200-فاکتور-گوگل

۲۱۰ فاکتور گوگل برای رتبه دهی سایت ها در نتایج (آپدیت ۲۰۲۱)

مسئله اصلی که بارها مورد بحث قرار گرفته است، این است که گوگل چگونه رتبه بندی سایت ها را انجام می دهد و بر چه اساس آن ها را بررسی می کتد تا بفهمد که کدام سایت باید جایگاه بالاتری پیدا کند؟ در این زمینه مقالات و بحث های مختلفی مطرح شده است، اما این ۲۱۰ فاکتور گوگل برای رتبه بندی سایت ها، یکی از معتبرترین نوع دسته بندی سایت ها است که باید بررسی شوند. در ادامه به صورت کامل این ۲۱۰ فاکتور گوگل را در بخش های مختلف مورد بررسی قرار می دهیم:

رتبه بندی بر اساس دامنه ( 210 فاکتور گوگل )

فاکتورهای رتبه بندی بر اساس دامنه

رتبه بندی بر اساس دامنه ( ۲۱۰ فاکتور گوگل )

فاکتورهای مهمی که بر اساس نام دامنه و ویژگی های آن مورد رتبه بندی در نتایج قرار می گیرند، عبارت اند از:

۱.تفاوت زیادی بین یک دامنه ی ۶ ماهه و یک ساله نیست! درست است که عمر و سن دامنه ی یک ساله بیشتر است، اما این موضوع اهمیت چندانی در سئو ندارد!

۲.در گذشته نه چندان دور اگر کلیدواژه اصلی شما با نام دامنه شما یکی بود، تاثیر خوبی در سئو سایت شما می گذاشت، اما در حال حاضر آن اهمیت را ندارد! در واقع داشتن کلمه کلیدی به نام دامنه شما باعث بهبود سئو و بهینه سازی سایت شما نمی شود.

۳.دامنه ای که با کلمه کلیدی شروع می شود، نسبت به دامنه های دیگر که کلمه کلیدی در دامنه خود ندارند، احتمالا دارای تاثیرهای مثبتی در سئو باشند، اما این موضوع اثبات شده نیست.

۴.مدت زمان ثبت دامنه: یک موضوع ثابت شده برای گوگل که در سئو هم می توانید، اهمیت آن را پیدا کنید، این است که یک دامنه باارزش و مجاز برای چندین سال متوالی تمدید می شود و مورد استفاده قرار می گیرد، اما سایت هایی که با قصد اسپم شروع به فعالیت می کنند، خیلی کم پیش می آید که بیشتر از یک سال از دامنه خود استفاده کنند. در واقع همین موضوع و تاریخ منقضی شدن یک دامنه به عنوان یک فاکتور برای رنکدهی گوگل است.

۵.استفاده از کلیدواژه در زیردامنه یا subdomain: اگر به سایت موز سر بزنید، متوجه می شوید که آن ها این موضوع را تایید کرده اند که ایجاد یک زیردامنه با استفاده از کلیدواژه می تواند در بهبود رتبه ی سایت شما در موتور جستجوی گوگل، موثر باشد.

۶.تاریخچه یک دامنه یا Domain: یکی از مسائل و فاکتورهایی که در SEO سایت موثر است، تاریخچه یک دامنه است! در واقع گوگل سایت هایی که به صورت غیر منظم تمدید شده اند و مدیرهای مختلفی را داشته اند، به عنوان یک دامنه غیر مجاز در نظر می‌گیرد. این موضوع شاید به این معنا باشد که گوگل سایت هایی که با دامنه های قدیمی و مجازات شده شروع به کار می کنند را ممکن است، همچنان مجازات کند!

۷.استفاده از دامنه های دقیق(ٍEMD): یکی از شیوه هایی که به واسطه وجود الگوریتمی EMD ارزش آن کم شده است، استفاده از دامنه بازی است! این موضوع ممکن است مقدار بسیار کمی امتیاز مثبت برای سایت شما محسوب شود، اما در نهایت با بروزرسانی بعدی EMD این احتمال وجود دارد که کلا ارزش آن از بین برود.

200 فاکتور گوگل - دامنه های دقیق(ٍEMD)

۲۰۰ فاکتور گوگل

فاکتورهای مرتبط با آپدیت گوگل EMD

در این بخش از ۲۰۰ فاکتور گوگل با فاکتورهای مرتبط با آپدیت گوگل EMD آشنا می شویم:

۸. پنهان کردن و مخفی کردن اطلاعات مالکیت یک دامنه (Public vs. Private WhoIs) : یکی از مسائل جالب که شاید به اهمیت آن تا بحال پی نبرده بودید، سئو دامنه هایی با اطلاعات مالکیت شخصی یا پنهان شده با سئو دامنه هایی با اطلاعات مالکیت عمومی است. این موضوع باعث می شود که گوگل تصور کند، سایت شما در حال انتشار مطالب نادرستی است و یا شما در حال فعالیت غیرقانونی هستید که نمی خواهید، نام و اطلاعات شخصی شما به صورت عمومی برای همه قابل دیدن باشد! این موضوع به تنهایی اهمیت چندانی ندارد، اما اگر با فاکتورهای دیگر جمع شود، اثر خود را می گذارد.

۹.صاحب دامنه کیست؟ (اهمیت شناخته شده بودن صاحب یک دامنه به عنوان اسپمر): اگر گوگل نام یک فرد را به عنوان اسپمر در نظر بگیرد، تمامی دامنه هایی که به نام آن شخص وجود دارد، هم دچار مشکل می شوند و این موضوع در نهایت باعث می شود که فرد دچار مشکلاتی شود که خوب نیست!

۱۰.داشتن یک دامنه اختصاصی مخصوص یک کشور یا برنامه افزودنی TLD یک کشور: داشتن دامنه های سطح بالای یک کشور که برای ارگان های خاص هستند، مانند cn , .pt , .ca. و … می تواند در بهبود رتبه یک سایت با آی پی های داخلی آن کشور کمک زیاد بکند، اما توانایی و استعداد یک سایت را برای رتبه بندی جهانی تا حد زیادی محدود می کند!

200 فاکتور گوگل - فاکتورهای رتبه بندی بر اساس صفحه سایت

فاکتورهای رتبه بندی بر اساس صفحه سایت

فاکتورهای عوامل صفحه سطح ( ۲۱۰ فاکتور گوگل )

در این بخش از ۲۰۰ فاکتور گوگل با فاکتورهای مرتبط با فاکتورهای عوامل صفحه سطح آشنا می شویم:

۱۱.استفاده از کلیدواژه اصلی در Title Tag: همانطور که احتمالا شما هم می دانید، این موضوع مانند گذشته دارای اهمیت نیست، اما همچنان به عنوان یک سیگنال مهم در سئو و بهینه سازی سایت محسوب می شود که بهتر به آن توجه شود.

فاکتورهای برچسب عنوان شامل کلمه کلیدی ( 200 فاکتور گوگل )

فاکتورهای برچسب عنوان شامل کلمه کلیدی ( ۲۰۰ فاکتور گوگل )

فاکتورهای برچسب عنوان شامل کلمه کلیدی ( ۲۰۰ فاکتور گوگل )

۱۲.آغاز کردن عنوان با کلمه کلیدی اصلی:  بهینه سازی عنوان های سئو بهتر است با کلمه کلیدی آغاز شود و تعداد کارکترهای تایتل  ۵۰ الی ۶۵ باشد.

۱۳. کلمه کلیدی در توضیحات متا: هرچند که استفاده از کلمه کلیدی در متای توضیحات تاثیری در رنکینگ سایت ندارد، اما بهتر است این نکات را را رعایت کنیم. در بهینه سازی متای توضیحات از کلمات کلیدی می توانیم یک الی سه بار استفاده کنیم.  توضیحات حاوی علایم نگارشی زبان فارسی باشد. تعداد کارکتر های آن نیز بین ۱۵۵ الی ۱۶۵ کارکتر باشد. رعایت این نکات باعث  افزایش نرخ کلیک شما خواهد بود.

۱۴. کلمه کلیدی در تگ H1: گوگل از تگ H1 به عنوان دومین عامل رتبه بندی بعد از تایتل استفاده می کند. بهتر است کلمه کلیدی ما باید در تگ مزبور بیاید. ما در صفحه باید یک تگ H1 داشته باشیم.

۱۵.فاکتور TF-IDF : هر چه TF-IDF بیشتر باشد بهتر است و هر چه TF-IDF به صفر نزدیک تر باشد نشان می دهد که کلمه مورد نظر در محتوا از اهمیت کمی برخوردار است.

۱۶.طول محتوا: به طور معمول هر چه تعداد کلمات یک صفحه بیشتر باشد گوگل آن را مرجع در نظر می گیرد. البته این موضوع با در نظر گرفتن فاکتورهایی مثل نرخ پرش و میزان ماندگاری کاربر در صفحه است.

۱۷. فهرست یا جدول محتوا: استفاده از فهرست مطالب محتوا می تواند به Google در درک بهتر محتوای صفحه کمک کند. و همچنین تعامل کاربر با صفحه را نیز افزایش می دهد.

۱۸.چگالی یا غلظت کلمات کلیدی: این فاکتور مانند گذشته اهمیت ندارد، منتها بی ارزش هم نیست، زیاده روی در این مورد مشمول تکنیک کلاه سیاه یا کی ورد استافینگ می شود. شاید گوگل با این روش کانتکس محتوا را درک می کند.

