اینکه محصولات دست ساز تولید کنید واقعا عالی است اما به شرط اینکه بتوانید آنها را بفروشید. اگر تولیدات دستی دارید با ما همراه باشید تا بدانید محصولات دست ساز خود را کجا بفروشیم؟
فروش محصولات دست ساز به یکی از پرطرفدارترین روش های درآمدزایی در دنیای امروز تبدیل شده است. بیشتر مردم به دنبال خرید محصولات خاص، اصیل و هنری هستند. این محصولات دست ساز نه تنها از کیفیت بالایی دارند، هر کدام داستانی منحصر به فرد پشت خود دارند.
با این حال، برای یک تولیدکننده یا هنرمند تازه کار، پرسش مهم این است که محصولات دست ساز خود را کجا بفروشیم؟ در این مقاله، قصد داریم به بررسی روش های مختلف فروش محصولات دست ساز در دنیای آنلاین و آفلاین بپردازیم. از تجربیات تولیدکنندگان دست ساز خواهیم گفت و نکات کلیدی برای موفقیت در فروش این محصولات را بررسی می کنیم.
محصولات دست ساز خود را کجا بفروشیم که سود کنیم؟
پاسخ این سوال که محصولات دستی خودمان را کجا بفروشیم که سود کنیم یک کلام است؛ سایت!! اگر می خواهید سود کنید، باید محصولات دست ساز خود را با قیمت مناسب بفروشید؛ سایت، جاییست که مشتریان بسیاری متقاضی خرید هنرهای دستی شما هستند. در این قسمت به شما می گوییم که بهترین بسترها برای فروش محصولات دستی کدامند:
فروشگاه های آنلاین برای محصولات دست ساز
“با سلام” انتخاب اول برای هنرمندان و سازندگان دست ساز است. این نام آشنا را حتما شنیده اید، یکی از پلتفرم های معروف و معتبر در زمینه فروش محصولات دست ساز است.
در این پلتفرم، شما می توانید فروشگاه آنلاین خود را ایجاد کرده و محصولات منحصر به فرد خود را به میلیون ها مشتری معرفی کنید. مریم، یک هنرمند و طراح لباس دست ساز، در این باره می گوید:
“وقتی که برای اولین بار در “با سلام” فروشگاه خود را راه اندازی کردم، باورم نمیشد که چطور مشتریان از شهرهای مختلف شروع به خرید کردند. “پلتفرم فروشگاهی باسلام” به من این امکان را داد که مشتریانی از سراسر کشور پیدا کنم که به محصولات دست ساز علاقه مند بودند. حتی یک مشتری برای خرید عمده کیف های چرمی من تماس گرفت. این اتفاقات، انگیزه ام را برای ادامه کار چند برابر کرد.”
باسلام، به دلیل تمرکز بر محصولات هنری و دست ساز، یکی از بهترین انتخاب ها برای کسانی است که محصولات خاص و هنری دارند. این پلتفرم ابزارهای جستجو و تبلیغات پیشرفته ای برای نمایش محصولات به مشتریان فراهم می آورد. همچنین، شما می توانید تخفیف ها، تخفیف های ویژه یا فروش های فصلی را به مشتری ها پیشنهاد کنید.
تجربه فروش در پلتفرم بزرگ ترب
آقای علیزاده، تولید کننده جواهرات دست ساز، در این باره می گوید:
“شروع به فروش در سایت ترب کردم. این سایت به من اجازه داد که وارد بازار آنلاین شوم. من اول وب سایت فروشگاهی نداشتم، برای همین فقط شماره تلفن و آدرس در ترب گذاشته بودم و مشتری ها از طریق سایت ترب، خرید حضوری می کردند. حالا به توصیه تیم دیجیتال مارکتینگ سحاب یک سایت برای خودم دارم و می خواهم فروش آنلاین از طریق ترب هم راه اندازی کنم. به این ترتیب مشتری ها مستقیم از ترب وارد سایت من می شوند و خرید می کنند. این پلتفرم به من این امکان را داد که خیلی سریع تر از آنچه که فکر می کردم، فروش خود را افزایش دهم.”
