Open Graph

متا تگ Open Graph و سئو

متا تگ Open Graph و سئو و شبکه های اجتماعی!
این روزها اینترنت به یکی از مهمترین فعالیت های روزمره مردم تبدیل شده است و همه روزه شاهد تولد کسب و کارهای زیادی در این فضا هستیم. اگر شما هم کسب و کاری در اینترنت دارید، حتما تا کنون قدرت تولید محتوای با کیفیت و بازاریابی محتوا را درک کرده اید.

همیشه می گویند”محتوا پادشاه است”! اما این پادشاه اگر طرفداران و پیروانی نداشته باشید، نمی توان از آن در جهت تحقق اهدافمان استفاده کنیم.

قدرتمندترین محتواها هم اگر دیده نشوند، ارزشی برای کسب و کار ما ایجاد نمی کنند. همین موضوع سبب می شود تا در کنار وب سایتمان که هویت برند ما را تعیین می کند، به شبکه های اجتماعی هم روی بیاوریم. و معمولا بهترین سئوکار تهران و ایران نیز از توصیه جدی بر استفاده از متا تگ Open Graph در پروژه ها می کند.

اگر بتوانید در شبکه های اجتماعی کلیک بیشتری بگیرید و با قدرت ظاهر شوید، کمک بسیار زیادی به اهداف کسب و کارتان کرده اید. یکی از بهترین راه ها برای کلیک گرفتن و محبوب شدن محتوایمان در شبکه های مجازی، استفاده از متا تگ Open Graph است. با من همراه باشید تا این ابزار فوق العاده را بشناسید و از نتایج بی نظیر آن بهره ببرید.

متا تگ Open Graph و سئو و شبکه های اجتماعی!

متا تگ Open Graph و سئو و شبکه های اجتماعی!

 open Graph چیست؟

شبکه های اجتماعی ابزار قدرتمندی برای بسیاری از کسب و کارها هستند. در این بین فیسبوک و توئیتر بیشتری دنبال کننده ها را دارند و یک بستر فوق العاده را برای بازاریابی ایجاد کرده اند. متا تگ Open Graph با هدف کلیک بیشتر گرفتن در شبکه های مجازی به وجود آمده است.

متا تگ Open Graph تنها قطعه کدهایی هستند که در قسمت <head> وب سایت شما نوشته می شوند. این متا تگ ها نوع نمایش URLهای شما را بعد از به اشتراک گذاری در فضاهای مختلف، کنترل می کنند؛ در واقع جذابیت بیشتری را به محتوای منتشر شده در شبکه های مجازی می بخشند و برای شما افزایش دنبال کننده ها و طرفداران برند را به همراه دارد.

استفاده از متا تگ Open Graph تجربه بهتری را برای کاربران شما ایجاد می کند و محتوای شما را در دنیای اینترنت فراگیر می کند. شما از این تگ ها می توانید در شبکه هایی مانند فیس بوک، توییتر، لینکدین، گوگل پلاس و … استفاده کنید.

حال مهم ترین سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که تاثیر متا تگ Open Graph در سئوی وب سایت شما چیست؟ این تگ ها چه کمکی به بهتر شدن رتبه گوگلتان می کند؟ پاسخ تمام این سوال ها به طور کامل در ادامه آمده است.

 

با تاریخچه متا تگ Open Graph بیشتر آشنا شوید

تاریخچه این متا تگ ها به فیس بوک بر می گردد. در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار، فیس بوک امکان Open Graph  یا همان OG را معرفی کرد. فیس بوک برای معرفی این متا تگ ها، یک همکاری مشترک بین وب سایت ها و شبکه اجتماعی خودش را دنبال می کرد. بعد از معرفی متا تگ OG این امکان به وجود آمد تا لینک های به اشتراک گذاشته شده در فیس بوک مشابه آیتم های دیگر این شبکه اجتماعی در تایم لاین به نمایش در بیاید.