۱۹.کلمات کلیدی LSI: استفاده از کلمات LSI به موتورهای جستجو کمک می کند تا درک کاملی از محتوای سایت داشته باشند. و در درک کلماتی که بیش از یک مفهوم دارند، عملکرد مناسبی خواهد داشت.

۲۰.کلمات کلیدی LSI در تگهای تایتل و توضیحات متا:  به کار بردن کلمات کلیدی LSI در تگهای تایتل و توضیحات متا به گوگل کمک می کند درک کاملتری از محتوای صفحه داشته باشد.

۲۱. پوشش کامل عمق یک موضوع: هر چقدر مقالات در سایت مطلب کاملی ارائه دهد، رنک بالاتری خواهد داشت.

۲۲.سرعت بارگذاری سایت بر اساس HTML یا Page Loading Speed via HTML: مهم ترین موتورهای جستجوی دنیا یعنی گوگل و بینگ این موضوع را به عنوان یک عامل بسیار مهم در رتبه بندی سایت در نظر می گیرند! در واقع سایت هایی که دارای سرعت بارگذاری بالایی هستند، نسبت به سایت های کندتر دارای توانایی بیشتر برای دریافت رتبه بهتر در گوگل هستند. در نظر داشته باشید که خزنده های گوگل به عنوان یک ربات، می توانند سرعت بارگذاری کد HTML شما را به دقیق ترین شکل ممکن بررسی کنند.

۲۳.سرعت بارگذاری سایت بر اساس مرورگر کروم یا Page Loading Speed Via Chrome: همچنین یکی دیگر از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه بندی، استفاده از داده های جمع آوری شده برای بارگذاری رتبه سایت بر اساس مروگر کروم است! در واقع گوگل از دیتای کاربران برای این موضوع استفاده می کند.

۲۴. استفاده از AMP: استفاده از AMP مستقیما در رنک دهی وب سایت ها تاثیر مستقیم ندارد ولی در سایت های خبری با استفاده از این متد سرعت بارگزاری صفحات برای کاربران موبایلی زیاد می شود.

۲۵. مطابقت محتوا با خواسته کاربر: محتوایی که با رفتارشناسی کاربر ایجاد شده و مطابق با خواسته وی هست. با احتمال زیادی رنک خواهد گرفت. در این مورد مقاله بلاگ چیست را مطالعه کنید.

۲۶.مرغ مگس خوار گوگل: با آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار موتورهای جست و جو از کلمات کلیدی عبور کردند و بیشتر بر روی مفهوم محتوای صفحه تمرکز کردند و می توانند معنای صفحات وب را درک کند.

۲۷. محتوای تکراری و کپی: استفاده از محتوای یکسان و حتی کمی تغییر یافته یا کپی شده از دیگر سایت ها می تواند بر رنکینگ سایت تاثیر منفی بگذارد.

۲۸. برچسب Rel= Canonical: اگر در سایت خود محتوای کپی دارید، حتما از تگ کنونیکال استفاده کنید تا احتمال جریمه شدن سایت شما توسط گوگل کاهش پیدا کند.

۲۹.بهینه سازی تصاویر: یکی از انواع محتوا تصاویر هستند که شما می توانید با استفاده از نام گذاری صحیح آن ها، استفاده از برچسب Alt، نوشتن توضیحات مرتبط و … آن ها را بهینه سازی کنید. با این کار گوگل سیگنال های مرتبط دریافت می کند.

۳۰.بروز رسانی تاریخ انتشار محتوا: یکی از مسائل مهم که به واسطه بروز رسانی گوگل کافئین از اهمیت بیشتری برخوردار شده است، به روز رسانی تاریخ انتشار محتواست که به عنوان یک عامل مهم در رتبه بندی سایت ها در نظر گرفته می شود.

۳۱. بروزرسانی محتوا: شاید فکر کردید که می توانید با جابجایی ترتیب چند کلمه یا جمله، محتوا را برروزرسانی کنید و سر گوگل را شیره بمالید! این موضوع تا حدی درست است، اما گوگل میزان و اندازه بروزرسانی یک محتوا را در نظر کی گیرد! به عنوان مثال از نظر گوگل حذف یک پاراگراف و یا اضافه شدن یک متن به محتوا را اندازه بزرگ تری از بروزرسانی محتوا نسبت به جابجایی چندپاراگراف در نظر می گیرد.

۳۲.به روزرسانی محتوا به صورت منظم و طبق یک تاریخ خاص: برخی از صفحات سایت شما هرچند وقت یکبار بروزرسانی می شوند؟ هر هفته، هر ماه یا هر چند سال این کار را انجام می دهید؟ این موضوع به عنوان یک سیگنال به فهم گوگل می رساند که سایت شما دارای محتوای تازه است.

۳۳.برجسته کردن کلمه کلیدی در محتوا: یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه بندی سایت ها که به آن جهت می دهد، این است که یک سایت با محتوای خاص، حتما در ۱۰۰ کلمه اول محتوای خود از کلمه کلیدی استفاده کند تا رتبه گوگل آن در صفحه اول ظاهر شود.

۳۴.استفاده از تگ ها و برچسب های کلیدی مانند H2 و H3: استفاده از کلیدواژه در زیرعنوان ها باعث می شود که گوگل متوجه شود، قصد و هدف شما از تولید این محتوا چیست در این رابطه جان مولر اظهار کرده است که این برچسب ها در کدهای HTML به موتور جستجوی گوگل کمک می کند که ساختار یک صفحه را بیش از پیش متوجه شود.

۳۵.کیفیت و ارزش بک لینک های یک سایت: همه ی افراد تصور می کنند که بک لینک ها مهم هستند! این موضوع کاملا صحیح است و مطالعات و تحقیقات آن را ثابت کرده اند، اما نکته ی مهمی که فراموش می شود، این است که کیفیت این بک لینک ها به چه صورت است؟ آیا از یک سایت معتبر و بروز لینک دریافت کرده اید؟

۳۶.ایجاد ارتباط معنایی بین بک لینک و صفحه: بسیار مهم است که از سایت های مرتبط با حوزه کاری خود لینک دریافت کنید! برای اهمیت این موضوع به یک مثال توجه کنید! فرض کنید که شما یک صفحه در مورد اتوموبیل دارید و از یک صفحه دیگر که مربوط به فیلم است، لینک دریافت می کنید. این موضوع به گوگل این سیگنال را می دهد که سایت شما و صفحه آن مربوط به یک فیلم در مورد ماشین و اتوموبیل است! آیا حالا متوجه اهمیت دریافت بک لینک از سایت های مرتبط شدید؟

۳۷.دستور زبان و هجی کردن: استفاده از دستور زبان به صورت صحیح و نداشتن غلط املایی در یک محتوا به عنوان یک سیگنال قوی و مهم برای گوگل در نظر گرفته می شود که سایت های رعایت کننده آن از مزایای خوبی برخوردار می شود. آیا در محتوای خود غلط املایی دارید و یا از دستور زبان به درستی استفاده نکرده اید؟

۳۸.محتوای سندیکایی: اگر محتوای شما در یک صفحه فهرستی وجود داشته باشد و یک صفحه اصلی دیگر برای آن محتوا در نظر گرفته شده باشد، دو احتمال وجود دارد! یک اینکه اصلا ممکن است، سایت شما رتبه کسب نکند و یا حتی اصلا محتوای کپی شده ایندکس نشود.

۳۹ به روزرسانی سایت بر اساس الگوریتم Mobile Friendly: این الگوریتم به سایت هایی که برای موبایل ها بهینه سازی شده اند، اهمیت بالایی قائل هستند و به عنوان پاداش، سئو آن ها را بهبود می بخشند.

۴۰.قابلیت استفاده راحت کاربران تلفن همراه از یک سایت: اگر سایت شما به صورتی بهینه سازی شده باشد که کاربران موبایل به راحتی می توانند از آن استفاده کنند و همان قابلیت های دستکتاپ برای آن ها در این زمینه فراهم است، احتمال دریافت رتبه های یک تا سه گوگل موبایل برای آن ها خیلی بیشتر است.

۴۱.محتوای پنهان در موبایل: برخی از سایت ها برای بهینه سازی سایت خود برای کاربران موبایل، برخی از محتواهای خود را برای این دست از کاربران پنهان می کنند که نتیجه ی آن، ایندکس نشدن آن بخش از محتوا و یا نداشتن وزن و سنگینی یک محتوای قابل مشاهده است! این موضوع از نظر گوگل تایید شده است و مشکلی برای آن نیست، اما تاکید شده است که حتما اگر یک محتوا مهم است باید برای کاربران موبایل و دسکتاپ در هر زمان، قابل مشاهده باشد.

حتما بخوانید:  بهترین استراتژی های سئو سال 2020

۴۲.استفاده از محتوای تکمیلی مفید: یکی دیگر از معیارهای گوگل برای رتبه بندی این است که آیا محتوای تکمیلی مفید استفاده کرده اید یا خیر؟ براساس یک سند راهنمای معتبر از خود گوگل به نام Google Rater، استفاده از محتوای مکمل و تکمیل کننده برای یک صفحه از سایت به عنوان یک سیگنال برای کیفیت یک محصول به حساب می آید. به عنوان مثال اگر شما یک صفحه دارید که در مورد ارزهای مختلف صحبت می کند، استفاده از یک مبدل ارز آنلاین می تواند به عنوان یک محتوای تکمیلی مفید مدنظر گرفته شود.