سایت ترب یکی از بزرگترین پلتفرم های فروش محصولات دست ساز در ایران است. این سایت اجازه می دهد هنرمندان و تولیدکنندگان محصولات خود را در یک بازار کشوری عرضه کنند. اگرچه رقابت در این پلتفرم بالاست، اما توانایی دسترسی به میلیون ها مشتری و استفاده از قدرت برند ترب، می تواند جای خوبی برای فروش محصولات دست ساز باشد.
-
ایجاد وب سایت اختصاصی برای فروش محصولات دست ساز
داشتن وب سایت اختصاصی برای فروش محصولات دست ساز خود مزیت های بسیاری دارد. مثلا می توانید از طریق پلتفرم هایی مثل ترب و دیجیکالا، بفروشید. حتی می توانید به طور مستقیم از طریق جستجوهای اینترنتی، مشتری بگیرید. علاوه براین می توانید در گوگل تبلیغ کنید یا از تبلیغات کلیکی یکتا نت و … استفاده کنید.
چرا داشتن وب سایت اختصاصی اهمیت دارد؟
اگرچه پلتفرم های بزرگ مانند ترب و با سلام مزایای زیادی دارند، داشتن یک وب سایت اختصاصی می تواند شما را از وابستگی به این پلتفرم ها رها کند و کنترل بیشتری بر فروش خود داشته باشید. با استفاده از یک وب سایت اختصاصی، می توانید به راحتی برند خود را بسازید و ارتباط مستقیم با مشتریان خود برقرار کنید. این وب سایت می تواند به عنوان ویترین آنلاین شما عمل کند که در آن تمام محصولات، جزئیات، قیمت ها و تاریخچه برندتان را معرفی کنید.
خانم رستمی، سازنده لوازم دکوری دست ساز، می گوید:
از دیجیتال مارکتینگ سحاب پرسیدم که محصولات دست ساز خودم را کجا بفروشم؟ کارشناس تیم سحاب توصیه کرد که حتما یک سایت اختصاصی برای خودم داشته باشم. “وقتی اولین بار فروشگاه آنلاین خود را راه اندازی کردم، فروش در ترب و دیجیکالا را همزمان امتحان کردم. اما با گذشت زمان متوجه شدم که وب سایت خودم مزایای بیشتری دارد.
چون من کنترل کامل بر نحوه نمایش محصولات و نحوه ارتباط با مشتریان داشتم. در واقع با استفاده از ابزارهای سئو، توانستم سایت خود را در جستجوهای گوگل بالاتر بیاورم و مشتریان بیشتری جذب کنیم.”
مراحل راه اندازی وب سایت اختصاصی
برای راه اندازی فروشگاه آنلاین، شما نیاز به یک دامنه و هاست مناسب دارید. بسیاری از پلتفرم ها مانند WordPress و Shopify راه اندازی فروشگاه آنلاین را آسان کرده اند. یکی از ویژگی های مهم این فروشگاه ها، امکان افزودن درگاه های پرداخت مختلف و طراحی ظاهری است که به شما این امکان را می دهد که فروشگاه تان به طور کامل با برند شما هماهنگ باشد.
البته حتما برای گرفتن درگاه پرداخت باید مجوز داشته باشید. اگر با مراحل گرفتن مجوز آشنا نیستید، نگران نباشید. ما از صفر تا صد کار در کنار شما می مانیم و راهنمای شما برای طی کردن مراحل دریافت مجوز هستیم.
-
شبکه های اجتماعی برای فروش محصولات دست ساز
در این قسمت به شما میگوییم که بهتر است در کدام شبکه های اجتماعی محصولات دست ساز خود را بفروشید:
اینستاگرام- ویترین آنلاین برای محصولات دست ساز
اینستاگرام واقعا یکی از بهترین ابزارهای فروش برای هنرمندان و تولیدکنندگان محصولات دست ساز تبدیل شده است. این شبکه اجتماعی به شما این امکان را می دهد که به راحتی عکس ها و ویدیوهای زیبای محصولات خود را به نمایش بگذارید. برای بسیاری از تولیدکنندگان، اینستاگرام راهی برای نمایش محصولات به شیوه ای جذاب است که باعث می شود مشتریان خرید کنند.