آیا فقط در شبکه اجتماعی فیس بوک می توان از این قابلیت استفاده کرد؟ خوشبختانه در حال حاضر در شبکه های بسیار دیگری امکان استفاده از متا تگ Open Graph وجود دارد. خبر خوش آن است که حتی در شبکه اجتماعی تلگرام هم که در بین مردم ایران بسیار محبوب است، می توان از OG ها استفاده کرد.

اگر کسب و کارتان در توییتر فعالیت دارد، این شبکه به طور اختصاصی نوعی از Open Graph های خاص را برای خودش با عنوان Twitter Cards طراحی کرده است که می توانید از آنها نهایت استفاده را ببرید. در صورت عدم تمایل به استفاده از Twitter Cards ها، می توانید از همان OG ها استفاده کنید.

تاثیر Open Graph ها بر روی سئو چگونه است؟

ممکن است تا به حال از متا تگ ها استفاده نکرده باشید و مشکلی هم برایتان به وجود نیامده باشد، اتفاقا در شبکه های مجازی هم با همان راهکارهای همیشگی محبوب هستید، پس اصلا چرا باید از آنها استفاده کنیم؟ از نظر من مهمترین دلیلی که باید به دنبال آن باشید، تاثیر OG ها بر روی سئوی وب سایتتان است.

اگر چیستی این نوع از متا تگ ها را به خوبی درک باشید، می دانید که بیشتر برای شبکه های مجازی به وجود آمده اند و تاثیر مستقیمی بر روی موتورهای جست و جو ندارند. این موضوع را از دو جهت می توانیم بررسی کنیم:

اول: افزایش اهمیت شبکه های اجتماعی

در سال های گذشته، اهمیت شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر شده است و خودشان را در زندگی مردم به خوبی جا کرده اند. اهمیت زیاد شبکه های اجتماعی سبب آن شده است تا موتورهای جست و جو نتوانند عاملی مانند  متا تگ Open Graph را نادیده بگیرند! توضیح آنکه چگونه این متا تگ ها بر روی الگوریتم های گوگل تاثیر می گذارند، بسیار دشوار است؛ اما قطعا تاثیر مثبت خودشان را دارند. اثبات این مدعا را می توان به گوگل پلاس واگذار کرد. از آنجایی که در گوگل پلاس می توان از مزایای این تگ ها بهره برد، پس حتما و قطعا تاثیر مثبتی بر روی قرار گرفتن وب سایت در صفحه اول گوگل دارد.

دوم: اثرات غیرمستقیم و مهم بر روی سئو سایت

ممکن است باز هم مورد قبلی را قبول نکنید و بگویید  متا تگ Open Graph بر روی سئو اثر مستقیم ندارد! حتی اگر حرف شما هم درست باشد، تاثیرات غیر مستقیم این تگ ها بر روی سئو وجود دارد. OG ها کمک بسیار زیادی به دیده شدن برندتان در شبکه های اجتماعی و کلیک خوردن محتواهایتان می کند. این یعنی عملکرد فوق العاده لینک های شبکه های اجتماعی وب سایتتان!

وقتی محتوای شما در شبکه های اجتماعی بیشتر دیده شود، بیشتر هم به اشتراک گذاشته می شود و این یعنی بک لینک های بیشتری دریافت می کنید. تاثیر بک لینک ها بر روی سئو هم حتما می دانید که بی نظیر است. جذابیت لینک ها در شبکه های مجازی تان، افراد بیشتری را با شما و برندتان آشنا می کند. به همین روش ترافیک زیادی را می توانید راهی وب سایتتان کنید. ترافیک بیشتر هم پیشرفت فوق العاده ای را برای کاهش رتبه وب سایت در بر دارد. این دو مورد در کنار همدیگر منجر به افزایش اعتبار صفحه و در نهایت به افزایش اعتبار دامنه تان ختم می شود.