۴۳: محتوای پنهان و مخفی در پشت برگه ها: اگر صفحه ای دارید که کاربر برای فاش کردن برخی از مطالب آن باید کلیک کند، طبق نظر گوگل به احتمال زیاد این دست از محتواها ایندکس نشوند!

۴۴.تعداد بک لینک ها: یکی از مسائل مهم که باید مدنظر بگیرید، این است که استفاده از تعداد بسیار زیادی بک لینک، می تواند باعث افت و نشت سایت شما شود و رتبه بندی سایت را در موتور جستجوی گوگل دچار بی نظمی کند. بهتر است که در این کار زیاده روی نکنید.

۴۵.استفاده از محتوای چند رسانه ای در صفحه: عامل مهم بعدی در رتبه یک سایت که می توانید از آن استفاده کنید، این است که صفحه سایت شما آیا از محتوای تصویری، فیلم و یا حتی سایر محتواهای چند رسانه ای یا مولتی مدیا استفاده کرده است یا خیر؟ این موضوع می تواند به گوگل این سیگنال را بدهد که صفحه شما دارای یک محتوای باکیفیت است! گوگل سایت های با محتوای باکیفیت را در رتبه های بهتری قرار می دهد.

۴۶.تعداد لینک های داخلی یک محتوا برای صفحه: جالب است بدانید که تعداد لینک های داخلی یک صفحه نشان دهنده آن است که آن صفحه، چه میزان اهمیت دارد؟ در واقع هرچقدر که تعداد لینک های یک صفحه بیشتر باشد، آن صفحه مهم تر است.

۴۷.کیفیت پیوندهای داخلی: برای این که یک صفحه در رتبه بندی، جایگاه بهتری بگیرد، نیاز به لینک های داخلی از صفحاتی دارد که در رتبه بندی دارای جایگاه خوبی هستند! در واقع کیفیت لینک های داخلی در رتبه بندی یک صفحه بی تاثیر نیست.

۴۸.پیوندها یا لینک های شکسته: لینک های شکسته به لینک هایی گفته می شود که دیگر وجود خارجی ندارند! داشتن لینک های شکسته زیاد یا  Broken Links باعث می شود که محتوای یک صفحه به طور کلی از نظر گوگل نادیده گرفته شود. در واقعا طبق دستورالعمل گوگل یا Google Rater بهتر است که از نداشتن پیوندهای شکسته در سایت خود یا حداقل کم بودن تعداد آن ها مطمئن شوید.

۴۹.سطح خواندن: بدون شک و به قطع به یقین گوگل سطح خواندن صفحات یک سایت را تخمین می زند! در واقعا گوگل در این رابطه آماری هم منتشر کرده و این موضوع به نام Google Reading Level مشهور شده است.

۵۰.استفاده از پیوندهای وابسته: به احتمال زیاد استفاده از چنین لینک هایی به رتبه سایت شما در گوگل صدمه ای وارد نمی کنند، اما اگر تعداد آن ها به طرز عجیب و غربی زیاد است، بهتر است که فکری به حال آن ها بکنید چرا که طبق الگوریتم های گوگل، استفاده بیش از حد از پیوندهای وابسته می تواند این موضوع را به گوگل بفهماند که سایت شما محتوای خوبی ندارد!

۵۱.خطاهای HTML یا اعتبار W3C: اگر سایت شما یک وبسایت با کدنویسی نامنظم و شلخته باشد، گوگل این موضوع را به این شکل برداشت می کند که سایت شما کیفیت پایینی دارد و محتوای خوبی در آن وجود ندارد! این موضوع به طور قطع ثابت نشده است و در مورد آن بحث های متعددی شکل گرفته است، اما یک صفحه کدنویسی شده منظم، نشان دهنده آن است که سایت یا محتوای آن باکیفیت است.

۵۲.Domain Authority: اگر همه چیز در دو صفحه از دو سایت متفاوت مشابه باشد، عامل اعتبار یک دامنه باعث می شود که سایت با اعتبار بیشتر، رتبه ی بهتری را دریافت کند.

۵۳.PageRank یک صفحه: صفحاتی که دارای امتیاز بیشتری هستند، نسبت به صفحات دیگر به طور قطع رتبه ی بالاتری دریافت می کنند. این موضوع به آن معناست که صفحات بدون مرجع پیوند زیاد نسبت به صفحات با اختیار زیاد، رتبه پایین تری دارند.

۵۴. طول آدرس صفحه:  URL های بیش از حد طولانی احتمال ظاهر شدن صفحه را در رتبه های برتر گوگل را با مشکل مواجه می کند. تحقیقات وب سایت بک لینکو نشان داده که URL کوتاه دارای اهمیت مثبتی در گرفتن رتبه های برتر صفحه است.

۵۵. طول مسیر صفحه تا روت: هر چه مسیر URL به در معماری سایت به روت اصلی سایت نزدیکتر باشد، قدرت بالا و آتوریتی بهتری نسبت به صفحات دیگر است.

۵۶.ویرایشگرهای انسانی یا Human Editors: این موضوع تحت هیچ شرایطی تایید نشده است، اما احتمال آن وجود دارد که گوگل سیستمی را در نظر دارد که اجازه می دهد انسان ها بر نتایج موتور جستجو تاثیر بگذارند.

۵۷.صفحات دسته بندی: صفحاتی که داخل یک دسته بندی قرار می گیرد سیگنال محتوای مرتبط به گوگل می فرستد. بین زیر دسته ها ارتباط معنایی بیشتری برقرار است. و صفحه ای که در یک دسته بندی قرار دارد نسبت به صفحه ای که در دسته دیگر قرار دارد دارای ارتباط بیشتر است.

۵۸.برچسب ها در وردپرس: برچسب ها در وردپرس  یکی دیگر از راه های دسته بندی و ایجاد سیگنال برای ارتباط بیشتر صفحات هستند. طبق سایت یوست تنها راهی که باعث بهبود سئو سایت شما می شود ارتباط دادن یک محتوا به مطلب دیگر و به طور خاص یک گروه از پست ها به یکدیگر است.

۵۹. کلمه کلیدی در نام نوشته: درج کلمات کلیدی در آدرس های صفحات یک سیگنال مثبت برای ارتباط است و یک عامل رتبه بندی کوچک در صفحه محسوب می شود.

۶۰. دسته بندی در آدرس: نام دسته بندی موجود در ادرس صفحات توسط گوگل کشف می شود، و یک سیگنال موضوعی مرتبط مثبت به گوگل و رباتهای آن می رساند.

۶۱.لینک دادن به منابع: استناد به منابع مانند مقالات پژوهشی، ممکن است نشانه کیفیت باشد. در راهنمای دستورالعمل های کیفیت گوگل آمده است که که افراد ارزیاب کیفیت هنگام مشاهده صفحات خاص باید مراقب منابع باشند: “This is a topic where expertise and/or authoritative sources are important…”.  با این حال، گوگل استفاده از لینک های خارجی به عنوان سیگنال رتبه بندی را رد کرده است.

۶۲. لیست های ORDERED و UN ORDERED: لیست های شماره دار به تجزیه محتوای شما برای خوانندگان کمک می کند و باعث می شود که محتوا کاربر پسندتر شود.گوگل محتوا هایی از بالت ها و لیست ها استفاده می کند در فیچر اسنیپت صفحه نتایج می آورد و به نوعی این محتواها را ترجیح می دهد.

۶۳.اولویت صفحه در نقشه سایت: اولویت صفحه در نقشه سایت در فایل sitemap.xml مشخص می شود! این موضوع در رتبه بندی و سئو یک سایت می تواند تاثیرگذار باشد.

۶۴. لینک های خروجی زیاد: وجود بک لینک های بسیار زیاد حتی اگر باکیفیت هم باشند، ممکن است که محتوای یک صفحه را برای گوگل و کاربر نامفهوم کنند و باعث حواس پرتی است، که نتیجه ی آن افت سئو و بهینه سازی یک سایت است.

۶۵.سیگنال های UX از سایر کلمات کلیدی رتبه گرفته در صفحه: اگر یک صفحه از سایت شما برای کلیدواژه های مختلف دارای رتبه بندی باشد، نشان دهنده کیفیت بالای محتوای آن است. گوگل برای چنین صفحاتی ارزش زیادی قائل است و آن ها را در رتبه های بالاتری نشان می دهد. در گزارش اخیر گوگل این موضوع بیان شده بود که گوگل به دنبال سایت هایی است که به نظر می رسد، بسیاری از کاربران برای نمایش داده های مشابه از آن ها استفاده می کنند.

۶۶. عمر صفحه: اگرچه گوگل محتوای تازه را ترجیح می دهد، یک صفحه قدیمی که به طور مرتب به روز می شود ممکن است از یک صفحه جدید بهتر عمل کند.

۶۷. چیدمان کاربرپسند: بار دیگر با استناد به راهنمای دستورالعمل های کیفیت گوگل:”طرح صفحه در صفحات با بالاترین کیفیت باعث می شود محتوای اصلی بلافاصله قابل مشاهده باشد.”

۶۸. دامنه های پارک شده: به روزرسانی گوگل در دسامبر سال ۲۰۱۱ باعث کاهش دیده شدن موتور جستجو در دامنه های پارک شده است.

۶۹. محتوای مفید:گوگل بین محتوای “با کیفیت” و “مفید” تفاوت قائل شود.

