CDN

شبکه تحویل محتوا (CDN) و سئو

شبکه توزیع محتوا چیست؟: سرعت سایت یکی از مهمترین معیارهایی است که هر کسب و کاری در فضای اینترنت باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

سرعت لود شدن محتوای یک صفحه از وب سایتتان، نه تنها برای گوگل بلکه برای بازاریابی و موفقیت کسب و کارتان امری حیاتی است. بدون داشتن سرعت مطلوب برای رساندن مخاطب به خواسته اش، تعداد زیادی از کاربران را از دست می دهید و این موضوع برای هر کسب و کاری خسارتی بزرگ است.

برای درک این مفهوم نیازی به توضیحات پیچیده نیست؛ تنها کافی است خودتان را جای مخاطب بگذارید. آیا حاضر هستید برای صفحه ای که به کندی محتوای آن به نمایش در می آید صبر کنید؟ مسلما خیر! برای ارتقای سرعت وب سایت، کارهای زیادی را می توانید انجام دهید؛ که برخی از آنها تخصصی و برخی هم بسیار ساده هستند.

شبکه توزیع محتوا چیست؟

یکی از بهترین اقداماتی که در این زمینه می توانید انجام دهید، استفاده از شبکه تحویل محتوا یا همان CDN است. اگر شما هم سوالاتی از قبیل، CDN چیست؟ استفاده از آن چه مزیتی برای سئو سایت ما دارد؟ دارید، تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

شبکه تحویل محتوا (CDN) و سئو

CDN

CDN مخفف چیست؟

شبکه تحویل محتوا یا همان CDN مخفف کلمه ی Content Delivery Network است. همان طور که از نام آن هم مشخص است، CDN وظیفه رساندن محتوا و اطلاعات وب سایت شما را به سرور مخاطب دارد.

اگر مقاله من در زمینه سرعت سایت و اهمیت آن را خوانده باشید، یکی از راهکارهایی که برای بهبود سرعت لود شدن محتوای صفحاتتان بیان کردم، استفاده از شبکه تحویل محتوا است.

کاری که CDN ها در عمل انجام می دهند، سرعت رساندن اطلاعات به مخاطب را بالا می برند و زمان بارگذاری را تا حد زیادی کاهش می دهند. این موضوع علاوه بر آنکه به محبوبیت برند شما در ذهن مخاطب کمک می کند، صفحات مختلف وب سایتتان هم رتبه بهتری از الگوریتم های گوگل دریافت می کنند.

CDN چیست؟

شبکه تحویل محتوا یا همان CDN از مجموعه از سرورها تشکیل شده است که در نقاط جغرافیایی مختلف مستقر هستند. هنگامی که شما از CDN ها برای وب سایتتان استفاده می کنید، محتوای ثابت صفحات را در این سرورها ذخیره می کنید.

محتوای ثابت صفحات شامل کدهای استاتیک مثل کدهای CSS، جاوا اسکریپت و اجزای دیگر ساختار صفحات و … می شود. جالب است بدانید بیشترین زمانی که یک صفحه برای لود شدن نیاز دارد، مربوط به همین محتوای ثابت است. تمامی این اطلاعات در شبکه تحویل محتوا ذخیره می شود و تنها بخشی از کدهای قابل تغییر وب سایتتان از سرور اصلی بارگذاری می شوند.

اگر به طریقی بتوانیم سرعت لود شدن محتوای ثابت صفحات را افزایش دهیم، کمک زیادی به سرعت سایت و بالا آمدن محتوای کسب و کارمان کرده ایم. CDN ها در این زمینه به شما کمک می کنند تا بهبود چشمگیری را در عملکرد سرعت وب سایتتان ایجاد کنید.

CDN ها چطور کار می کنند؟

محتوای ثابت صفحات در سرورها در نقاط مختلف دنیا ذخیره می شوند. این چه کمکی به ما می کند؟ در واقع بهتر است بگوییم شبکه تحویل محتوا دقیقا چه کاری برای ما انجام می دهد؟ هنگامی که کاربر تقاضای بازدید از محتوای صفحات شما را دارد، متناسب با موقعیت جغرافیایی اش، از نزدیک ترین سرور اطلاعات مربوط به آن صفحه را دریافت می کند.

شبکه تحویل محتوا به شما کمک می کند تا کاربر از سروری با کوتاهترین فاصله و در کمتری زمان محتوای مورد نظرش را از وب سایت شما دریافت کند. ممکن است برایتان سوال باشد، آیا همه کسب و کارها در دنیای اینترنت به شبکه تحویل محتوا نیاز دارند؟

آیا تمامی کسب و کارها به CDN نیاز دارند؟

برای پاسخ به این سوال، باید مخاطبان کسب و کارتان را بررسی کنید و حقیقت آن است که بیشتر کسب و کارها به شبکه تحویل محتوا نیاز دارند و استفاده از آن، ضرری ندارد؛ اما در این بین وب سایت هایی هم هستند که هیچگونه نیازی به CDN ندارند  و شاید شما یکی از آنها باشید.

ممکن است وب سایت شما در یک مکان و منطقه جغرافیایی محدود پشتیبانی شود؛ اما مخاطبانی از نقاط جغرافیایی مختلف داشته باشید.

به عنوان مثال فرض کنید وب سایت شما در ایران باشد، اما مخاطبانی هم از کشورهای دیگر داشته باشید. در این صورت اگر از شبکه تحویل محتوا استفاده نکنید، نمی توانید تجربه کاربری و سرعت خوبی برای مخاطبانتان در نقاط دیگر دنیا فراهم کنید. در نتیجه آنها را از دست می دهید! در مقابل اگر کسب و کاری محلی دارید و مخاطبان شما هم افراد محلی هستند، نیازی به استفاده از شبکه تحویل محتوا ندارید.

