی پیشنهاداتی برای اعضای خاص است.

مثال واقعی از دیزنی:

در Disney World، در زمان هایی مثل عید سال نو, این برند تخفیف های ویژه ای برای بلیت های ورودی به پارک های تفریحی خودش استفاه می کند. به علاوه، بسته های تعطیلاتی شامل اقامت در هتل های خود دیزنی و امتیازات اختصاصی برای بازدیدکنندگان را معرفی می کند. این پروموشن ها مشتریان را ترغیب می کند که تعطیلاتشان را در پارک های دیزنی سپری کنند.

پروموشن تخفیف در ازای بررسی محصول

پروموشن تخفیف در ازای بررسی محصول

پروموشن های بررسی محصول یکی دیگر از استراتژی های جذاب برای افزایش فروش و جمع آوری نظرات مشتری ها است. بسیاری از برندها برای اینکه مشتریان محصولشان را بررسی کنند، تخفیف هایی به آن ها پیشنهاد می دهند.

مثال واقعی:

برند دیجی کالا برای جذب نظرات مثبت مشتریان، برنامه ای به نام “دیجی کلاب” دارد که به مشتری های خاص اجازه می دهد تا بعد از خرید محصولات جدید نظر و نقد بنویسند. در عوض، این مشتری ها امتیاز دیجی کلاب می گیرند. با این امتیاز از تخفیف های ویژه یا حتی ارسال رایگان برخوردار می شوند. این برنامه به برندها کمک می کند تا با جمع آوری نقدهای بیشتر، اعتماد مشتری ها رو جلب کنند.

پروموشن بسته های ویژه و محدود نایک

پروموشن بسته های ویژه و محدود نایک

برند نایک، Nike یکی از برندهای پیشرو در استفاده از پروموشن های بسته های ویژه است. این برند برای جذب مشتری ها و افزایش فروش، بسته های محصولات ویژه ای را برای مدت محدود عرضه می کند. این پروموشن اغلب مواقع شامل کالاهایی با طراحی های خاص و منحصر به فرد است.

مثال واقعی :

نایک در کمپین های خود، بسته های فروش محصولات مثل کفش های ورزشی و لباس های تمرینی به صورت “فروش مدت محدود” دارد. این بسته ها معمولا با تخفیف خاص یا هدیه های اضافی همراه هستند و باعث می شوند مشتری ها احساس کنند که محصول خاص و کمیابی را خریداری کردند.

پروموشن خرید آنلاین و دریافت هدیه فیزیکی 

برند معروف اپل- Apple یکی از برندهایی است که در برخی از کمپین های پروموشن خود، با خرید محصولات آنلاین، هدایای فیزیکی می دهد. این هدایا منحصر به فردند، مثلا لوازم جانبی یا گجت های جدید را به مشتری ها می دهد.

مثال واقعی از اپل:

 اپل (Apple)

Apple در در زمان عید سال نو یا بلک فرایدی، به مشتریان می گوید که اگر محصولات را از سایت خودش خریداری کنند، به عنوان هدیه، به آنها ایرپاد می دهد.  این نوع پروموشن هم به فروش آنلاین کمک می کند و هم مشتری ها را برای خرید از سایت خودش ترغیب می کند.

استفاده از پروموشن ایمیل برای فروش بیشتر

استفاده از پروموشن ایمیل برای فروش بیشتر

پروموشن ایمیل یکی از ابزارهای قوی برای افزایش فروش و جذب مشتریان جدید است. بسیاری از برندهای موفق از آن به عنوان یک استراتژی فوق العاده در فروش استفاده می کنند. اما پروموشن ایمیل دقیقاً چطور کار می کند و چرا برای افزایش فروش ضروری است؟ در این بخش قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم و توضیح دهیم که چرا بسیاری از برندهای بزرگ، مانند آمازون و H&M، از این روش برای فروش محصولاتشان استفاده می کنند.

پروموشن ایمیل چیست؟

پروموشن ایمیل به معنی ارسال ایمیل های ویژه و هدفمند به مخاطبان و مشتریان است. اکثر اوقات شامل تخفیف ها، پیشنهادات ویژه، محصولات جدید و اطلاعات مرتبط با برند میباشد. این ایمیل ها می توانند شامل لینک های خرید، کدهای تخفیف، دعوت نامه ها برای فروش های خاص و یا اطلاعات مربوط به محصولات یا خدمات جدید باشند.