200 فاکتور گوگل

 

فاکتورهای رتبه بندی بر اساس سایت

فاکتورهای عوامل داخلی سطح سایت

در این بخش از ۲۰۰ فاکتور گوگل با فاکتورهای مرتبط با عوامل داخلی سطح سایت آشنا می شویم:

۷۰.گوگل به محتوا هایی که ارزشی را منتقل می کنند و نیاز مخاطب را برآورده می کند و این گونه محتوا ها ارزیابی می کند و برعکس در مقابل محتواهای بی ارزش و ناکافی با الگوریتم پاندا، الگوریتم EAT , … مبارزه می کند و پنالایز می کند. سایت ها در حوزه کار خود باید محتوای تخصصی تولید و به خورد مخاطب بدهد. و از همین راه به مخاطب تراست منتقل کند، در صورتی که اینگونه انجام شود اعتبار نیز پشت سر آن بالا خواهد رفت.

۷۱.در سندی که گوگل تحت عنوان کوالیتی ریترز ارائه کرده است، پیشنهاد کرده است که اطلاعات who is و اطلاعات تماس با ما را چک کنید. اطمینان حاصل کنیم که اطلاعات تماس با اطلاعات whois مطابقت دارد.

۷۲.بسیاری از سئو کار ها و وب مستر ها معتقد هستند که Domain Trust یا TrustRank عامل مهم رنک دهی به سایت ها است. ما باید تا می توانیم با ارسال انواع سیگنال ها تراست گوگل را جذب کنیم . جذب تراست گوگل با رتبه بندی گوگل ارتباط مستقیم دارد.

۷۳.هر چقدر معماری سایت قابل درکتر برای رباتهای گوگل باشد، UX و UI خوبی را داشته باشد متاعقبا حس خوبی را به مخاطب القا می کند.

۷۴.بسیاری از سئو کار ها و وب مستر ها معتقد هستند که آپدیت سایت یکی دیگر از عامل های مهم رنک دهی گوگل به سایت ها است. خصوصا در این مورد نیز الگوریتم فرش نس یا همان تازگی محتوا را داریم. اضافه شدن محتوای جدید و آپدیت کردن محتواهای قبلی یک عامل طراوت در سایت است. هر چند که خود گوگل ان را انکار می کند. همچنین سیگنال تایم و دیت انتشار محتوا هم باید بررسی شود.

۷۵.وجود نقشه سایت: استفاده از یک نقشه سایت باعث می شود که سایت به موتورهای جستجوگر کمک کند که در فهم محتوای آن بهتر عمل کنند تا در نتیجه رتبه بندی بهتری داشته باشند. هرچقدر که نقشه سایت شما کامل تر باشند، به طور قطع موتور جستجو آسان تر می تواند به محتوای شما دسترسی داشته باشد. در آخرین اظهارات گوگل این موضوع به صراحت بیان شده بود که وجود نقشه سایت برای سئو مفید است.

۷۶.به دلیل فیلترینگ گوگل در مواقع حساس وقطعی اینترنت پیشنهاد می شود سرور به داخل ایران منتقل شود.

۷۷.موقعیت سرور یا Server Location: مکان سرور کجا قرار دارد؟ این موضوع در این که سایت شما در کدام منظقه جغرافیایی چه رتبه ای داشته باشد، تاثیرگذار است. این موضوع به خصوص برای کلیدواژه هایی که منطقه به منطقه دارای تفاوت هستند، به شدت مهم است.

۷۸.داشتن گواهینامه SSL: گوگل تایید کرده است که داشتن گواهینامه اس اس ال و HTTPS به عنوان یک عامل مهم در رتبه بندی استفاده می کند.

۷۹.گوگل به وجود صفحات «شرایط خدمات یا Terms of Service » و «صفحات حریم خصوصی یا Privacy Pages » اهمیت ویژه ای می دهد. همچنیم فعال بودن این دو صفحه در هر سایتی به گوگل می گوید که سایت شما یک عضو معتبر در اینترنت است. همچنین وجود این دو فاکتور به EAT شدن سایت کمک شایانی خواهد کرد.

۸۰.وجود اطلاعات و محتوای تکراری در سایت باعث افت رنکینگ در موتورهای جست و جو خصوصا گوگل می شود. بدین منظور توصیه اکثر وبمستر ها و سئو مستر ها این است که از این کار پرهیز شود.

۸۱.وجود مسیریابی BreadCrumb: با توجه به این که کاربران علاقه دارند که بدانند در کجای سایت قرار دارند، استفاده از این موضوع می تواند در رتبه بندی سایت تاثیرگذار باشد. در واقع سایت هایی که از این موضوع استفاده می کنند، احساس رضایت بیشتری در این زمینه ایجاد می کنند.

۸۲.امروزه به طور متوسط بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصد جست وجو ها توسط دیوایس های کوچک از قبیل موبایل ها و تبلت ها صورت می گیرد و همچنین گوگل از سال ۲۰۱۸ نیز به دلیل اهمیت این موضوع اساس رنک دهی به صفحات را براساس موبایل ها قرار داده است و الگوریتم موبایل گدون و یا موبایل فرست ایندکس را راه اندازی و اپدیت نموده است. لذا باید سرعت لود سایت در حالت موبایل و نمایش پیج لایوت ها در این حالت در بهینه ترین لول خودش باشد.

۸۳.به دلیلی قدرت و اعتباری که سایت اشتراک فیلم یوتویوب دارد و نتایج آن در سرپ ظاهر می شود. پیشنها می شود برای دریافت نتیجه بهتر در کسب وکار آنلاین در یوتویوب فهالیت داشته باشیم. به دلیل فیلتر بودن این سایت در ایران بهتر است در سایت های ایرانی معادل یوتویوب مثل آپارات، تماشا، نماشا فعال باشیم.

۸۴.گوگل به سایت هایی که دارای یوزر اکسپرینس بالایی هستند اهمیت ویژه ای میدهد و معمولا این سایت ها جزو رنک های بالای سرپ هستند. قابلیت استفاده از سایت برای کاربر بسیار با ارزش است و لذا در صورتی که سایت ما دارای منوبندی غیر استاندارد، UI نامناسب و سرعت لود پایینی باشد، در سایت بانس ریت افزایش، تایم آن سایت کاهش و همچنین بازدید از صفحه نیز کاهش پیدا خواهد کرد. همه این عوامل از رصد الگوریتم رنک برین خارج نیست و این الگوریتم تمام این افعال را درتبه بندی لحاظ می کند.

۸۵.استفاده از Google Analytics و سرچ کنسول Google باعث می شود که ما سایتمان را بهتر آنالیز کنیم. با معرفی سایت به سرچ کنسول Google به نوعی ما سایتمان را به گوگل می شناسانیم. و با آنالیتیکس سایتمان را بهتر از نظر دیتا و میزان بازدید، بانس ریت، تایم آن سایت ، انواع ترافیک و… می توانیم بررسی کنیم.

۸۶.کسب اعتبار و رتبه ی بالا از سوی مشتریان در سایت های اعتباردهی مثمر ثمر است.

200 فاکتور گوگل

فاکتورهای رتبه بندی بر اساس بک لینک

فاکتورهای تاثیرگذار با موضوع بک لینک ( ۲۰۰ فاکتور گوگل )

در این بخش از ۲۰۰ فاکتور گوگل با فاکتورهای مرتبط با فاکتورهای تاثیرگذار با موضوع بک لینک آشنا می شویم:

۸۷.در فرایند لینک سازی به سایت ها با طول عمر بیشتر و دامنه های قدیمی تر اهمیت دهیم. لینک دریافتی از دامنه قدیمی و با طول عمر بیتر قدرتمند تر از لینک گرفتن از دامنه های جدید است.

۸۸.تعداد رفرال دامین ها در لینک سازی بسیار مهم است. هر چه تعداد ر فرال های ما بیشتر باشد به مثابه این است که سایت های بیشتری مارا تایید کرده اند.

۸۹.کسب بک لینک از دومین های متعدد شامل شرکت های بسیار بزرگ، متوسط و کوچک و همچنین شرکت های عمومی و نهاد های علمی در سئو موثر است.

۹۰.تعداد صفحات لینک دهنده نیز تاثیر بسزایی در کسب نتیجه دارد. لذا گرفتن بک لینک از صفحات متفاوت یک دامنه نیز تاثیر انکار ناپذیری در رشد سایت دارد.

حتما بخوانید:  بانس ریت Bounce Rate چیست؟

۹۱.متن لینک شده و یا کلمه کلیدی در لینک سازی اهمیت دارد، اما نه نسبت به گذشته، لینک سازی با کلمه تجاری دلخواه هنوز میتواند در ابعاد کوچک می تواند سیگنال های ارتباطی قدرتمندی در رابطه با اهمیت سایت وصفحه به گوگل بدهد. لذا باید انکر تکست ها حاوی کلمه کلیدی باید لینک سازی ما لحاظ شود.

۹۲.در لینک سازی تصاویر از حتما کلمه کلیدی مرتبط با تصاویر در قسمت Alt قرار داداه شود، لذا متن Alt به عنوان انکرتکست عمل می کند.

۹۳.طبق تجربه وب مستر ها وسئو مستر ها لینک سازی در سایت های با دامنه edu یا gov از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما گوگل تاثیر بک لینک های از دامنه های یاد شده را انکار می کند.

۹۴.قدرت لینک صفحه که جزو عوامل رنک دهی اولیه گوگل است که توسط یکی بنیان گذاران گوگل به نام لری پیج به وجود امده و توسط الگوریتم پیج رنک کنترل می شود. گوگل ان را انکار می کند ولی به اعتقاد اکثر وب مستر ها و سئو مستر ها پیج رنک هنوز وجود دارد.