الان چطور فکر می کنید؟ آیا باز هم می خواهید تاثیر متا تگ Open Graph را منکر شوید؟

چطور از متا تگ Open Graph در کدهای وب سایتمان استفاده کنیم؟

برای استفاده از متا تگ های og دو راه پیش رویتان قرار دارد: به صورت دستی، با استفاده از افزونه های وردپرس

روش اول: خودتان این کار را بکنید! (از ابزارها کمک بگیرید)

اگر می خواهید خودتان این کار را انجام دهید باید کدهای OG را در قسمت <head> وب سایتتان وارد کنید. پیشنهاد می کنم برای آنکه خطاها را به کمترین مقدار ممکن برسانید، از ابزارهایی مثل Markup Generator یا Web Code Tools استفاده کنید.

روش دوم: کمک گرفتن از افزونه های وردپرس

اگر وب سایتتان وردپرسی است، با استفاده از افزونه هایی می توانید این کار را انجام دهید. پیشنهاد می کنم از افزونه Yoast’s SEO plugin استفاده کنید. این افزونه علاوه بر آنکه یکی از محبوب ترین افزونه های چک لیست سئو است، بدین منظور هم مزیت های خوبی دارد. بعد از نصب افزونه به صفحه ویرایش مطلب تان بروید.

در انتهای صفحه، قسمت Yoast SEO  به طور منحصر به فرد وجود دارد. از آنجا وارد قسمت social شوید و شبکه اجتماعی مد نظرتان را انتخاب کنید. پس از انجام این قدم، تنها لازم است تا در باکس هایی که مشاهده می کنید، کدهای og را قرار دهید.

از درستی کارتان مطمئن شوید

بعد از انجام مرحله قبل، نیاز دارید تا از درستی کارکرد کدهایتان مطمئن شوید. بدین منظور می توانید از ابزارهایی کاربردی استفاده کنید. از جمله این ابزارها می توان به Facebook sharing debugger، Twitter card validator، LinkedIn pot inspector  استفاده کنید. اگر در محتواهای زیادی در وب ساییتان از کدهای og استفاده کرده اید و می خواهید متاتگ های قدیمی تر را مورد بررسی قرار دهید، از ابزار فوق العاده Ahref’s Site Audit استفاده کنید. بعد از آنکه از کارکرد کدها مطمئن شدید، زمان بهره برداری از مزیت های آنها فرا رسیده است.

با انواع متا تگ Open Graph آشنا شوید

انواع متا تگ Open Graph

Open Graph

اگر خودتان کارشناس سئو کسب و کارتان هستید و می خواهید استفاده از کدهای Open Graph را خودتان انجام دهید، این بخش را از دست ندهید. در ادامه با انواع تگ های og آشنا می شویم:

اولین تگ: og:title

همان طور که از نام این تگ هم مشخص است، از آن برای تعریف عنوان محتوا استفاده می شود. کاری که این تگ برای شما انجام می دهد، مشابه همان تگ title همیشگی است. اگر این تگ را در کدهایتان تعریف نکنید، فیسبوک از همان تگ title استفاده خواهد کرد.

در این بخش عنوان محتوای شما تعیین می شود و این قسمت از محتوا به صورت بولد شده به مخاطب نشان داده می شود؛ از این باید فوق جذاب باشد. بیشتر شانس شما از کلیک خوردن محتوایتان از همین قسمت ناشی می شود. همانطور که برای عناوین محتواهای وب سایتتان وقت می گذارید، در شبکه های اجتماعی هم حائز اهمیت زیادی است.

نکته دیگر در رابطه با این تگ آن است که محدودیتی در تعداد کاراکترهایش وجود ندارد؛ اما از آنجایی که نقش عنوان را ایفا می کند، بهتر است بین ۶۰ الی ۸۸ کاراکتر باشد. جالب است بدانید اگر به عنوان مثال از ۱۰۰ کاراکتر استفاده کنید، فیس بوک به طور خودکار آن را به ۸۸ کاراکتر تبدیل می کند.

تگ دوم: og:url

این تگ به طور مستقیم با url مطلب وب سایت شما سرو کار دارد. این بخش از کد، همان قسمتی است که کاربر با کلیک کردن روی آن، وارد محتوای انتخابی شما می شود. این تگ به خصوص در زمان هایی که یک محتوا چندین آدرس دارد، بسیار مفید واقع می شود.