به نظرم استفاده از پروموشن ایمیل یکی از بهترین روش ها برای افزایش فروش است. با شخصی سازی، استفاده از تخفیف ها، معرفی محصولات جدید و ایجاد احساس فوریت، برندها می توانند مشتریان خود را به خرید بیشتر تشویق کنند. علاوه براین می توانند ارتباطات نزدیک تری با آن ها برقرار نمایند. خلاصه بگوییم که پروموشن ایمیل نه تنها هزینه های تبلیغات را کاهش می دهد بلکه ابزاری موثر برای رشد فروش آنلاین محسوب می شود.

چرا پروموشن ایمیل موثر است؟

۱- دستیابی مستقیم به مشتریان:

 با استفاده از ایمیل، برندها می توانند مستقیماً به صندوق ورودی مشتریان دسترسی پیدا کنند و پیام های خود را در لحظه ای که بیشترین تاثیر را دارد، ارسال کنند.

۲- شخصی سازی پیام ها: 

بسیاری از کمپانی ها از اطلاعات مشتریان خود برای ارسال ایمیل های شخصی شده استفاده می کنند. این ایمیل ها می توانند به صورت اختصاصی بر اساس تاریخچه خرید یا علایق مشتری طراحی شوند که باعث می شود ایمیل ها جذاب تر به نظر برسند.

۳- هزینه کم: 

نسبت به تبلیغات دیگر، ارسال ایمیل یک استراتژی مقرون به صرفه است که می تواند به راحتی تعداد زیادی از افراد را هدف قرار دهد بدون اینکه هزینه زیادی داشته باشد.

چطور از پروموشن ایمیل برای فروش بیشتر استفاده کنیم؟

۱- ارسال تخفیف ها و پیشنهادات ویژه: 

ارسال ایمیل های حاوی کدهای تخفیف برای خریدهای بعدی یا پیشنهادات ویژه می تواند به مشتریان انگیزه دهد تا خریدهای بیشتری انجام دهند.

مثال واقعی:

 برند H&M در هر فصل تخفیف های ویژه ای را به لیست ایمیل مشترکین خود ارسال می کند. این تخفیف ها معمولاً برای مدت زمان محدودی فعال هستند و مشتری ها را ترغیب می کنند تا برای خرید از این فرصت استفاده کنند.

۲.معرفی محصولات جدید: 

ارسال ایمیل های معرفی محصولات جدید یا خدمات جدیدی که در برند خود اضافه کرده اید، می تواند مشتری ها را در جریان آخرین تغییرات قرار دهد و آن ها را ترغیب کند تا از این محصولات جدید استفاده کنند.

مثال واقعی:

Amazon به طور مداوم ایمیل هایی با پیشنهادات محصولات جدید به مشتریان ارسال می کند و از این طریق نه تنها توجه مشتریان قدیمی خود را جلب می کند بلکه مشتریان جدیدی نیز جذب می کند.

۳.ایجاد احساس فوریت:

 با ارسال ایمیل هایی که در آن ها عباراتی مثل “فقط امروز” یا “محدود به ۲۴ ساعت” درج شده است، می توانید حس فوریت ایجاد کنید و مشتری ها را وادار کنید که سریع تر تصمیم بگیرند.

مثال واقعی:

نایک-Nike اغلب از این نوع ایمیل ها برای اطلاع رسانی در مورد تخفیف های ویژه یا عرضه محدود محصولات استفاده می کند. این استراتژی باعث می شود مشتریان با احساس فوریت، خریدهایشان را انجام دهند.

۴.یادآوری سبد خرید رها شده: 

اگر مشتریان سبد خرید خود را در سایت ترک کرده اند، ارسال یک ایمیل یادآوری می تواند انگیزه ای برای تکمیل خرید باشد. این ایمیل ها معمولاً شامل تخفیف یا پیشنهاد ویژه ای برای تکمیل خرید هستند.

مثال واقعی :

بسیاری از برندهای بزرگ مثل ASOS و زالاندو از ایمیل های یادآوری برای سبد خرید رها شده استفاده می کنند. در این ایمیل ها به مشتریان تخفیف هایی برای تکمیل خرید داده می شود.