۹۵.قدرت و آتوریتی لینک دامنه نیز از فاکتور های مهم رنک دهی سایت ها است. در لینک سازی سعی شود از رفرال دامین های با قدرت بالا استفاد شود.

۹۶.لینک از صفحاتی سایر رقبا در یک کلمه کلیدی ارزش بالایی دارد.

۹۷.گرفتن لینک از معتبرین سورس های لینک صنعت شاخص مهمی نزد گوگل است.

۹۸.دریافت بک لینک از سایت های محله بد: گوگل برخی از سایت ها را بر اساس معیارهای خود در محله های بد قرار داده است! این موضوع به آن معنا است که این سایت ها و لینکی که به شما داده اند، می تواند رتبه ی سایت شما را تخریب کند.

۹۹.پست های مهمان: اگرچه استفاده از پیوندهای پست های مهمان ارزش بالایی دارد، اما به احتمال زیاد ارزش این پیوندها به اندازه ی ارزش پیوندهایی که صاحبان یک تحریره به سایت شما می دهند، نیست! در واقع پست هایی که مهمان نیستند، دریافت لینک از آن ها ارزش بالاتری دارد.

۱۰۰.در کمپین های تبلیغات که به صورت نیتو ران می کنیم از رل اسپانسر استفاده کنیم. در غیر این صورت ممکن است گوگل این گونه لینک ها را شناسایی کنئ وبی تاثیر کند.

۱۰۱.یکی از اصلی ترین معیارهای گوگل برای سنجش میزان قدرت و اعتبار یک دامین تعداد لینک های داده شده به صفحه اصلی است. هر چه میزان وزن لینک ها در دامنه اصلی زیاد باشد، آن دامنه قدرتمند تر است.

۱۰۲.گوگل گفته که Nofollow Links را دنبال نمی کنه و اهمیتی در لینک سازی ندارند. ولی به طبیعی بودن لینک سازی کمک می کند.

۱۰۳.از عوامل دیگه ای که به طبیعی بودن لینک سازی کمک می کند داشتن بک لینک از منبع های مختلف و در حد متعادل است. به طور مثال لینک سازی از از چند دامنه مشخص و به تعداد زیاد باعث می شود که سایت ما از نزد گوگل اسپم شناخته شود. ما باید از منابع مختلف از قبیل فروم ها، بلاگ ها، پروفایل ها ، پست های میهمان، کامنت ها ، ریدایرکت ها در حد متعادل لینک بگیریم.

۱۰۴.استفاده از تگ های Sponsored یا UGC با دستورالعمل rel= Sponsored یا rel= UGC: استفاده از چنین برچسب هایی ممکن است که در رتبه بندی تاثیر بگذارد و نسبت تاثیرگذاری متفاوتی نسبت به پست های عادی داشته باشند.

۱۰۵.استفاده از لینک ها در بین محتوا ، خصوصا مقاله بهترین نوع لینک سازی می باشد و اهمیت وِیژه ای در بین سایر بک لینک ها دارد.

۱۰۶.تغییر مسیر یا ری دایرکت های ۳۰۱ زیاد به یک صفحه خاص: اگر به فیلم راهنمای وبمستران نگاهی انداخته باشید، متوجه می شوید که استفاده از ری دایرکت ۳۰۱ برای یک صفحه به طور بسیار زیاد، باعث می شود که رتبه یا  Pagerank آن صفحه تغییرات زیادی کند.

۱۰۷.استفاده از متن ها وکلمه کلیدی لینک شده در داخل سایت نیز مهم است. هرچند که اهمیت و وزن آنها از لینک خارجی کمتر است و یکی از سیگنال های ارتباطی محتوا می باشد.

۱۰۸.استفاده از Link Title Attribution در لینک سازی که یک سیگنال ارتباطی ضعیف برای لینک سازی و رلونسی صفحات است . بدین منظور استفاده از Link Title Attribution برای برقراری ارتباط بهتر استفاده می شود.

۱۰۹.استفاده از Referring Domain های یک کشور در رنک گرفتن در آن کشور کمک می کند. و از اکثر دامین های در دسرس برای لینک سازی در ایران استفاده می شود.

۱۱۰.استفاده از Link Location In Content در لینک سازی از دیدگاه برخی از وبمسترها و سئو مسترها مورد تایید می باشد. یعنی این که لینک های موجود در پاراگراف اولیه وهمچنین خط اولیه محتوا نسبت به لینکی که در اخر متن و پاراگراف قرار گرفته داری ارزش ووزن بیشتری است.

۱۱۱.لینک هایی که در محتوای سایت ظاهر می شود نسبت به لینک هایی که در فوتر و یا سایدبار سایت ها گرفته می شود دارای وزن بیشتر و ارزش بیشتر است.

۱۱۲.لینک گرفتن از دامنه هایی که با سایت ما ارتباط معنایی و مفهومی دارند، نسبت به لینک گرفتن از سایت هایی که از لحاظ معنایی، رلونسی با سایت ماندارند قدرتمندتر است.

۱۱۳.استفاده از Page-Level Relevancy در لینک سازی نسبت به لینک هایی که از صفحات هم مفهوم گرفته نمی شوند ارزشمندتر است.

۱۱۴.گوگل به لینک هایی که از صفحاتی که کلمه هدف برای لینک سازی در صفحه منبع ئر تایتل استفاده شده عشق می ورزد.

۱۱۵: سرعت لینک مثبت: سایت هایی که لینک های مثبت خوبی دریافت می کنند، باعث می شوند که رتبه بندی های بهتری را دریافت کنند. در واقع چنین سایت هایی محبوب به نظر می رسند و باعث می شوند که خود گوگل به آن ها، رتبه ی بهتری بدهد.

۱۱۶:سرعت لینک منفی: اگر به سرعت لینک های با سیگنال های منفی به سایت شما سرازیر شود، نشان دهده است که توجهات منفی فراوانی به سمت سایتتان روانه شده است و دیگر لیاقت جایگاه های خوب قبلی خود را ندارید.

۱۱۷.گرفتن لینک از صفحاتی که مرجع می باشد و توسط کاربرها رصد می شود که به عنوان صفحات Hub آن را می شناسیم بسیار ارزشمند است والگوریتم Hilltop نیز به همین دلیل گوگل به وجود اورده است.

۱۱۸.لینک سازی از دامنه هایی که دارای آتوریتی بالا هستند نسبت به دامنه هایی که دارای آتوریتی ضعیف هستند ارزش بیشتری را منتقل و میکند .

۱۱۹.لینک سازی از ویکی پدیا برای بالا بردن رنک وقدرت سایت می تونه بسیار کمک کنه با ااین که به صورت نوفالو است.

۱۲۰.کلماتی که که در اطراف لینک ها هستند به گوگل کمک می کند شناسایی کند لینک درباره ی چه موضوعی است.

۱۲۱.بر حسب Google patent طول عمر بک لینک های ساخته شده با قدرت و اعتبار بک لینک اثر مستقیم دارد و هرچه طول عمر بک لینک زیاد باشد دارای قدرت بیشتری است.

۱۲۲.با گسترش PBN ها در لینک سازی ، احتمالا گوگل در هوش مصنوعی خودش از نوعی الگوریتم استفاده می کند که با تشخیص سیگنال تعامل کاربر با صفحه و سیگنال برند سایت های واقعی را از غیر واقعی تشخیص دهد. به همین منظور در استفاده از PBN ها باید نهایت دقت را بکنیم. معمولا خبرگذاری ها هم از محتواها وخبرهای تکراری استفاده می کنند و شاید این موضوع نکته زیاد منفی نباشد.

۱۲۳.سایتی که لینک سازی ان طبیعی به نظر برسد ، سریعتر به رتبه های بالای گوگل میرسد. یکی از راه کارهای کلاه سیاه به منظور طبیعی جلوه دادن لینک سازی استفاده از لینک های پروفایل فروم است که باید سعی کنیم با آپدیت اکانت ، آن را طبیعی جلوه بدیم.

۱۲۴.گوگل در یکی از صفحات help خود به وب مستر ها اعلام می کند از تبادل لینک با سایت ها پرهیز کنند. این لینک ها که تحت Link Schemes مطرح به شدت خطرناک بوده و جریمه و پنالتی پنگوئن گوگل را در پی دارد.

۱۲۵.گوگل گفته که می تواند محتواهای های تولید شده توسط کاربر را از محتوای اصلی سایت تشخیص دهد. به همین منظور از لینک سازی به نام کاربر پرهیز کنیم.

۱۲۶.استفاده از شورتنر و ریدایرکت ۳۰۱ در لینک سازی که به طبیعی بودن لینک سازی کمک می کند. هر چند که اعتبار و قدرت را کمتر از لینک مستقیم انتقال می دهد.

۱۲۷.استفاده از microformatting در صفحات لندینگ ها و پروداکت ها مستقیم و یا غیر مستقیم باعث افزایش رنکینگ می شود و همچنین CTR را در صفحه نتایج گوگل بالا می برد. البته بدون استفاده از ان هم ممکن است صفحات رنک بالایی داشته باشند ولی استفاده microformatting بهتر است.

