breadcrumbs

بردکرامب (Breadcrumb) و سئو

بردکرامب (Breadcrumb) ابزاری است که نه تنها برای طراحی سایت بهتر و بهینه تر، بلکه برای سئو و بهبود رتبه گوگل هم اهمیت زیادی دارد. اگر بخواهیم از واژه بردکرامب با یک مفهوم فارسی یاد کنیم، به آن مسیر راهنما می گوییم.

Breadcrumb یکی از عناصر مورد علاقه ی گوگل است و در تمانی اسناد و راهنماهایی که در رابطه با سئو و راهکارهایش ارائه می دهد، به اهمیت این عنصر اشاره می کند. استفاده از آن نه فقط برای گوگل، بلکه برای کاربران هم بسیار کاربردی و مفید است.

کسب و کارهای زیادی در دنیای اینترنت هستند که از این عنصر پرفایده استفاده نمی کنند؛ شاید فکر می کنند تاثیر زیادی روی سئو ندارد. من در این مقاله این باور غلط را به چالش می کشم و مزیت های فوق العاده آن را برایتان روشن می کنم. با من همراه باشید:

breadcrumbs، بردکرامب (Breadcrumb) و رابطه ی معجزه آفرینش با رتبه گوگل!

breadcrumbs

منو BreadCrumb چیست؟

بردکرامب یا همان مسیر راهنما در واقع یک منوی بسیار کوچک است که در بالای وب سایت قرار می گیرد. این عنصر دقیقا مانند نامش عمل می کند و مسیر را از صفحه اصلی تا صفحه ای که در آن قرار داریم به ما نشان می دهد.

منوی بردکرامب از صفحه اصلی شروع می شود، با دسته بندی اسامی ادامه پیدا می کند و در نهایت صفحه فعلی مان را در وب سایت به ما نشان می دهد.

در هر بخش از این مسیر امکان کلیک کردن و رفتن به صفحه ای دیگر در راه وجود دارد. ممکن است با خودتان بگویید چطور ممکن است چنین منوی کوچکی می تواند در سئوی وب سایت کسب و کار من تاثیر گذار باشد؟ در ادامه پاسخ سوالتان را به طور کامل خواهید گرفت. پیش از آن خوب است بدانید، بردکرامب (Breadcrumb) دارای سه نوع است.

با انواع بردکرامب (Breadcrumb) آشنا شوید

  1. بردکرامب هایی که مبتنی بر موقعیت هستند: بردکرامب هایی که مبتنی بر موقعیت هستند با نام دیگری با عنوان مبتنی بر سلسله مراتب شناخته می شوند و معمولا از انواع دیگر محبوب تر و رایج تر هستند. این عنصر ساختار صفحات را به کاربر نشان می دهد و به او کمک می کند تا درک مناسبی از سطح ها و صفحات مختلف وب سایت شما داشته باشد. این نوع از Breadcrumb برای مخاطبانی به خوبی عمل می کند که از یک منبع خارجی وارد وب سایت می شوند و می خواهند از بخش های عمیق وب سایت دیدن کنند. در استفاده از این Breadcrumb دقت داشته باشید که منحصر به فرد باشد.
  2. بردکرامب هایی که مبتنی بر صفت هستند: نوع دیگری از این عنصر مبنی بر صفت است. این عنصر به نشان دادن ارتباط بین محصولات کمک می کند؛ در واقع فهرستی از صفت ها را به نمایش می گذارد که مخاطب پیش از این به جست و جوی آنها پرداخته است. به عنوان مثالی از مسیریابی این نوع می توان به :
    صفحه اصلی> طبقه بندی محصولات> قیمت>رنگ> اندازه اشاره کرد.
  3. بردکرامب هایی که مبتنی بر مسیر (هیستوری) هستند: در این نوع کاربر می تواند مسیری را که تا اینجا دنبال کرده است، مشاهده کند. این نوع از Breadcrumb همیشه خوب عمل نمی کنند؛ چرا که در موارد بسیاری می توان “بازگشت” را جایگزین آن کرد. لبته بازگشت ممکن است ما را وارد صفحاتی پیچیده کند و در این مواقع بردکرامب مفید واقع می شود. خوب است بدانید نیازی به استفاده منحصر به فرد به یکی از سه نوع ندارید و می توانید دو نوع را با هم ترکیب کنید و در ساختار وب سایتتان از آن استفاده کنید.

چه کسب و کارهایی باید از بردکرامب (Breadcrumb) استفاده کنند؟

نکته ای در رابطه با این عنصر وجود دارد، آن است که تمامی کسب و کارها نیاز به استفاده از آن ندارند. اگر کسب و کارتان به گونه ای است که ساختار پیچیده ای دارد و در وب سایتتان از دسته ها، طیقه بندی ها و سطوح زیادی به کار رفته است، از بردکرامب استفاده کنید. به عنوان برخی از این کسب و کارها می توان به سایت های فروشگاهی، سایت های خبری، وبلاگ های بزرگ، سایت های انتشاراتی و … اشاره کرد.