تگ سوم: og:type

در این بخش از کد، نوع محتوایی که قصد به اشتراک گذاشتنش را دارید، انتخاب می کنید. نوع محتوا یعنی چه؟ به عنوان مثال در این بخش تعین می کنید که محتوای شما پست وبلاگ است یا تصاویر و ویدیو؟ انواع محتوا بسیار زیاد هستند و متناسب با نیازتان باید از آنها استفاده کنید و به عنوان برخی از مهمترین ها به موارد زیر اشاره می کنیم:

 

  • نوع محتوای متنی وب سایت می تواند وبسایت(website)، مطلب(article)، بلاگ(blog) و یا … باشد.
  • نوع مکان ها: شهر(city)، کشور(country)
  • نوع کسب و کار: کمپانی(company)، هتل(hotel)، رستوران(restaurant)

 

اگر از این تگ به صورت مستقیم استفاده نکنید، فیس بوک به طور مستقیم آن را website در نظر می گیرد.

تگ چهارم: og: description

این متا تگ مشابه همان تگ در HTML عمل می کند. در این به توصیف بیشتر محتوای خودتان می پردازید. این بخش در تمامی شبکه های اجتماعی، درست در زیر لینک به مخاطب نمایش داده می شود. استفاده از تگ decripdtion تاثیر مستقیم و مثبتی برای شما در سئو به دنبال ندارد؛
اما می تواند در نظر مخاطب جذاب جلوه کند و منجر به کلیک خوردن بیشتر محتوا شود. مانند تگ تایتل، در این قسمت هم محدودیت تعداد کاراکتر ندارید، اما پیشنهاد می کنیم نهایت از ۲۰۰ کاراکتر استفاده کنید.

تگ پنجم: og: image

تصاویر در نه تنها در شبکه های اجتماعی، بلکه در تمامی روش های تبلیغات بسیار موفق عمل کرده اند. اگر بخواهید یک محتوای فوق جذاب تولید کنید، عکس ها نقش بسیار پررنگی را ایفا می کنند. اهمیت تصاویر در شبکه های اجتماعی باز بیشتر است؛ چرا که جذب مخاطب بیشتر بر پایه آنها است.

همین اهمیت بالا باعث شده است تا این تگ و تگ تایتل، مهم ترین  متا تگ Open Graph باشند. برای به اشتراک گذاشتن یک محتوا از این تگ برای عکس آن و معرفی بهتر آن استفاده می کنید. اگر از تگ image استفاده نکنید، شبکه های اجتماعی عکسی رندوم را از صفحه تان برمی دارند و برای آن محتوا به اشتراک می گذارند. پس تحت هیچ شرایطی استفاده از این تگ را فراموش نکنید و برای طراحی و جذابیت آن به اندازه کافی وقت بگذارید.

دقت داشته باشید در استفاده از این تگ، اندازه تصویر به اندازه کافی خوب باشد تا جلب توجه کافی بکند. پیشنهاد می کنم برای تصاویر در این سیستم از سایز ۱۲۰۰ در ۶۲۷ پیکسل استفاده کنید. حجم عکس هم از ۵MB بیشتر نباشد.

تگ های دیگر

برخی از انواع دیگر  متا تگ Open Graph هم وجود دارند که استفاده از آنها الزامی نیست؛ اما جزئیات بیشتری را به محتوا می افزایند و پیشرفته تر هستند. به عنوان مثال با برخی از آنها در زیر آشنا می شوید:

 

  • Og: locale: زبان را نشان می دهد و در حالت عادی، انگلیسی می باشد
  • Og:audio og:video : این تگ ها امکان افزودن رسانه های بیشتری را به محتوا می دهد
  • و …