۱۲۸.استفاده از TrustRank و Page Rank که باید توسط لینک فالو منتقل می شود را باید بررسی کنیم. لذا هر چقدر لینک فالو ما قدرت بالایی داشته باشد و همچنین لینک های خروجی صفحه ای که به ما لینک فالو داده کمتر باشد، قدرت واعتباری که به سایت ما منتقل می شود بهتر خواهد بود. در کنار این موضوع باید طبیعی جلوه کردن لینک سازی را باید در نظر بگیریم.

۱۲۹.امتیازی که Page Rank منتقل می کند محدود است، لذا باید در لینک سازی لینک های خروجی صفحه را بررسی کنیم. هر چه قدر صفحه مورد نظر لینک خروجی کمتری داشته باشد امتیاز آن بین صفحه ها تقسیم می شود. در لینک سازی کیفیت لینک ها مطرح است نه کمیت. چه بسا ارزش چند لینک انگشت شمار با صد ها لینک برابری کند.

۱۳۰.امتیازی که Page Rank منتقل می کند محدود است، لذا باید در لینک سازی لینک های خروجی صفحه را بررسی کنیم. هر چه قدر صفحه مورد نظر لینک خروجی کمتری داشته باشد امتیاز آن بین صفحه ها تقسیم می شود. در لینک سازی کیفیت لینک ها مطرح است نه کمیت. چه بسا ارزش چند لینک انگشت شمار با صد ها لینک برابری کند.

۱۳۱.به اعتقاد برخی از وب مستر ها لینک هایی که از Forum ها می گیریم ارزش کمتری نسبت به سایر بک لینک ها داشته باشند.

۱۳۲.لینکی که از محتوای ۱۰۰۰ کلمه ای گرفته می شود ، در مقابل لینکی از محتوای ۲۵ کلمه ای گرفته می شود . ارزش بالاتری دارد.

۱۳۳.کیفیت وارزش لینک از محتوای ضعیف و اسپین شده نسبت به محتوای یونیک و خوب ، کمتر وضعیف تر است. تولید محتوای خوب هم گران است و نیرو خاص خودش را می طلبد.

200 فاکتور گوگل

فاکتورهای رتبه بندی بر اساس UI

عوامل و فاکتورهای تاثیرگذار با موضوع UI یا User Interaction

در این بخش از ۲۰۰ فاکتور گوگل با فاکتورهای مرتبط با فاکتورهای تاثیرگذار با موضوع UI یا User Interaction آشنا می شویم:

۱۳۴.طبق گفته گوگل و متس کاتس لینک هایی که از سایدبار سایت ها گرفته می شود، یک لینک واحد توسط گوگل محسوب می شود.

۱۳۵.الگوریتم هوش مصونوعی گوگل است و یکی از جدید ترین الگوریتم های گوگل است که رفتار دقیق کاربر را که با لندینگ پیج می کند می سنجد و برمیزان رتبه بندی تاثیر می گدارد. نرخ پرش صفحه ، تایم آن پیج ، پوگو استینگ از اصلی ترین فاکتورهایی است که این الگوریتم رصد می کند.

۱۳۶.الگوریتم هوش مصونوعی گوگل است و یکی از جدید ترین الگوریتم های گوگل است که رفتار دقیق کاربر را که با لندینگ پیج می کند می سنجد و برمیزان رتبه بندی تاثیر می گدارد. نرخ پرش صفحه ، تایم آن پیج ، پوگو استینگ از اصلی ترین فاکتورهایی است که این الگوریتم رصد می کند.

۱۳۷.بررسی میزان CTR برای یک کی ورد خاص و بهبود و افزایش نرخ کلیک باعث رشد کلیک و افزایش رتبه آن خواهد بود.

۱۳۸.CTR یک عامل و سیگنال انسانی است که از طریق کاربر صورت می پذیرد و به اعتقاد وبمستر ها و سئو مسترها این عامل باعث می شود که کلیه کلمات مربوط به ان نیز افزایش CTR و رنکینگ داشته باشند.

۱۳۹.همه وب مستر ها و سئو مسترها موافق تاثیر نرخ پرش در سئو نیستد. ولی طبق مطالعاتی که سایت SEMRush در این رابطه داشته است به این نتیجه رسیده است که گوگل رفتار کاربرها را بر لندینگ ها آزمایش می کند و نرخ پرش سایت ارتباط مستقیمی با رنک دهی گوگل دارد.

۱۴۰.گوگل از دیتا هایی که توسط بروزر Google Chrome جمع اوری میکند برای رنک دهی استفاده می کند. ارتباط مستقیمی بین Direct Traffic یک سایت با موفق بودن آن سایت وجود دارد و سایت های سایت هایی که ترافیک مستقیم بسیار کمی دارند لزوما سایت های موفقی نیستند. ارتباط معنی داری بین ترافیک مستقیم و رتبه بندی گوگل وجود دارد.

۱۴۱.سایت هایی که ترافیک تکراری و بازگشتی دارند ممکن است توسط گوگل رتبه آنها بهتر شود.

۱۴۲.زمانی اتفاق می افتد که کاربر جستجویی در گوگل انجام می دهد، روی لینکی در صفحه نتایج جستجو کلیک می کند، سپس وارد وب سایتی می شود اما خیلی سریع با دکمه برگشت به صفحه نتایج جستجو باز می گردد و بر روی نتیجه جستجوی دیگری کلیک می کند. این نوع رفتار کاربر نتیجه مستقیم نارضایتی آنی کاربر از آن صفحه در نتیجه جستجو است. بر خلاف نرخ پرش Pogo Sticking همیشه چیز بدی برای سئو به حساب می آید.

۱۴۳.قبلا قابلیتی در مرورگر کروم وجود داشت که می توانسیم سایته ای دلخواه را بلاک کنیم. الگوریتم پاندا گوگل از این قابلیت برای بی کیفیت تلقی کردن سایت استفاده می کرد.

۱۴۴.صفحات با تعداد زیادی نظر ممکن است نشانه تعامل و کیفیت کاربر باشد. و گوگل هم از این نکته برای امتیاز دهی کیفیت محتوا در نظر می گیرد.

200 فاکتور گوگل

فاکتورهای رتبه بندی بر اساس الگوریتم های گوگل

عوامل و فاکتورهای تاثیرگذار با موضوع قوانین ویژه الگوریتم Google

در این بخش از ۲۰۰ فاکتور گوگل با فاکتورهای مرتبط با فاکتورهای تاثیرگذار با موضوع قوانین ویژه الگوریتم Google آشنا می شویم:

۱۴۵. زمان دویل مقدار زمانی است که یک کاربر و جستجوگر گوگل قبل از بازگشت به صفحه نتایج موتور جست و جو (SERP )، در صفحه ای از نتایج موتور جستجو می گذراند.
بسیاری از متخصصان سئو، زمان دویل را یک سیگنال مهم رتبه بندی گوگل می دانند. هرچه مدت زمان بیشتری سپری شود ، بهتر است.

۱۴۶.گوگل با ران کردن الکوریتم تازگی محتوا به کوئری های سایت آپدیت شده امتیاز خاصی در نظر می گیرد.

۱۴۷.طبق کش گوگل سایت هایی که بیشتر از آن استفاده می کنیم در نتایج گوگل در نسخه عادی مرورگر یا بروزر در رنک بالاتری نمایش داده می شود.

۱۴۸.سابقه جستجوی کاربر: جالب است بدانید که سابقه جستجوی کاربر در گذشته، می تواند در نتیجه ی جستجو در حال حاضر تاثیر بگذارد! این موضوع نشان می دهد که اگر یک فرد ابتدا به دنبال نظرات کاربران برای یک موضوعی باشد و سپس به دنبال خرید یک توستر نان باشد، گوگل نظرات کاربران را راجع به خرید توستر نان را نشان می دهد.

۱۴۹.بر طبق مطالعات سایت SEMRush گوگل Featured Snippets بر طبق طول محتوا، فرمت و نوع محتوا، قدرت و اعتبار صفحه و پشتیبانی از ssl انتخاب می کند.

۱۵۰.Google به سایتهایی با IP سرور محلی و پسوند نام دامنه خاص کشور اولویت می دهد.

۱۵۱.اگر برای یک کاربر جستجوی ایمن فعال باشد، سایت هایی که محتواهای خاص یا محتوای بزرگسال دارند، برای آن کاربر نمایش داده نمی شوند.

۱۵۲.با این که گوگل پلاس از توسط گوگل منسوخ شده است، اما Google هنوز هم نتایج بیشتری را برای نویسندگان و سایتهایی که به حلقه‌های Google Plus خود اضافه کردید نشان داده است.

حتما بخوانید:  رسالت بلاگ چیست؟

۱۵۳.گوگل به صفحاتی که ارزش محتوایی آن صفحات که مربوط به خو شبختی ، سلامت، ایمنی و ثبات پول انسانهاست با عنوان صفحات YMYL نگاه می کند. که خلاصه شده “Your Money or Your Life” است. نمونه ای از صفحات YMYL می تواند صفحاتی با عنوان زیر باشد: مشاوره در مورد سرمایه گذاری، اطلاعات درباره درمان های های پزشکی یا صفحاتی که اطلاعات حقوقی ارائه می دهند.

۱۵۴.DMCA سازمان کپی رایتینگ امریکا است و سایت هایی که با شکایت از سوی DMCA مواجه شوند و در صورتی که ثابت شود کپی رایتینگ محتوا را رعایت نکرده اند می تواند از سوی گوگل با جریمه و افت رتبه مواجه بشود.