چه کسب و کارهایی باید از بردکرامب (Breadcrumb) استفاده کنند؟

breadcrumbs

دقت داشته باشید که هر کسب و کاری می تواند از این عنصر استفاده کند؛ اما باید ارتباطی منطقی در بین طبقه بندی هایتان وجود داشته باشد تا از مزیت های آن بهره مند شوید. همچنین به یاد داشته باشید که بردکرامب تنها یک خاصیت اضافه است و جایگزین منوی اصلی وب سایتتان نمی شود.

تاثیر بردکرامب بر روی سئو چگونه است؟

تلاش تمامی کسب و کارها در دنیای اینترنت بر آن است که در صفحه اول گوگل قرار بگیرند و ترافیک زیادی را راهی وب سایتشان کنند. اگر تجربه استفاده از مشاوره و خدمات سئو را داشته باشید، حتما می دانید عوامل زیادی دست به دست هم می دهند تا در صفحه اول گوگل قرار بگیرید. در این بین عنصری مانند Breadcrumb به شما کمک می کند تا برخی از مشکلات سئو را از بین ببرید.

نرخ برگشتی را کاهش می دهد

یکی از معیارهایی که برای گوگل مهم است، نرخ برگشتی یا همان Bounce rate است. این نرخ نشان دهنده آن است که چند درصد از مخاطبان از بازدید صفحات شما منصرف شده اند و یا به سرعت بازگشت کرده اند. هر چه بتوانید این نرخ را کاهش بدهید، کمک بیشتری به بهبود رتبه گوگلتان کرده اید.

بردکرامب به شما کمک می کند تا رضایت مخاطبان را بدست آورید و سبب شوید آنها مدت زمان بیشتری را در وب سایت شما سپری کنند. به عنوان مثال کاربر به واسطه جست و جویی وارد سایت شما می شود و از طریق لینک های بردکرامب، از مطالب دیگر با موضوع مشابه بازدید می کند. همین موضوع سبب کاهش نرخ برگشتی می شود.

تجربه بهتری برای مخاطبتان می سازد

گشت و گذر کاربران در اینترنت بسیار عجیب است و هیچ حساب و کتابی ندارد. آنها در حین جست و جو فراموش می کنند اصلا به دنبال چه چیز بوده اند و ممکن است در ای بین روی عکس ها و لینک های دیگری هم کلیک کنند. مسلما هیچ کس از گم شدن در اینترنت خوشش نمی آید و می خواهند به سرعت به خواسته شان برسند.

استفاده از دکمه بازگشت برای رسیدن به صفحه اصلی، معمولا کاری سخت و زمان بر است؛ از این رو بردکرامب به شما کمک می کند تا مخاطبتان را به سرعت به صفحه اصلی بازگردانید و رضایت او را بدست آورید.

فضای زیادی اشغال نمی کند

بردکرامب فضایی بسیار کوچک و معمولا افقی اشغال می کند؛ از این رو نیازی به نگرانی درباره طراحی صفحاتتان ندارید. کوچک بودن این عنصر برای استفاده موبایلی مزیت بسیار خوبی محسوب می شود.

گوگل آن را دوست دارد

breadcrumbs

گوگل همواره حامی کاربران بوده است. از آنجایی این عنصر سبب جلب رضایت مخاطبان می شود، گوگل هم آن را تحسین می کند.

گوگل بردکرامب را با عنوان ابزاری برای بهبود سایت معرفی می کند و موتورهای جست و جوی آن، به این ابزار علاقه دارند. اخیرا با سایت هایی مواجه بوده ایم که با داشتن بردکرامب های تصویر دار، به نتایج اول گوگل رسیده اند! پس قدرت آن را دست کم نگیرید. برای آن ارزش قائل شوید.

Breadcrumb به موتورهای جست و جو کمک می کند تا درک بهتری از ساختار صفحات و طبقه بندی هایتان داشته باشند. این ابزار کمک زیادی به بهبود رتبه شما در گوگل می کند.

چه رابطه ای بین بردکرامب و سئو برقرار است؟

تا اینجا بررسی کردیم، عنصر Breadcrumb بر روی رفتار کاربر تاثیر مثبت و مستقیمی دارد، اما آیا برای سئو هم همین موضوع برقرار است؟ آیا استفاده از Breadcrumb پیشرفت سئوی وب سایت ما را متحول خواهد کرد؟

تاثیری که Breadcrumb بر روی سئو دارد، بیشتر غیر مستقیم است تا مستقیم!
به جز موتورهای جست و جوی گوگل، رفتار کاربر پیشرفت سئوی ما را در استفاده از این عنصر بهبود می دهد. همان طور که دیدید، ایجاد رضایت برای مخاطب، در نهایت به بهبود رتبه وب سایت ما می رسد. استفاده از برد کرامب در متا دیسکریپشن هم می تواند بر روی رتبه صفحه تان اثر بگذارد.