استفاده از CDN چه مزیت هایی دارد؟

  1. بهبود تجربه کاربری: اولین مزیتی که استفاده از شبکه تحویل محتوا برای شما در بر دارد، بهبود تجربه کاربری در وب سایتتان است. بهبود تجربه کاربری همان افزایش سرعت وب سایت و افزایش رضایت بازدید کنندگانتان است.
    تحقیقات جالبی در این زمینه انجام شده است که آمارهای نتایج نشان می دهد، اگر سرعت لود شدن محتوای صفحات بالا باشد، تقریبا نیمی از مخاطبان ناراضی هستند و اقدام به بستن صفحه می کنند. با استفاده از CDN ها شما رضایت بیشتری برای مخاطبانتان ایجاد می کنید.
  2. بهبود رتبه رنک گوگل: دومین مزیت استفاده از CDN ها بهبود رتبه گوگلتان است. با افزایش سرعت، سبب افزایش نرخ تبدیل و کاهش نرخ برگشتی می شوید. معیارهایی که اهمیت زیادی برای الگوریتم های رتبه بندی گوگل دارند.
    با استفاده از CDN ها شانس خودتان را برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، تا حد بسیار زیادی بالا می برید. همچنین شبکه تحویل محتوا به شما کمک می کند تا محتواها و صفحات بیشتری از وب سایتتان در طول روز، توسط ربات های گوگل مورد بررسی قرار بگیرند.
  3. توزیع متعادل پهنای باند و جلوگیری از داونی سرور: یکی از مهمترین مزیت های استفاده از شبکه تحویل محتوا، جلوگیری از توقف های ناگهانی وب سایت است. توقف هایی که به دلیل ترافیک زیاد در خط ارتباط سرور اصلی ایجاد می شود.
    استفاده از CDN به شما کمک می کند تا پهنای باندتان را در چندین سرور در نقاط مختلف توزیع کنید، تا در صورت از کار افتادن یکی از آنها، بقیه سرورها تحویل محتوا را به صورت موقتی انجام دهند.
  4. بستر مناسب برای وردپرس: اگر برای مدیریت محتوای وب سایتتان از وردپرس استفاده می کنید، خبر خوب آن است که شبکه تحویل محتوا همخوانی بسیار مناسب و راحتی با وردپرس دارد.
استفاده از CDN چه مزیت هایی دارد؟

CDN

عیب شبکه تحویل محتوا چیست؟

اگر کسب و کار شما نیاز به استفاده از Content Delivery Network  دارد، باید بدانید هزینه ای پیش رویتان است. شاید تنها عیبی که می توان برای این شبکه در نظر گرفتن، رایگان نبودن آن است؛ البته با توجه به مزیت هایی که در اختیارتان می گذارد، ارزش هزینه کردن را دارد.
همچنین در حال حاضر در ایران شرکتی خدمات CDN ارائه نمی دهد و برای استفاده باید نمونه های خارجی را انتخاب کنید. برخی از نمونه های خارجی VPS.net، MaxCDN و Amazon Cloudfront هستند. در بین این سه شرکت، MaxCDN مقرون به صرفه ترین انتخاب است.

پیاده سازی CDN ها چگونه است؟

اگر تا اینجای مقاله را همراه من بودید، ممکن است فکر کنید پیاده سازی CDN ها کاری سخت و زمانبر باشد؛ اما کاملا در اشتباه هستید. اگر خواهان استفاده از خدمات شرکت های شبکه تولید محتوا هستید، تنها کافی است به آنها بگویید می خواهید چه فایل هایی از وب سایتتان را در خود ذخیره داشته باشند. پس از آن تنها باید سرورهای خودتان را به گونه ای تنظیم کنید تا قابلیت استفاده از این شبکه ها را داشته باشند.
اگر از وردپرس استفاده می کنید، به راحتی توسط برخی از افزونه ها می توانید وب سایتتان را به این شبکه ها معرفی کنید و تنها کارهای کوچک دیگری از جمله ست کردن DNS و Name Server داشته باشید. در مورد هزینه ها هم، برای هر شرکتی که انتخاب می کنید ممکن است متفاوت باشد. بهتر است در این رابطه از متخصص سئو استفاده کنید و یا کارشناس سئو حرفه ای استخدام کنید.
اما به طور کلی هزینه ها براساس نیازهایتان، موقعیت جغرافیایی، شکل خدماتی که می خواهید، امنیت و … متفاوت است.

پیاده سازی CDN ها چگونه است؟

CDN

در انتخاب CDN دقت داشته باشید که …

یکی از مهمترین نکاتی که در استفاده از این شبکه باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب نوع CDN است. پیش از آنکه اقدام به انتخاب شرکت و نوع آن بکنید، پیشنهاد می کنم خواسته ها و مخاطبانتان را به خوبی شناسایی کنید. در هنگام انتخاب اطمینان حاصل کنید که CDN متناسب با خواسته های شما است و سرور های این شبکه مخاطبان هدف شما در نقاط جغرافیایی مختلف را پشتیبانی می کند.

جمع بندی

شبکه تحویل محتوا یا همان CDN تاثیر مثبت و قابل توجهی بر روی سئو و هماهنگ شدن با الگوریتم های گوگل می گذارند؛ اما تنها بخشی از اصول سئو و بهینه سازی سایت هستند. برای گرفتن بهترین نتیجه و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، مشاوره سئو و خدمات سئو را با اسماعیل سحاب به شما پیشنهاد می دهم.

 

 

اسماعیل سحاب
فالووم کنید
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنیدWant to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.