۱۵۵.تنوع دامنه: در اصطلاح بروزرسانی بزرگ، می تواند ظاهرا دامنه های بیشتری را به صفحات موتور جستجو اضافه کند.

۱۵۶.جستجوهای معامله ای: گوگل گاهی اوقات ممکن است که نتایج کلیدی را برای کلمات کلیدی مرتبط با خرید را مانند جستجو در یک پرواز نشان دهد.

۱۵۷.برای جستجوی محلی ، Google اغلب نتایج محلی را بالاتر از SERP های ارگانیک “معمولی” قرار می دهد. هنگامی که افراد با استفاده از شیوه‌هایی مثل جستجوی “رستوران های نزدیک من” اقدام به فعالیت می‌کنند، باید در نظر بگیرید که گوگل بر اساس الگوریتم‌های خود نتایج برتر را نشان می‌دهد.

۱۵۸.برخی از کلمات کلیدی باعث ایجاد جعبه Top Stories می شوند: قسمت Top stories in Google SERP در سرچ انگلیسی . من تا به حال در سرچ فارسی چنین قسمتی ندیده ام. ولی باید برای این اماده باشیم که در موقعی که وارد سرچ فارسی شد از این قسمت ترافیک جذب کنیم.

۱۵۹.با پیاده سازی الگوریتم وینس در سال ۲۰۰۹ ، رتبه بندی جدید موتورهای جستجو، تأکید بسیار زیادی بر برندینگ داشت و هر چقدر که برندی شناخته شده تر بود شانس بیشتری برای کسب رتبه های برتر گوگل داشت.
با به روز رسانی الگوریتم وینس رقابت برای دست یابی به رتبه های اول گوگل دست خوش تغییرات بسیار زیادی شد به گونه ای که برند های بزرگ شانس بیشتری داشتند تا در رقابت کلمات کلیدی با دیگر وب سایت های معتبر برنده باشند.

۱۶۰.گوگل در سرچ انگلیسی قسمتی به نام Shopping Results دارد و در نتایج اورگانیگ سرپ نشان می دهد. در سرچ فارسی چنین بخشی من تا حالا ندیدم. از میکرو دیتاها و اسکیما های مخصوص فروش و محصولات در سایت استفاده کنیم.

۱۶۱.Google images گاهی اوقات در قسمت سرپ گوگل به عنوان نتیجه اورگانیک به نمایش داده می شود. به همین منظور باید تگ آلترناتیو تصاویر را با یوزر اینتنت کاربر پر کنیم.

۱۶۲.نتایج تخم مرغ عید پاک: بر اساس این که چه موضوعی را به چه شکل دنبال می کنید، نتایج رتبه بندی تغییر می کند که این موضوع بنابر سابقه های آن به نتایج تخم مرغ عید پاک در گرفته شده است.

۱۶۳.اگر کلمات کلیدی را با نام برند و سایت جست وجو کنیم، گوگل در صفحه نتایج گوگل چندین نتیجه از همان سایت را به ما نشان می دهد.

۱۶۴.یکی از بهترین الگوریتم های گوگل که در برابر Spam مقابله می کند و توانسته است که تا حد زیادی سایت های دارای اسپم را از بین ببرد، الگوریتم Payday Loans است! این الگوریتم در قدم اول سایت هایی که از کلمات کلیدی پرکابرد برای ایجاد تبلیغات ناخواسته استفاده می کنند در هدف قرار می دهد، این یک الگوریتم ویژه است که برایعدم نمایش “کلید واژه های اسپمی” طراحی شده است.

200 فاکتور گوگل

فاکتورهای رتبه بندی بر اساس سیگنال های تجاری

عوامل و فاکتورهای تاثیرگذار با موضوع سیگنال های تجاری ( ۲۰۰ فاکتور گوگل )

در این بخش از ۲۰۰ فاکتور گوگل با فاکتورهای مرتبط با فاکتورهای تاثیرگذار با موضوع سیگنال های تجاری آشنا می شویم:

۱۶۵.استفاده از «کلیدواژه + نام برند» یک سیگنال بسیار قوی برای استفاده و برند کردن سایت در گوگل است. لذا استفاده از آن در حد معمول پیشنهاد می شود.

۱۶۶.اگر نام برند ما در گوگل سرچ شود و در قسمت سرچ کنسول برای ما از این کوئری ترافیک داشته باشیم، گوگل سایت ما را به عنوان یک برند خواهد شناخت.

۱۶۷.اگر افراد به جستجوی یک کلمه کلیدی خاص همراه با نام برند شما بپردازند مثلا «قیمت سئو سحاب» را سرچ کنند، هنگامی که آن کوئری را بدون نام برند به طور مثال «قیمت سئو» را سرچ کنند بر رنکینگ ما تاثیر خواهد داشت.

۱۶۸.برند ها معمولا دارای صفحه در فیس بوک با لایک های زیاد هستند. ممکن است چنین صفحه ای باعث افزایش رنکینگ ما داشته باشد.

۱۶۹.داشتن اکانت توییتر و فالورهای فراوان در ان نشان دهنده یک برند محبوب است.

۱۷۰.بیشتر شرکت ها و برند ها یک صفحه فعال در لینکدین دارند.

۱۷۱.طبق تایید مدیر عامل گوگل اطلاعات نویسنده به صورت انلاین در صفحه نتایج گوگل به نمایش در می اید تا کاربر محتوای EAT را بشناسد و بر روی ان کلیک کند.

۱۷۲.گوگل اطلاعات شبکه های اجتماعی را رصد می کند، به طور مثال حسابی با ۱۰۰۰۰ فالوور و ۲ پست با حسابی که انگیجمنت، لایک و کامنت زیادی دارد متفاوت است.

۱۷۳.Brand Mentions در شبکه های اجتماعی توسط گوگل رصد می شود، و در رنگینگ ها تاثیر دارد، لذا برند بودن کمک شایانی به منشن شدن می کند.

۱۷۴.منشن شدن بدون لینک هم در رنگینگ سایت ما تاثیر خواهد داشت. گوگل به نام برندها بدون لینک به عنوان یک سیگنال قوی رتبه بندی فکر می کند.

۱۷۵.  مشاغل واقعی دفتر و ساختمان دارند. این امکان وجود دارد که Google برای یافتن اینکه آیا یک سایت یک برند بزرگ است یا نه ، داده های مکان را جستجو کند.

200 فاکتور گوگل

فاکتورهای رتبه بندی بر اساس وب اسپم

عوامل و فاکتورهای تاثیرگذار با موضوع عوامل وب اسپم در سایت ( ۲۰۰ فاکتور گوگل )

در این بخش از ۲۰۰ فاکتور گوگل با فاکتورهای مرتبط با فاکتورهای تاثیرگذار با موضوع عوامل وب  اسپم در سایت آشنا می شویم:

۱۷۶.محتوای ضعیف شامل محتوایی است که وقتی کاربر روی آن کلیک می‌کند و آن را می‌خواند و مطالبی غیر مفید و مغایر با نیاز خود روبه‌رو می‌گردد. معمولاً افراد این صفحات را تا آخر نمی‌خوانند و آن را می‌بندند که این باعث می‌گردد پاندا روی سایت شما حساس شده و آن را جریمه کند.

۱۷۷.پیوند دادن به سایت های درون محله های بد: اگر به سایتی که درون محله بد گوگل است، پیوند دهید، احتمالا سایت شما ممکن است، دچار مشکل شود! داروخانه های اسپم یا سایت های وام در این دسته ها قرار می گیرند که از نظر گوگل شما در حال باعث افزایش ورودی آن ها هستید.

۱۷۸.یکی از شیوه‌های قدیمی وبمستران که با استفاده از آن گوگل را فریب می‌داند، این بود که ربات گوگل را به یک صفحه بهینه شده منتقل می‌کردند در حالی که صفحه‌ای توسط مخاطب مشاهده می‌شد با این صفحه کامل متفاوت بود! این موضوع باعث شده بود که برخی از سایت‌هایی که از این روش استفاده کرده بودند، رتبه‌ی خوبی بدست آورند، اما با پیشرفت گوگل این موضوع کاملا از بین رفت.

۱۷۹.از نظر گوگل سایت هایی که از پاپ آپ استفاده می کنند سایت های ضعیف و با کیفیت پایین هستند. لذا استفاده از پاپ آپ و پنجره تبلیغاتی ممنوع است.

۱۸۰.گوگل کسانی که سایت خود را بیش از حد بهینه سازی و به نوعی در بهینه سازی افراط می کنند را از راه های متفاوت اسپم تلقی کرده و جریمه و شاید هم پنالتی می‌کند. این مورد شامل: تکرار بیش از حد از کلمات کلیدی در متن-تایتل و توضیحات متا، متن جایگزین تصویر خود را با کلمه کلیدی هدف بمباران می‌کنند، بکاربردن کلمات کلیدی نامرتبط با کسب و کار، قراردادن لینک یا متن مخفی در صفحه، بهینه سازی بیش از اندازه سایت با استفاده از تگ‌های هدینگ، لینک سازی داخلی برای روی کلمات کلیدی کوتاه

۱۸۱.؟

۱۸۲.محتوای جیبرشیشی: یک سند در اسناد گوگل نشان می دهد که چگونه گول می تواند به محتوای جیرشیشی دست یابد و آن را شناسایی کند. محتواهایی از این دست در رتبه بندی یک سایت و فهرست موثر هستند.