نحوه محاسبه پروموشن برای ارزیابی تاثیر آن در فروش

 

نحوه محاسبه پروموشن برای ارزیابی تاثیر آن در فروش

وقتی یک برند تصمیم می گیرد پروموشن بذارد، یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام بدهد این است که بفهمد پروموشنش چقدر تاثیر داشته است. یعنی آیا آن هزینه ای که کرده به درد خورده یا نه. اینجاست که باید بتوانیم تاثیر پروموشن را محاسبه کنیم تا بفهمیم چه نتیجه ای گرفتیم.

این محاسبه به کمک یک سری فرمول ها و داده هایی که داریم انجام میشود. به همین راحتی! هرچقدر بهتر بتوانیم تاثیر پروموشن را بسنجیم، می توانیم استراتژی بهتری برای فروش و بازاریابی طراحی کنیم. 

مثلاً ممکن است متوجه بشویم که کدام نوع پروموشن بیشتر جواب داده و کجاها باید تغییر بدهیم. در نهایت این کار باعث میشود که تصمیمات بهتری بگیریم و هزینه هامون رو درست و اصولی تر خرج کنیم.

چرا محاسبه تاثیر پروموشن مهم است؟

چرا محاسبه تاثیر پروموشن مهم است؟

اصلی ترین هدف از هر پروموشن این است که فروش را بالا ببریم و مشتری های بیشتری جذب کنیم. اما بدون اینکه دقیقاً محاسبه کنیم پروموشن چقدر تاثیر گذاشته، نمی توانیم بفهمیم که چقدر موفق بودیم. مثلاً ممکن است پروموشن خاصی که اجرا کردیم خیلی هم جواب ندهد و یا حتی هزینه ها از فروش بیشتر شود! پس با محاسبه درست تاثیراتش می توانیم راه حل های بهتری پیدا کنیم و هزینه ها را درست مدیریت کنیم.

مراحل نحوه محاسبه تاثیر پروموشن

مراحل و نحوه محاسبه تاثیر پروموشن، شامل موارد زیر است:

۱- جمع آوری داده ها قبل از اجرای پروموشن: 

پیش از شروع پروموشن، مهم است که یک خط پایه از فروش های عادی خود ایجاد کنید. به این معنی که میزان فروش روزانه یا هفتگی خود را یادداشت کنید تا بتوانید تغییرات را مقایسه کنید.

مثال:فرض کنید که یک برند از ۱ تا ۵ تیر ماه پروموشنی برگزار می کند. فروش روزانه خود را در این بازه زمانی مشخص کرده و سپس مقایسه ای با روزهای مشابه بدون پروموشن انجام می دهند.

۲- محاسبه تاثیرات پروموشن

 محاسبه تاثیرات در میزان فروش پس از اجرای پروموشن:

فروش ها را بررسی کرده و تفاوت فروش را قبل و بعد از پروموشن محاسبه کنید. برای این کار می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

تاثیر پروموشن = فروش بعد از پروموشن – فروش قبل از پروموشن

این فرمول ساده کمک می کند تا افزایش یا کاهش فروش ناشی از پروموشن مشخص شود.

مثال:فرض کنید که فروش روزانه شما در ماه قبل از پروموشن، به طور متوسط ۵۰۰ واحد بوده است. پس از اجرای پروموشن، فروش به ۷۵۰ واحد افزایش یافته است. پس تاثیر پروموشن به این صورت محاسبه می شود:

۷۵۰ واحد – ۵۰۰ واحد = 250 واحد افزایش فروش

۳- محاسبه سودآوری پروموشن

محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) برای ارزیابی سودآوری پروموشن: باید میزان سود حاصل از پروموشن را نسبت به هزینه های آن محاسبه کنید. این محاسبه به کمک فرمول ROI انجام می شود:

ROI = (درآمد حاصل از پروموشن – هزینه های پروموشن) ÷ هزینه های پروموشن × ۱۰۰

مثال:فرض کنید هزینه اجرای پروموشن ۵۰۰۰ دلار بوده و درآمد حاصل از فروش های اضافی در نتیجه پروموشن، ۸۰۰۰ دلار است. در این صورت ROI به این شکل محاسبه می شود:

ROI = (8000 – 5000) ÷ ۵۰۰۰ × ۱۰۰ = 60%

این نتیجه نشان می دهد که پروموشن ۶۰% بازگشت سرمایه داشته است.