خانم خسروی، طراح و سازنده وسایل تزیینی دست ساز، می گوید:
“من با استفاده از اینستاگرام به یکی از فروشندگان موفق محصولات دست ساز تبدیل شدم شاید شما هم نمونه کارهای من را دیده باشید. هر پست من داستان خاصی دارد و این باعث می شود که مشتریان بیشتری جذب کنم. گاهی اوقات، حتی در استوری ها، بازخوردهای مشتریانم را نشان می دهم و این باعث ایجاد اعتماد بیشتر می شود.”
فیسبوک و پینترست: جذب مشتری های هدفمند
فیسبوک و پینترست ابزارهای دیگری هستند که به شما این امکان را می دهند که محصولات خود را به مشتریان هدفمند معرفی کنید. با استفاده از تبلیغات فیسبوک، می توانید گروه های خاصی را هدف قرار دهید و از پینترست برای ایجاد بوردهای الهام بخش و جمع آوری تصاویر از محصولاتتان استفاده کنید.
-
پلتفرم های خاص فروش محصولات دست ساز در ایران
حالا با هم پلتفرم های خاص فروش محصولات دست ساز در ایران را بررسی می کنیم. اگر وب سایت دارید ولی در نتایج سرچ گوگل جایگاه ندارد نگران نباشید. اگرا می خواهید بدانید محصولات دست ساز خود را کجا بفروشید، باید بگوییم دیجی کالا با بازدیدهای میلیونی می تواند بستر خوبی باشد.
دیجی کالا و فروشگاه های ایرانی مشابه
برای بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی، پلتفرم هایی مانند دیجی کالا و باسلام می توانند یک راه عالی برای معرفی محصولات دست ساز باشند. در این پلتفرم ها، شما می توانید بدون هزینه اولیه زیادی، فروشگاه آنلاین خود را راه اندازی کنید و محصولاتتان را به میلیون ها مشتری داخلی معرفی کنید.
خانم یوسفی، تولیدکننده محصولات زیبایی طبیعی دست ساز، می گوید:
“من قبلا محصولاتم را فقط در شبکه های اجتماعی می فروختم، اما وقتی با کارشناسان دیجیتال مارکتینگ سحاب مشورت کردم، تصمیم گرفتم که در دیجی کالا فروشگاه خودم را راه اندازی کنم. من متوجه شدم که با دیجی کالا فروشم به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرد.
این سایت برای من که سایت شخصی خودم سئو نبود بازخورد عالی داشت و از دیجی کالا ممنونم. چون حتی مشتریانی که به خرید کردن از فروشگاه های کوچک مانند سایت شخصی من علاقه مند نبودند، دسترسی پیدا کردم.”
نحوه فروش بیشتر محصولات دست ساز
حالا که با روش های مختلف فروش محصولات دست ساز آشنا شده اید، احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده که محصولات دست ساز خود را کجا بفروشیم که بیشتر بفروشیم. در ادامه نحوه فروش بیشتر محصولات دست ساز را که شامل بازایابی محتوا برای جلب مشتری و چالش ها و دغدغه های نحوه فروش محصولات دست ساز است را شرح داد هایم:
بازاریابی محتوا برای جلب مشتریان هدف
بازاریابی محتوا برای جلب مشتریان هدف یک استراتژی حرفه ای است که نیاز به اطلاع از الگوریتم های سئو دارد. شما برای تبلیغ محصولات دست ساز خود در وبسایت شخصی خودتان، در پلتفرم هایی مانند دیجی کالا و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام نیاز به تولید محتوا دارید. در واقع بازاریابی محتوا یکی از بهترین روش ها برای جذب مشتریان جدید و ایجاد اعتماد آن هاست.
آقای احمدی، تولیدکننده لوازم خانه و دکوراسیون دست ساز، در این باره می گوید:”من به توصیه دیجیتال مارکتینگ سحاب، از تولید کننده های محتوا برای فروش محصولات دست سازم کمک گرفتم. مثلاً محتوا نویسان، در بلاگ سایت خودم و سایت های دیگر محتواهایی کوتاه در مورد نحوه انتخاب دکور خانه با محصولات دست ساز نوشتند. این مطالب باعث شد که مشتریان بالقوه برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت من مراجعه کنند و توانستم تعداد زیادی محصولات دست ساز بفروشم.”