۱۸۳.اطلاع دارید که منظور از صفحات دروازه که به عنوان یک ترفند غیرقانونی از سوی گوگل شناخته می‌شود، این است که شما صفحات خاصی را برای کلمه کلیدی‌های مخصوصی سئو کرده باشید و این صفحات بگونه‌ای باشند که تنها برای گرفتن ورودی بیشتر در موتورهای جستجو وجود دارند. اگر صفحه‌ی شما کاربران را به صفحه‌ای دیگر هدایت می‌کند، «صفحه‌ای درگاهی» است. نیاز به گفتن ندارد، گوگل سایت‌هایی که دارای صفحات درگاهی پیچیده و تو در تو هستند را دوست ندارد.

۱۸۴.سایت‌های بزرگ با تبلیغات زیاد و آزاردهنده، اعتبارشان را زیر سوال نمی‌برند و مخاطب را سریعا به محتوایی که نیاز دارد می‌رسانند. الگوریتم page layout با آن دسته از سایت‌هایی مقابله می‌کند که تبلیغات را جایگزین محتوای با کیفیت و هدفمند می‌کنند.

۱۸۵.پنهان کردن لینک های وابسته: اگر شما از خود رفتاری را نشان دهید که گوگل تصور کند در حال تلاش برای مخفی کردن تعداد بالای لینک های وابسته ی خود هستید، احتمالا این موضوع با یک جریمه توسط گوگل به پایان خواهد رسید. در واقع گوگل تلاش های زیاد برای این کار را به عنوان یک سیگنال منفی قوی در نظر می گیرد که با جریمه کردن سایت شما جواب آن را می دهد. پس لطفا  بدون هماهنگی و مشورت با یک کارشناس سئو اقدام به این کار نکنید.

۱۸۶.مبارزه با ترفندهای کلاه سیاه سئو و تشویق وبمستران به تولید محتوای با کیفیت یکی از اهداف اصلی الگوریتم‌های گوگل و Google fred است که باید به آن توجه کافی بشود. اگر می‌خواهید که توسط این الگوریتم جریمه نشوید، فقط کافی است که به تولید محتوای با کیفیت بپردازید!

۱۸۷.بسیاری فکر می کنند سایت هایی که از سایتهای وابسته برای کسب درآمد استفاده می کنند ، تحت نظارت دقیق قرار می گیرند.

۱۸۸.تولید محتوای اتوماتیک ، به محتوایی گفته می‌شود که نویسنده در انتشار و یا نوشتن آن هیچ نقشی ندارد و مطلب تنها توسط برنامه نویسی تولید می‌شود. این نوع محتوا، دارای معنی و مفهوم برای مخاطب نمی‌باشد و تنها برای افزایش رتبه سایت در گوگل تولید می‌شود. گوگل هیچ ارزشی برای تولید محتوای اتوماتیک قائل نیست و آن را اسپم به شمار می‌آورد. اگر موتورهای جست و جوی گوگل، متوجه چنین اقدامی در سایت شما شوند، آن صفحه را از نتایج جستجو حذف می‌کند. گاهی هم ممکن است مشمول جریمه‌های سنگین تر شوید.

۱۸۹.بهینه سازی بیش از حد و نو فالوو کردن همه لینک های خروجی سایت از نظر گوگل ممکن است باعث تقویت بیش از حد page rank تلقی شود.

۱۹۰.اگر نشانی آی‌پی سرور شما به عنوان اسپم نشانه گذاری شده باشد، ممکن است بر تمامی سایت‌های موجود در این سرور آسیب بزند.

۱۹۱.در گذشته نه چندان دور موتورهای جستجو سایت‌هایی که تعداد بیشتری کلمات کلیدی از یک موضوع داشتند به عنوان مرتبط ترین سایت برای کاربر در نظر می‌گرفتند که همین موضوع باعث شد، تکنیک کلمات کلیدی غیرمرتبط (Irrelevant keywords) یا ترفند استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (keyword stuffing) بوجود بیاید! استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و یا اعداد در یک صفحه از سایت برای گرفتن رتبه در یک کلیدواژه خاص، استفاده از تکنیک کلمات کلیدی غیرمرتبط به شمار می‌آید که مجازات آن برای سایت مذکور سنگین است!

۱۹۲.اگر سایت شما هک شده باشد، موجب افت در نتایج جستجو می‌شود. در واقع، پس از اینکه گوگل تشخیص داد که Search Engine Land هک شده است، تمامی صفحات آن را حذف کرد.

۱۹۳.جریانی ناگهانی (و غیر طبیعی) از لینک‌ها، نشانه‌ای از لینک سازی غیرقانونی است. لذا از لینک سازی به این روش پرهیز شود.

۱۹۴.الگوریتم پنگوئن گوگل یکی از روش‌های مجازات گوگل برای سایت‌های خاطی است که از راه اسپم و لینک سازی غیر طبیعی اقدام به افزایش رتبه می‌کنند و درواقع از سئو کلاه سیاه برای افزایش رتبه بهره می‌گیرند که با پنالتی شدن روبه‌رو می‌شوند. پنالتی شدن یعنی جریمه شدن توسط گوگل!اینکه چگونه سایت ما جریمه شده است و یا اینکه اصلاً جریمه‌ای در کار هست یا نه را باید از راه سرچ کنسول گوگل و همچنین گوگل آنالیتیکس گوگل با بررسی اخطارها و همچنین آنالیز ترافیک وب‌سایت خود متوجه شوید. مواردی که توسط Google Penguin ضربه خورده اند ، در جستجو به میزان قابل توجهی کمتر دیده می شوند.

۱۹۵.تعداد زیادی از لینک‌ها که از روش‌های سئوی کلاه سیاه (مانند نظرات وبلاگ‌ها یا تالارهای گفتگو) به دست آمده است، نشانه‌ای از سئو منفی باشد.

۱۹۶.درصد بالایی از بک‌لینک‌های ناشی از سایت‌های با محتوای نامربوط و غیر مرتبط می‌تواند احتمال مجازات دستی سایت را توسط گوگل افزایش بدهد.

۱۹۷.گوگل هزاران پیام هشداردر کنسول جستجوی گوگل در مورد « لینک‌های غیرطبیعی» ارسال کرده است. این مورد معمولاً همراه با کاهش رتبه است.

۱۹۸.بلک‌لینک‌های دریافتی ناشی از دایرکتوری‌های کم کیفیت منجر به مجازات گوگل می‌شود.

۱۹۹.گوگل با لینک‌هایی که به صورت خودکار در «ابزارک‌ها» تولید می‌شود رابطه‌ی خوبی ندارد.

۲۰۰.دریافت تعداد غیرطبیعی از لینک‌ها، از سایت‌های روی یک آی‌پی سرور ممکن است به گوگل نشان دهد که سایت شما از یک Pbn blog networkاستفاده می‌کند.

۲۰۱.داشتن متن لینک «مسموم» ممکن است به عنوان نشانه‌ای از سایت اسپم و یا هک شده یا سئو منفی بر روی سایت صورت بگیرد. مثلا یکی از رقبا و یا افرادی که شما با او مشکل دارید از با انکر تکست های +۱۸ و … سایت شما را تارگت کنند.

۲۰۲.گوگل می‌تواند تشخیص دهد لینک سازی شما انجام می دهید کلاه سفید است یا نه. لینک‌های کسب شده به روش‌های اسپم و غیرقانونی ارزشی ندارند.

۲۰۳.مراجع خبری و سایت‌های انتشار اخبار آنقدر مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند که گوگل راهبرد لینک سازی به این دو روش را به عنوان روشی برای تولید لینک و “link scheme” در نظر می‌گیرد.

۲۰۴.انواع مختلفی از روش های Manual Actions وجود دارد، اما در اکثر موارد مجازات‌های دستی ناشی از لینک سازی کلاه سیاه هستند.

۲۰۵.فروش لینک باعث می شود میزان دیده شدن شما در سرپ کاهش بیابد.

۲۰۶.سایتهای جدید که ناگهانی لینک دریافت می کنند ، گاه در Google Sandbox قرار می گیرند که به طور موقت search visibility آنها محدود می شود.

۲۰۷.گوگل تمام سعی خود را می‌کند که محتواهایی را به کاربران خود نشان بدهد که از همه نظر پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد و در واقع بتواند رضایت آن‌ها را جلب کند. گوگل دنس این فرصت را به کلیدواژه‌ها و محتواهای جدید می‌دهد که در دید کاربران قرار بگیرد و آن‌ها را محک بزند!

۲۰۸.استفاده از Disavow Tool ممکن است موجب حذف مجازات‌های الگوریتمی و دستی ناشی از سئوی منفی شود.Disavow Tool نشان می دهد که صاحب کسب وکار متوجه سئو منفی ویا متوجه دور زدن قوانین گوگل شده است و آن را به گوگل می گوید که تاثیر ان را انکار کند.

۲۰۹.زمانی که مشمول مجازات ویا جریمه گوگل شدیم، یک درخواست بازنگری موفق از گوگل ممکن است موجب حذف مجازات شود.

۲۱۰.گوگل افراد و کسب وکارهایی که از لینک های موقت جهت بالا بردن رنک خود استفاده می کنند، از نتایج حذف می کند.

 

2 پاسخ
  1. نبض مارکتینگ
    نبض مارکتینگ says:

    مطلب بسیار جامع و کامل بود
    برای استفاده از کلیدواژه در ساب دامین میشه یک مثال بزنید؟ یا اون مقاله داخل ماز رو معرفی کنید؟
    خیلی ممنون😊🙏

    پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنیدWant to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.