۴-  تحلیل روند پروموشن

تحلیل روند و تعیین استراتژی های بعدی پس از محاسبه تاثیر پروموشن و بازگشت سرمایه: برندها می توانند از این اطلاعات برای بهینه سازی استراتژی های فروش خود در آینده استفاده کنند. این تحلیل ها ممکن است نشان دهند که برخی پروموشن ها بیشتر از دیگران مؤثر بوده اند و به این ترتیب تصمیم گیری های بهتری برای آینده گرفته خواهد شد.

مثال:اگر پروموشن های تخفیفی باعث افزایش فروش بیشتری نسبت به پروموشن های خرید بیشتر از یک محصول شده است، برند ممکن است تصمیم بگیرد که بیشتر روی تخفیف ها تمرکز کند.

کلام پایانی

در این مقاله خواندید که تفاوت تخفیف با پروموشن فروش چیست و بررسی کردیم که چطور می توانید انواع پروموشن ها رو به درستی انتخاب و اجرا کنید. همچنین توضیح دادیم که چطور می توانید تاثیر این کمپین ها را محاسبه کنید تا بهترین نتیجه را از هر پروموشنی که انجام می دید، بگیرید. 

هدف ما از نوشتن این مقاله این بود که به شما کمک کنیم تا در دنیای فروش و بازاریابی موفق تر باشید. اگر به مشاوره رایگان نیاز دارید یا می خواهید استراتژی های بهتری برای فروش و پروموشن های خود انتخاب کنید، با ما در آژانس مارکتینگ سحاب تماس بگیرید. 

ما به شما کمک می کنیم تا کمپین های پروموشنی هدفمند و موفق طراحی کنید که فروش شما را به سطح بالاتری برساند. کارشناسان ما با تجربه ی که در زمینه بازاریابی دیجیتال، کمپین های تبلیغاتی و مشاوره استراتژیک فروش دارند، می تواند به افزایش آمار فروشتان کمک کنند. فرقی ندارد که ساکن کدام شهر یا کشور هستید، می توانید از خدمات ما در آژانس مارکتینگ سحاب استفاده کنید.

سوالات متداول درباره پروموشن فروش

در این قسمت به سوالات متداول درباره پروموشن فروش جواب داده ایم. شما هم می توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه ها بنویسید و منتظر پاسخ فوری کارشناسان ما در آژانس مارکتینگ سحاب باشید:

پروموشن فروش چیست؟

پروموشن فروش به کمپین های تبلیغاتی گفته می شود که هدفشان تحریک مشتریان به خرید بیشتر یا جذب مشتری های جدید است. این پروموشن ها می توانند شامل تخفیف ها، هدایا یا پیشنهادات ویژه باشند. این استراتژی ها برای کسب و کارهاحیاتی هستند چون باعث افزایش فروش و ایجاد آگاهی بیشتر از برند می شوند.

 چطور می توانم تاثیر یک پروموشن را محاسبه کنم؟

برای محاسبه تاثیر پروموشن باید ابتدا فروش قبل و بعد از اجرای پروموشن را مقایسه کنید. علاوه بر این، با محاسبه هزینه های انجام پروموشن و میزان سود به دست آمده، می توان بازگشت سرمایه را ارزیابی کرد و فهمید که آیا پروموشن ارزش اش را داشته یا نه.

چه زمانی باید از تخفیف و چه زمانی از پروموشن استفاده کنم؟

تخفیف ها بیشتر برای جذب سریع مشتریان و فروش فوری کاربرد دارند، در حالی که پروموشن ها می توانند در بلندمدت مشتریان را به برند وفادار کنند و تاثیر بیشتری بر روی تصویر برند داشته باشند. استفاده به موقع از هر کدام بستگی به هدف فروش و استراتژی کلی کسب و کار شما دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

برای افزایش فروش کسب وکار شما، ویدیو بی نظیری آماده کرده ایم. 
آن را دانلود کنید و در بیزنس خود به کار بگیرید.

فیلد های "الزامی" اجباری هستند

تعداد پرسنلالزامی