تگ‌های Open Graph پیشرفته چه هستند و چطور باید از آن ها استفاده کنید؟

تگ‌های Open Graph پیشرفته چه هستند و چطور باید از آن ها استفاده کنید؟

Open-Graph-3

تنها متاتگ های بالا نیستند که قادر هستید از آن ها استفاده کنید، بلکه متاتگ های پیشرفته تری هم وجود دارند که استفاده از آن ها می تواند به شما کمک کند که به شکل و روش بهتری کار را به جلو ببرید. به عنوان مثال تگ های زیر می توانند به شکل های زیر باشند:

  • متاتگ og:image;url: این متاتگ به صورت کلی مانند هماننند متاتگ og:image که در بالاتر معرفی کردیم، کار می کند و تفاوت خاصی ندارد!
  • متاتگ: og:image:secure_url: این متاتگ برای صفحاتی که به Https نیاز داشته باشند، کاربردی تر هستند و در این موارد مورد استفاده قرار می گیرند.
  • متاتگ Og:image:type: نوعی متاتگ که با استفاده از آن قادر هستید، فرمت تصویری را به بهترین شکل ممکن مشخص کنید. البته لازم است که برای این کار حتما از کدهای زیر استفاده کنید تا نتیجه دلخواه را داشته باشد:

 

  • متاتگ og:image:width و og:image:height: نوعی خاصی از متاتگ ها هستند که برای تنظیم ارتفاع و عرض تصویر به کار می برند! برای استفاده از آن ها به شکل زیر می توانید از کدهای خاص استفاده کنید:

 

  • متاتگ Og:image:alt: نوعی دیگر از انواع متاتگ می باشد که قادر هستید، متن، تصویر و یا هر مدیای دیگری را به راحتی با استفاده از آن توصیف کنید. شاید می پرسید که چطور از این متاتگ OG پیشرفته استفاده کنید. برای این کار قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

 

استفاده از متاتگ های Open Graph برای دیگر فرمت های چندرسانه ای (موزیک، صوتی و ویدئویی)

شما می توانید از متاتگ های Open Graph برای موارد و فرمت های دیگری هم استفاده کنید که خیلی با کدهای تصویری متفاوت نیست. این متاتگ های پیشرفته برای این فرمت ها به شکل زیر خود را نشان می دهند:

متاتگ های ویدئویی

 

متاتگ های صوتی

 

متاتگ های موزیک

 

چگونه متا تگ‌های Open Graph را چک کنیم؟ (راهکار عملی)

هنگامی که شما توانستید تمامی تگ های صفحات وب را به کار ببندید و از آن ها استفاده کنید، به این نقطه می رسید که در مورد نحوه کارکرد و شکل های رفتار این نوع از تگ ها به اطمینان خاطر برسید تا مشکلی در آینده بوجود نیاید.

شاید برای شما هم سوال است که چطور چنین کاری انجام دهید؟ برای چک کردن کدهای متاتگ OG لازم است که از ابزارهای موجود در این زمینه مانند موارد زیر استفاده کنید:

  • چک کننده مشکلات نشردهی فیسبوک یا Facebook sharing debugger
  • ابزار توئیتر یا Twitter card validator
  • ابزار چک کردن پست لینکدین یا LinkedIn Post Inspector

این ابزار برای برخی از صفحاتی است که شما از این کدها استفاده کرده اید، اما اگر از متاتگ های سایت خود از مدت ها قبل شروع به کار کرده باشید، می توانید با استفاده از ابزاری مانند Ahrefs’ Site Audit برای بررسی آن ها به صورت کلی به جای تک به تک استفاده کنید. آیا شما هم ابزار دیگری در این زمینه می شناسید؟ با من و دیگران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

نتیجه گیری

استفاده از متا تگ Open Graph را حتما پیشنهاد می کنم؛ چرا که اگر تاثیر مستقیم آن روی سئو کم باشد، تاثیرات غیر مستقیمش زیاد و حیف است اگر آنها را از دست بدهید! استفاده از خدمات سئو و مشاوره سئو می تواند کمک بیشتری به شما برای  استفاده درست از تکنیک ها بکند.

0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنیدWant to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.