یکی از راه های اصلی برای انجام بازاریابی محتوا، داشتن یک وبلاگ است. وبلاگ می تواند محلی باشد برای نوشتن مقالات آموزشی، نحوه استفاده از محصولات دست ساز، تاریخچه هنرهای دستی یا حتی معرفی تولیدکنندگان و داستان های موفق باشد.
این روش به شما کمک می کند که بیشتر از آنکه یک فروشنده باشید، به یک مرجع معتبر در زمینه محصولات دست ساز تبدیل شوید. این نوع محتوا حتی به سئوی وب سایت شما نیز کمک می کند، زیرا محتوای جدید و ارزشمند، احتمال دیده شدن شما را در نتایج جستجو گوگل بالا می برد.
بیشتر بدانید: آموزش ویزیتوری و راه های افزایش فروش حضوری
چالش ها و دغدغه های فروش محصولات دست ساز
یکی از اصلی ترین چالش ها و دغدغه های فروش محصولات دست ساز، مشکلات موجود در حمل و نقل و ارسال محصولات است. بنابراین انتخاب سرویس های پستی و شرکت های حمل و نقل معتبر بسیار مهم است.
مهتاب سلیمانی، طراح و سازنده سفال های دست ساز، می گوید:”گاهی اوقات، محصولات دست ساز من به دلیل بسته بندی نامناسب در هنگام حمل آسیب می دیدند و این به طور مستقیم روی اعتبار من تاثیر منفی می گذاشت. برای اینکه رضایت مشتریانم را جلب کنم تا بیشتر از من خرید کنند من تصمیم گرفتم که هزینه بیشتری برای بسته بندی ایمن تر و استفاده از شرکت های حمل و نقل با سابقه بپردازم.”
کلام پایانی:
در نهایت، برای فروش محصولات دست ساز، شما باید یک استراتژی متناسب با نوع محصول و بازار هدف خود انتخاب کنید. از پلتفرم های بزرگی مانند با سلام، ترب، دیجیکالا، اینستاگرام، سایت شخصی خودتان استفاده کنید. این بسترها هر کدام مزایای خاص خود را دارند. انتخاب بهترین پلتفرم می تواند به شما کمک کند تا محصولاتتان را به مخاطبان بیشتری معرفی کنید. در این مقاله سعی کردیم به شما کمک کنیم تا بدانید محصولات دست ساز خود را کجا بفروشید. به یاد داشته باشید که هر مسیر فروش نیازمند صبر، پشتکار و برنامه ریزی صحیح است. می توانید برای سفارش تولید محتوا و طراحی وب سایت اختصاصی با ما تماس بگیرید. اگر تا به حال از طریق ترب، با سلام، دیجیکالا و … فروش محصول انجام نداده اید، نگران نباشید می توانید ایجاد پنل های حرفه ای با محتواهای تاثیر گذار را به ما بسپارید. تیم متخصص سحاب آماده خدمات رسانی به شما عزیزان در سراسر کشور است.
جالب است بدانید: راهکارهای افزایش مشتری کلینیک های زیبایی
سوالات متداول درباره فروش محصولات دست ساز
در این قسمت پاسخ سوالات متداول درباره فروش محصولات دست ساز را می خوانید که شاید جواب پرسش های شما هم باشد:
چگونه می توانم محصولات دست ساز خود را از رقبا متمایز کنم؟
برای متمایز شدن، باید روی داستان سرایی برند خود، کیفیت محصولات و ارتباط با مشتریان تمرکز کنید.
آیا باید هزینه ای برای راه اندازی فروشگاه آنلاین بپردازم؟
بله، بسته به پلتفرم انتخابی، ممکن است هزینه هایی برای راه اندازی فروشگاه آنلاین وجود داشته باشد. مثلا ترب هزینه ای بابت تعداد بازدیدها و دیجیکالا درصد از فروش می گیرد.
چطور از شبکه های اجتماعی برای فروش بیشتر استفاده کنم؟
با تولید محتوای جذاب و استفاده از تبلیغات هدفمند، می توانید مشتریان بیشتری جذب کنید.