چگونه از Breadcrumb استفاده کنم؟

حالا که اهمیت این ابزار را درک کرده اید، باید بدانید چگونه آن را به کار بگیریم؟ روش های متنوعی برای استفاده وجود دارد. اگر از وردپرس برای مدیریت وب سایتتان استفاده می کنید، می توانید از افزونه هایی به همین منظور و یا افزونه یواست سئو استفاده کنید.

اگر افزونه یواست را انتخاب می کنید، روشی ساده برای افزودن بردکرامب دارد. این افزونه هر آن چه می خواهید به آن اضافه می کند. و وب سایتتان را هم برای گوگل آماده می کند. برای افزودن Breadcrumb به جایی که می خواهید در قالب نمایش داده شود، از کد زیر استفاده کنید:

معمولا این کد را در فایل single.php و یا page.php قرار می دهند. در برخی موارد هم ممکن است در header.php قرار بگیرد.

در هر صورت تلاش نکنید تا این کد را در functions.php بگذارید؛ چرا که شما را با دردسر های زیادی رو به رو می کند. پس از اضافه کردن کد به قسمت تنظیمات advanced در یواست بروید و پشتیبانی Breadcrumb را فعال کنید.

بردکرامب چه زمانی ضرر می رساند؟

Breadcrumb برخلاف تمام مزایایی که می تواند داشته باشد، گاهی ممکن است اصلا لازم نباشد و یا حتی بالعکس عمل کند و ضرر برساند! این موضوع در صورتی رخ می دهد که اشتباهات زیر را انجام دهید:

سایت نامنظمی دارید

این ابزار از مجموعه از لینک ها با ساختاری خطی تشکیل شده است. تنها زمانی می تواند برای وب سایتتان مزیت داشته باشد و در بهبود رتبه گوگلتان موثر واقع شود که سایتتان دارای طبقه بندی ها و ساختار منظمی باشد. اگر صفحه ای از وب سایت را به والدهای زیادی در دسته بندی اضافه کرده اید، برد کرامب برای مخاطب پیچیده می شود و او را بیشتر گیج می کند.

مسیر اصلی سایتتان تکراری می شود

مسیرها بر روی وب استتان باید کاملا واضح و شفاف باشد؛ چرا که Breadcrumb ابزاری اضافی است که هدف آن فراهم کردن لینک های منحصر به فرد از مسیرهای طی شده قبلی است. راه رسیدن به صفحه اصلی نباید تکراری باشد.

نیازی به این ابزار ندارید

همان طور که در ابتدای مقاله گفتم، درست است که تمامی وب سایت ها می توانند از این قابلیت استفاده کنند؛ اما همه به آن نیاز ندارند. برخی از وب سایت ها با ابزاری که به طور پیشفرض در طراحی شان دارند، نیاز کاربر را رفع می کنند. استفاده از برد کرامب در صورت عدم نیاز ممکن است به ضرر شما تمام شود.

در هنگام استفاده از Breadcrumb این نکات را به یاد داشته باشید

به عنوان جمع بندی از تمام آن چیزی که در این مطلب از Breadcrumb ها فرا گرفتید، در هنگام پیاده سازی نکات زیر را رعایت کنید.

  1. در استفاده از این ابزار از نام های کوتاه و خلاصه استفاده کنید.
  2. برد کرامب را در بالای محتوا صفحه تان و عنوان اصلی آن قرار دهید.
  3. برای جداسازی لینک هایتان در برد کرامب، از علائمی واضح و شفاف استفاده کنید. به عنوان مثال > انتخاب بسیار مناسبی است؛ اما علائمی مانند نوارهای عمودی یا اسلش ها کاربر را بیشتر گمراه می کنند و تجربه رضایت بخشی برای او نمی سازند.
  4. یادتان نرود از این ابزار تنها برای وب سایت هایی استفاده کنید که سه و یا چند سطحی هستند.
  5. دقت داشته باشید که در این ابزار به صفحه فعلی اشاره کنید، اما به آن لینک ندهید.
  6. پس استفاده از این ابزار اطمینان حاصل کنید که به دلیل کاربرد آن، لینک هایتان تکراری نشده است.
  7. از این ابزار هوشمندانه و در شرایط درست استفاده کنید.

در صورت نیاز به مشاوره حرفه ای سئو و یا متخصص سئو برای دریافت بهترین استراتژی و راهکارهای سئو با من در ارتباط باشید.

0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنیدWant to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.